Ik heb net op internet naar de uitzending van ‘De Kunst’ van de NPS bekeken waarin actrices (en zusjes) Carice en Jelka van Houten te gast waren. Jelka besprak daar onder andere haar deelname aan de ‘musicaltragikomedie’ ‘Verplichte Figuren’ met verder o.a. Alex Klaasen.
Ik zat me echt dood te ergeren aan haar kortzichtige, pretentieuze geklets over musicals in het algemeen. Volgens madam (die met deze kleinschalige niet-ultracommerciele productie natuurlijk nu kunst met de grote K beoefent) zijn musicals doorgaans: ‘bombastisch, met grote decors en grote jurken’ en gaan niet over ‘het leven’ (????). Deze musicals gaan volgens haar niet verder dan ‘de buitenkant’ en qua zang is het volgens haar ‘te netjes’.
Dan vult zuslief Carice nog aan dat ze musicals als ‘Het Spook van de Opera’ in Amerika al 100.000 jaar worden opgevoerd en hier in Nederland alleen maar worden gereproduceerd' wat ik ook een ietwat vreemd argument vind, aangezien dit niets zegt over de kwaliteit en bovendien gebeurt dit ook met Shakespeare, Tsjechov enz.
Negatief commentaar op het fenomeen musical is uiteraard niets nieuws en ik ben echt geen fanaat die zich constant ‘beledigd’ voelt als mijn favoriete theatervorm wordt bekritiseerd. Maar deze opmerkingen waren zo ongefundeerd en onterecht dat ik echt zoiets had van; houd je mond over iets waar je klaarblijkelijk geen verstand van hebt, en ga eerst eens kijken naar musicals als ‘Les Miserables’, ‘Spring Awakening’, ‘Rent’. ‘Miss Saigon’ etc. Eens kijken of je daarna nog jankt over het gebrek aan levensthema's in musicals.
Overigens lieten ze een stukje zien uit haar eigen musical (die in tegenstelling tot Les Mis uiteraard WEL diepgaand is) en haar vlakke zang haalt het niveau van de gemiddelde musicalartiest echt totaal niet! Misschien speelt jaloezie een rol?
Dit is de link van de webpagina, mocht je hem willen zien. Het betreft de uitzending van 2 maart jl
http://sites.nps.nl/jerome/index.cfm/site/Arena/pageid/41B7ED43-1635-041D-06C24D79B2D55CC0/index.cfm