Ook in Romeo & Julia staan een aantal monologen (al is dat erg zwaar misschien).
Ook kan je misschien denken aan een stuk uit het programma van een cabaretier(e). Kick van der Veer heeft een aantal bundels ('u wordt zo gemolken' is 1 van die titels weet ik, maar er zijn er dacht ik 3) uitgebracht waar een hoop scené's in staan. Dit zijn vrijwel allemaal monologen en de karakters maken ook regelmatig een ontwikkeling door.
En voor echt serieus toneel kan je altijd nog naar het TIN (theater instituut nederland) daar liggen mappen vol met serieuze toneelmonologen. Daar heb ik de meeste van mijn monologen vandaan gehaald.
Daarnaast heb ik nog een wat lichtere uit de 1ste Bridget Jones' Diary film. Hij zit vrijwel aan het einde, als Bridget aan Darcy uitlegt dat ze hem toch eigenlijk ook wel heel leuk vind zoals hij is. Ondanks al z'n ‘foute’ eigenschappen.
Deze is een regel of 11. Eigenlijk net te kort. Maar bij musical audities (of voor musical opleidingen) heb ik nog nooit een klacht erover gehoord. Of die dus geschrikt is voor een toneelopleiding weet ik niet. Maar als je anders niks kan vinden wat je aanspreekt is het beter als niets.
Succes!