film Sweeney Todd prachtige uitvoering

  • Mo

    Ik heb afgelopen zondag Sweeney Todd gezien en was aangenaam verrast. Deze film is een prachtig geheel geworden met een weergaloze Johnny Depp als Sweeney, een bijzondere Helena Bonham Carter als Mrs. Lovett en een werkelijk indrukwekkende Alan Rickman als rechter Turpin.

    Allen staan ze niet direct als zangers bekend, maar door deze opzet krijg je stemmen die perfect bij elkaar passen en niet pompeus de hoofdrol vragen. Het accent ligt veel meer op het spel en het vertellen van het verhaal. Daardoor wordt het feit dat het verhaal gezongen wordt heel natuurlijk.

    De setting en kostuums zijn weergaloos, de belichting en daardoor de kleuren nemen je helemaal mee terug naar historisch Londen.

    Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde bioscoopbezoeker even schrikt en niet weet wat ie aanmoet met de muziek van Sondheim maar dit is een echte aanrader voor ieder musicalliefhebber.

  • moutarde

    Mo,

    ik heb je lief…..

    Moutarde

  • Miss Piggy

    Hé hé, morgen is het pas Valentijnsdag hoor!! ;)

  • Martijn

    Ik moet nog wachten tot vrijdag!!

    Hoe is Laura Michelle Kelly? Heb haar een paar jaar terug gezien als Mary Poppins in London. Vond die musical tegenvallen, maar van haar was ik wel onder de indruk.

  • Polly

    De rol is wat verkleind, en in mijn ogen ook minder interessant geworden doordat er dingen zijn weggelaten (wat kan ik niet zeggen door spoilers ;-) )

  • Esther

    Ik ga zometeen nog een keer. In Antwerpen draait de film vanaf vandaag en… DIGITAAL!

    Ik heb er zoveel zin in :)

  • moi

    Inderdaad zijn het prachtige acteurs. Maar eerlijk gezegd maakt dat niet dat ik het ‘vocoder-gezang’ dan wel te doorstaan vind. Sweeney Todd is niet voor niets zo goed als doorgecomponeerd. Laat het dan doen door mensen die het kunnen zonder ‘hulp’ van een vocoder. Ze zijn er toch (al hebben ze dan misschien geen bekende naam), gebruik ze dan. Op deze manier worden mensen ook niet enthousiast voor Sondheim muziek.

    Ik had tot nu altijd erg veel bewondering voor Depp, Bonham Carter en Rickman maar vind het jammer dat ze beginnen aan iets dat ze niet kunnen. Depp en Rickman komen er nog enigzins mee weg omdat ze proberen zo min mogelijk te ‘zingen’. Maar Bonham Carter klinkt écht hetzelfde als een popsterretje dat hulp gekregen heeft in de studio. (dat is ook het nadeel van overmatig vocoder gebruik, dat iedereen hetzelfde gaat klinken).

    Vergelijk Depp zijn zangstem maar is met die van Ewan McGregor in Moulin Rouge. De eigenheid van beide stemmen is ver te zoeken. Maar met Moulin Rouge was het nou niet dierect de bedoeling een muzikaal hoogstandje neer te zetten. Van Sweeney Todd mag je dat eigenlijk toch juist wel verwachten.

  • Martijn

    Ben het niet helemaal met je eens. Je zegt dat je het jammer vindt dat Depp, Bonham Carter en Rickman iets doen wat ze eigenlijk niet kunnen, maar deze mensen zijn door Tim Burton gecast. Hij is er dus van overtuigd dat ze wel geschikt zijn voor de rol.

    Ik zie zelf ook liever iemand die een rol prachtig speelt en misschien iets minder zingt dan andersom. Ik vind het bijvoorbeeld heel moeilijk om naar Starah Brightman te kijken. Een goede zangeres, maar ik vind dat ze weinig charisma heeft. Ik zet dan liever een cd van haar op. Doordat Sweeney Todd een film is moet het plaatje dus kloppen. De cd wordt toch niet door het grote publiek gekocht.

  • moi

    Helaas hoorde ik ook eerst de soundtrack voor ik de film zag ;)

  • Tim

    De soundtrack is op zichzelf ook niet het sterkste ooit. Toch valt er geen valse noot. Ik heb ook helemaal niet gevoel dat ik luister naar ‘vocoder’ geluid. Sondheim heeft Depp eveneens goedgekeurd voor de rol van Todd.

    Pas als je de film ziet valt alles op z'n plek en klopt het. Briljant.