Impact

• Tommey

Terug naar 4 oktober 1992. We maken kennis met 13 personages met een eigen en gezamenlijk verhaal. Die ene grote gebeurtenis van die dag brengt verenigt hun levensloop.

In M-lab zag ik vanavond de voorstelling Impact. Een muziektheater productie waar de Bijlmerramp een centrale rol in speelt. En wat bewijst M-lab zijn nut weer.

Met swung, lef en enthousiasme werd deze nieuwe voorstelling op de planken gezet. Helaas maar vier keer, maar het is te hopen dat ze er aan mogen, kunnen (en willen) gaan schaven om meer mensen van deze productie te gaan laten genieten.

Een ruwe diamant die de moeite waard is om verder op te poetsen.

Simpel maar doeltreffend decor. Klasse pianobegeleiding. Omdat er geen grote elektronische muziek werd gebruikt kon er heerlijk onversterkt gezongen worden (in elk geval op de tweede rij een goed geluid), dat mag van mij vaker.

Voor zaterdagmiddag zijn nog kaartjes!

• Tim

Hey… Ik heb de voorstelling vanavond ook gezien en het niet droog gehouden.

Dit is geen gewone ‘ruwe diamant’ meer. Muziek en tekst zijn al ontzettend ver. Een prachtig stuk zonder losse eindjes.

Waar vond jij trouwend dat het zich afspeelt in 1992? Het is gebaseerd op wat er gebeurde rondom de Bijlmermeerramp, maar het stuk speelt zich niet af in die periode. Mocht dat wel zo zijn zitten er meerdere dramaturgische fouten in het stuk… Zoals Jody Bernal en euro's… ;-)

• Tommey

….dat zijn de losse eindjes die ik bedoelde…, maar tegelijkertijd zeggen ze heel eerlijk: “gebaseerd op”. De discussie die Mick heeft over het maken van een monument (voorafgaand aan de ramp) voor slavernij lijkt ook wel erg op discussies van jaren later.

Mijns inziens geen dramaturgische fouten maar bewuste keuzes. Zou het helderder worden als ze dat zouden corrigeren?

En ik zie nog wel meer schaaf-zaakjes. Maar een mooie ruwe diamant is het zeker.

• Tommey

PS.: Ik had niet door wanneer of waarom Anne (of Anna, de vrouw van Rob) overleed/vertrok/verdween. Kun jij daar licht op schijnen?

• Tim

Omgekomen in de ramp toen ze haar kind redde.

Maar het zijn geen foutjes omdat het stuk zich niet in een specifieke tijd afspeeld. Het is gebasseerd op de Bijlmerramp, maar het speelt zich af in de fictieve wijk Kruisberg.

In de eerste akte zingt een van de karakters ‘Losse eindjes waar geen plot meer in zit’. Een gevaarlijke opmerking, want het is een inkoppertje voor een kwaadwillende recensent. Toch heb ik geen ‘losse eindjes’ of ‘onduidelijkheden’ kunnen vinden. Ik stond er juist versteld van hoe mooi de verschillende verhalen zich langzaamaan ontvouwen en hoe aan het eind alles ‘rond’ is. Ik bleef in elk geval niet achter met vragen…

En als iemand echt wil muggeziften: In de eerste akte is Ingrid handtekeningen aan het inzamelen om de laatste boom in de wijk te redden die ze willen kappen voor een moment voor de Slavernij. Vervolgens zegt iemand in de tweede akte ‘De BOMEN stonden in brand’. Dan ben je echter wel echt aan het mutsen… ;-)

• Tommey

Ik lees je eerste opmerking nog eens terug. Zie nu dat ik hem verkeerd begreep. Ik heb nooit bedoeld te zeggen dat het zich in 1992 afspeelde, maar ik (als toeschouwer) werd wel teruggebracht naar 1992, naar die zondagavond dat ik vol afschuw en ongeloof het nieuws volgde. En dat raakt.

Kortom, daar zijn we het over eens. Van mij hoeft er niet te worden gemuggenzift. Laat het team nog wat schaven, want diamant hebben ze al in handen. Hij kan zeker NOG meer gaan sprankelen.

• Luuk

Ik vond het een prachtige voorstelling..

Jeetje wat goed..

Zo puur, zo rauw, zo prachtig..

Ik vond de acteurs stuk voor stuk uitblinken.

Ivo, Job, Joeri en Joanne was zo geweldig goed.. Ik ben nog zo onder de indruk!

• jawi

Ik was juist heel erg onder de indruk van het script, al die verhaallijnen die subtiel samenkomen. Ik zag meerdere mensen met tranen in hun ogen de zaal uitlopen, dan heb je het als regisseur/scriptschrijver bijzonder goed gedaan, zeker voor een try-out musical!

Een vraagje, ik meen mij te herinneren dat Jeffrey het ergens in het begin over “tante Jetty” heeft. Maar later zoent hij met Jetty's dochter Kenita. Is dat incest, of heb ik iets gemist? En reageert zijn moeder daarom zo boos?

Zou deze voorstelling door kunnen groeien tot een grote productie?

• Luuk

Volgensmij noemen mensen in zo'n gemeente al snel elkaar ‘tante’ ofzoiets..

Geen idee eigenlijk, het is me verder niet opgevallen!

Het script is ook echt fantastisch hoor, heel erg goed geschreven en heel erg goed geregisseerd!!

Ik hoop alleen dat het een kleine productie blijft..

Misschien een iets groter theater, maar geen groter decor en niet langer dan een maandje of 2.. Anders verliest het zijn kracht ben ik bang

• Vinaigre

Dat geldt niet alleen voor ‘zo’n gemeente'. Ik noemde vroeger de buurvrouw ook tante, terwijl zij officieel helemaal geen tante van me was en de leiders van de voetbalelftallen werden vaak oom genoemd. In de Jordaan was het sowieso heel normaal om de termen ‘tante’ en ‘oom’ te gebruiken voor volwassenen. (zie Ciske)