Op zoek naar een geschikte monoloog.

  • Jolien

    Hoi, voor mijn auditie aan de Theaterschool ben ik alvast op zoek naar een monoloog.

    Ik heb al wat gelezen over monologen uit 42th street maar het moet natuurlijk geen hele korte monoloog zijn.

    Heeft iemand hier al eens auditie gedaan en een monoloog voorbereidt? Of weet iemand een leuke?

    Je zou me er ontzettend mee helpen, alvast bedankt!

  • Lúùk

    Tip: pak geen monoloog uit een musical..

    zeker niet als je op een gewone toneelschool auditie doet..

  • Jolien

    Oh okee! Bedankt voor je tip.

    Een monoloog uit een musical is dus wel geschikt als je auditie doet bij Frank Sanders of Fontys voor de richting musical;)

    Goed, dan zoek ik dus een toneelmonoloog haha!

  • Mo

    Meestal doen mensen allemaal dezelfde afgezaagde monologen.

    Kijk eens naar films en of daar voor jou een interessante monoloog inzit en schrijf die dan uit. Ik denk bijvoorbeeld aan Interview met Piere Bokma en Katja Schuurman. I kkan me niet voorstellen dat daar niet een interessante monoloog in te vinden is. Maar misschien heb je zelf ook nog wel een idee.

  • Lúùk

    Musicals worden op toneeacademies niet als volwaardige producties gezien.. meestal vinden ze musicals maar niks daar..

    (beetje stomme mening en bevooroordeeld..)

    Dus het is niet verstandig om met een simpele musical monoloog aan te komen zetten..

    Bij een monoloog is het altijd goed als je karakter een ontwikkeling door maakt..

    Bij de bibliotheek heb je boekjes vol met monologen. Al zijn dit inderdaad de zelfde standaard monologen die iedereen gebruikt!

    Kijk eens goed rond in boeken en films. Er zijn zat mooie monologen

  • Miss Piggy

    Voor een auditie heb ik ooit een stukje gebruikt uit “een dag uit het leven van verdomde lowietje” (in het engels dan, a day in the life of Joe Egg).

    Dat gaat over hoe een echtpaar omgaat met hun zwaar gehandicapte dochter. Sommige stukken zijn snoeihard, en daarom wellicht een leuke uitdaging.

  • Jolien

    Oke klinkt goed.

    Verder kreeg ik al wel tips dat stukken van Hugo Claus erg goed zijn.

    Ik ga goed op zoek, maar als iemand een monoloog heeft houd ik me aanbevolen!

    Bedankt voor jullie tips

  • elisabeth

    Ook in Romeo & Julia staan een aantal monologen (al is dat erg zwaar misschien).

    Ook kan je misschien denken aan een stuk uit het programma van een cabaretier(e). Kick van der Veer heeft een aantal bundels ('u wordt zo gemolken' is 1 van die titels weet ik, maar er zijn er dacht ik 3) uitgebracht waar een hoop scené's in staan. Dit zijn vrijwel allemaal monologen en de karakters maken ook regelmatig een ontwikkeling door.

    En voor echt serieus toneel kan je altijd nog naar het TIN (theater instituut nederland) daar liggen mappen vol met serieuze toneelmonologen. Daar heb ik de meeste van mijn monologen vandaan gehaald.

    Daarnaast heb ik nog een wat lichtere uit de 1ste Bridget Jones' Diary film. Hij zit vrijwel aan het einde, als Bridget aan Darcy uitlegt dat ze hem toch eigenlijk ook wel heel leuk vind zoals hij is. Ondanks al z'n ‘foute’ eigenschappen.

    Deze is een regel of 11. Eigenlijk net te kort. Maar bij musical audities (of voor musical opleidingen) heb ik nog nooit een klacht erover gehoord. Of die dus geschrikt is voor een toneelopleiding weet ik niet. Maar als je anders niks kan vinden wat je aanspreekt is het beter als niets.

    Succes!

  • sophie

    boek ‘dagboek van eva’ van dario fo staan geweldige monologen in. wel veeeel te lang, maar daar kun je dus een stuk uitknippen.

  • sophie

    oh en in het stuk ‘halfgesneden’ van caroline ligthart staan ook hilarische monologen. die ook realistisch zijn om te spelen voor een jong meisje van ca 18 jaar