Hairspray verboden

• Vinaigre

Wel roepen ‘beloond!!!!!!’ maar niks zeggen over ‘praktrijken’. Heeft ie toch niet zo heel goed opgelet. ;)

• Tim

Ja, ik heb er ook last van…

(Fouten maken als ik snel schrijf.)

• Mo

Gij zult niet stelen?

Rechten in dit geval :-)

• Baud

In Engeland is het wettelijk vastgelegd dat het auteursrecht niet geldt indien de uitvoering een educatief doel dient. Daarom kun je als basisschool en in sommige gevallen ook voortgezet onderwijs vrijwel alles uitvoeren wat je wilt. Uiteraard heb je dan nog de juiste materialen nodig, maar Engelse licentiegevers (zoals Samuel French, Jospeh Weinberger etc.) zijn door deze wet veel makkelijker met het maken van speciale schoolpakketten.

In Amerika geldt hetzelfde als in Nederland, je hebt een licentie nodig. Hier worden heel veel musicals in een speciale schooleditie uitgebracht, de zogenaamde Broadway jr. collectie van MTI is hier een voorbeeld van. Het zijn complete lespakketten, met script, muziek, repetitie-CD, logo's, etc. Het verschil is dat de musicals die hiervoor in aanmerking komen vaak al enkele jaren op Broadway gedraaid hebben. De schooleditie volgt dan ook altijd na de professionele editie. Op zich logisch, anders zou je de musical niet kennen. Deze regel wordt echter ook voor het buitenland gevolgd, waardoor wij met andere problemen komen te zitten. Sommige musicals zullen dus nooit door scholen of amateurs gespeeld kunnen worden, aangezien de professionele productie niet geweest is. Maar de professionele productie van bijvoorbeeld Tanz der Vampiren of Notre Dame de Paris kunnen we de komende tien jaar wel vergeten en de amateur/schoolrechten dus ook.

Overigens kan het ook voorkomen dat rechten weer worden teruggetrokken. Vorig jaar is Spamalot een aantal keren door amateurs en scholen gespeeld, met licentie (neem ik aan). Dit jaar is er een professionele productie aangekondigd bij de rechthebbenden, dus worden er geen andere licenties meer verstrekt.

• Meja

Bedankt voor de info, Baud! Erg interessant!

Ik heb me vaak afgevraagd hoe het nou precies zat met de rechten als ik weer eens beelden van een schoolproductie van een bekende musical op youtube o.i.d. zag (overigens vind ik het niveau van Amerikaanse amateurspelers soms hoger dan de professionele spelers in Nederland).