Hairspray verboden

• Vinaigre

'Hairspray' op school verboden

RIDDERKERK - Honderd leerlingen van het Farelcollege in Ridderkerk zijn de dupe van een verhit copyrightgevecht. Na maandenlang repeteren zouden de leerlingen deze week de musical ‘Hairspray’ opvoeren, maar de voorstellingen zijn op het laatste moment verboden door de Amerikaanse auteurs van de musical.

Het christelijke Farelcollege bleek geen toestemming aan de auteurs te hebben gevraagd om de beroemde musical op te voeren. Daardoor kregen de leerlingen na maandenlang intensief oefenen en teksten instuderen, pas een paar dagen voor de première te horen dat de voorstellingen afgelast moesten worden. “Het is een heel trieste kwestie”, bevestigt rector Dirk Wakker van de school. “We dachten dat we alles goed hadden geregeld, maar blijkbaar was dat niet het geval.” Een aantal weken geleden kreeg het Belgisch auteursbureau Almo, dat de rechten voor Nederland onder zijn hoede heeft, lucht van het plan. “We hebben ons best gedaan voor de school, maar de auteurs zijn onverbiddelijk. De school had vooraf toestemming moeten vragen”, laat eigenaar Paul Larivière weten.

Bron: De Telegraaf - 14 maart 2008

• Luuk

Dom..

• Vinaigre

En dan nog beweren dat je dacht dat je het goed geregeld had. Zoals ik in een andere topic al zei het onderwijzend personeel is niet meer wat het geweest is.

Wat een domoren… wel heel erg sneu voor de kids.

• johan

Ik heb een ander verhaal gehoord van de moeder van èèn van die jongeren.

de heer Verlinden zou de dwarsligger zijn, hij zou er lucht van gekregen hebben en omdat hij de uitvoerrechten van het stuk heeft heeft hij de uitvoering verboden.

lullig voor die kinderen, wat zou een schoolstuk wat allen de ouders zal zien een gevaar zijn voor een prof. opgevoerd stuk.

• Baud

Maakt niet uit wie het aangekaart heeft, het zijn uiteindelijk de rechthebbenden die de beslissing nemen. Ik vraag me dan wel af hoe je denkt “alles goed geregeld” te hebben, als men bij ALMO niets weet van de opvoering. Het is inderdaad jammer dat men vaak zo moeilijk doet over rechten, zeker voor scholen. Maak daar gewoon schoollicenties voor, zoals in Amerika en Engeland wel gebeurt.

• danielle

ik vind het terecht.

je mag ook niet zomaar oude nummers herproduceren zonder toestemming.

daarom vind ik het een logische zaak.

de mensen die het stuk schreven hebben er ook hard voor moeten werken en dan is het gewoon terecht dat niet elke amateur vereniging hun stuk zomaar mag gebruiken.

• Elias

Wij hebben deze musical , 4 jaar geleden,opgevoerd op onze school.Geen enkele narigheid mee gehad.Hoezo dom!

• Meja

Wat houden die schoollicenties precies in, Baud?

• Tommey

Jouw school nam een bewust risico. Jullie hadden gewoon geluk! Heeft niets met dom te maken inderdaad.Het gaat niet om “niet weten” maar om “net doen of onze neus bloed”.

• Polly

Heel simpel: Dan heb je mazzel gehad.

Maar ik zou niet te hard roepen, achteraf kun je ook nog gezeur krijgen. Er is een groep in Brabant die tijdens een amateurversie van Martin Guerre op de vingers getikt werd en kreeg gelijk de rekening gepresenteerd voor de amateuropvoering van ik geloof Les Miserables (het jaar daarvoor).

Als je wilt, wil ik wel even voor je bellen met Albert Verlinde of ALMO? Geen probleem, hoor. Ik doe het graag :)