Keuze auditienummer

• Loesje

Hallo,

Ik ben van plan om volgend jaar auditie te doen voor een musicalopleiding. Nu ben ik een beetje aan het zoeken naar verschillende nummers die ik eventueel zou kunnen gebruiken voor een auditie. (misschien een beetje vroeg, maar beter te vroeg dan te laat)

Ik heb rondgekeken op auditie.mysites.nl en daar stonden wel leuke suggesties op, maar ik denk dat er nog veel meer mogelijkheden zijn.

Dus zijn er misschien mensen die leuke suggesties hebben voor een auditienummer?

Misschien ook wel handig om te weten, ik ben 20 en een mezzo-sopraan.

Alvast bedankt.

• Dirk

Er zijn natuurlijk honderden mogelijkheden.

Neem een nummer waar jij je fijn bij voelt, wat goed bij je stem past, en vooral wat goed bij jou als type past. Ben je heel energiek, kies dan vooral een energiek nummer, maar ben je nou eenmaal een braaf, lief meisje, ga dan in je kracht staan en kies dan een ingetogener nummer (kan nog steeds een uitdaging zijn), en niet iets waarbij de jury denkt: Mmm…. wat wil je nou eigelijk?

Als je twee nummers moet zingen, kies je een lied in je kracht, en een lied wat echt extreem tegenovergesteld is. Zing je een klassiek lied, kies bij de 2e keuze dan voor een belt lied (mits je beide technieken beheerst), ook al is het een makkelijk beltnummer. Laat zoveel mogelijk kleuren zien (belt, legit, klassiek) in zowel je stem als in je acteren.

Er is dus niet echt te zeggen: DAT lied moet je kiezen, want dat is een goed auditienummer. Het is een goed nummer als het bij jou past!!

Veel succes!

• Polly

Het is juist goed dat je zo vroeg begint, dan heb je een jaar om uit te zoeken wat goed bij je past, en kun je verschillende stijlen uit proberen.

Kijk verder op stageagent.com, daar staan auditienummers per stemsoort en genre gerangschikt. Even vlug van de eerste pagina's met resultaten: Adelaide's Lament uit Guys & Dolls, And I'm Telling You uit Dreamgirls, Hello Young Lovers uit The King and I.

Laatste advies, ga niet voor overbekende, uitgekauwde nummers.

• Loesje

Bedankt voor de snelle reacties!

Goede tips waar ik wel wat mee kan, en die site is erg handig.

• desiree

maar wel liever een overbekend uitgekauwd nummer goed zingen dan een onbekend nummer slecht zingen. uiteindelijk gaat het namenlijk niet om wat je zingt maar om hoe je het zingt!

• Polly

Ook weer waar, maar het gebeurt vaak genoeg dat je een auditiecommissie hoort zuchten als ze voor de honderdste keer Memories te horen krijgen. Je moet dan wel een hele goede versie kunnen brengen wil je ze laten luisteren.

• Lucas

Zorg in ieder geval dat je een aantal nummers in verschillende stijlen onder de knie hebt en daarvan altijd de bladmuziek bij je hebt. Zo kun je op de auditie zelf nog beslissen, of de beoordelaars laten kiezen, wat je gaat zingen. Soms willen ze net wat anders horen dan je verwacht.

En het is nooit te vroeg om auditienummers te verzamelen, mijn vriendin deed ooit eens auditie ‘voor de ervaring’ voordat ze met een opleiding wilde beginnen en werd aangenomen.

• Mo

With every breath I take uit City of Angels

Nobody knows who I am uit Jekyll & Hyde

Polly heeft gelijk. Neem vooral niet te uitgekauwde nummers mar kies ook nummers die bij jou passen en waarvan je het verhaal kunt vertellen. Kijk naar of het bij je leeftijd en bij je persoon past.

toitoitoi