NME DAPA of Musicallfactory

• kirsten

Ik ben dit jaar net niet aangenomen op de hbo-musicalopleidingen maar wel op dapa van het NME. Nu vroeg ik me af wat nu eigenlijk een betere vooropleiding biedt 1 jaar DAPA of 1 jaar musicallfactory..ik heb namelijk geen idee welke van deze opleidingen kwalitatief beter is. Wel is dapa voltijd en musicallfactory deeltijd

alvast bedankt kirsten

• John

Musicallfactory

• Vinaigre

Als je weet op welke discipline je het net niet gered hebt is het misschien handig om naar een vooropleiding te gaan die het best staat aangeschreven voor die bepaalde discipline zodat je je daarin kunt verbeteren.

• Hans

Het is lastig vergelijken: musicallfactory bestaat al een tijdje, dapa is nieuw. Wat verschillen die mij opvielen: Dapa is sterk stage-gericht, studenten lopen stages bij dingen als musicals in ahoy en musical awards. MAF is misschien wat “schoolser”, je doet er alleen schooloptredens. Dapa belooft allerlei soortgelijke opleidingen naast elkaar: met accent op dans, of op spel, of op zang, of zelfs op entertainment maar ik weet niet of al die opleidingen al lopen, het klinkt nogal ambitieus. MAF staat bekend als een vooropleiding voor het conservatorium, je bent dus eigenlijk niet echt klaar als je MAF afrondt. Kwaliteit van mensen die afgestudeerd zijn aan dapa is onbekend omdat de opleiding nog maar net bestaat…

Ik zou zeggen, ga kijken bij open dagen, praat met oud studenten. Succes, Hans

• Polly

Ik zou ook zeggen ga naar de MAF

• Hans

Dat is niet wat ik zeg, Polly.

• Polly

Nee, dat zag ik. Mijn antwoord is alleen op een iets verkeerde plek in de thread terecht gekomen.

• Hans

Met alle respect, ik denk dat Kirsten vooral iets heeft aan argumenten om de ene opleiding te verkiezen boven de andere. Geen opleiding is dezelfde en zij moet zich afvragen welke aspecten ze het het belangrijkste vind. Groet Hans

• Polly

Oke, argumenten, de MusicAll Factory bestaat langer en je weet daar wat er voor kwaliteit afgegeven wordt. NME's kwaliteit wordt al langer over gediscussieerd, en dat van DAPA is nog niets bekend wat het gaat afleveren, maar je kunt er van uit gaan dat het ongeveer gelijk zal zijn aan het NME.

Dus dan maar wat voor indruk ik krijg als ik naar de website van DAPA kijk:

Ik hou niet van Nederlandse bedrijven / opleidingen die onderwerpen op een website (en waarschijnlijk dus ook de lessen) in het Engels zetten en verder alles in het Nederlands te doen. Ik zie daar het nut niet van in, en geeft mij het gevoel van een armzalige poging tot internationaal character, wat natuurlijk ook al in de naam zit.

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen waarom de naamsverandering van NME Academie naar Dutch Academy of Performing Arts. NME had nauwelijks naam opgebouwd, dus waarom veranderen?

Of het volgende nieuwsbericht:

Zeer veel studenten waagden dit jaar de sprong naar dé artiestenopleiding: de Dutch Academy of Performing Arts (DAPA). Na een strenge selectieprocedure bleven alleen de beste studenten over.

Allereerst ‘dé’ artiestenopleiding? Nogal pretentieus voor een opleiding die net opgericht is. Wat je daarnaast had willen weten in dit nieuwsbericht is hoeveel schrijven zich in en hoeveel worden er aangenomen.

Het feit dat op de site van het DAPA weinig uitgebreid vermeld wordt over de opzet van de studie, laat staan over welke docenten er verbonden zijn aan de opleidingen, is ook niet hoopgevend. De MAF heeft Edward Hoepelman, toch niet verkeerd.

Of om bij je eindexamenvoorstellingen niet te vermelden waar de voorstellingen zullen zijn…

• Hans

Ik hoop maar dat Kirsten haar keuze baseert op meer dan alleen de taal van de website en de naam van de opleiding…

Dat het docententeam en de opzet van de lessen erg belangrijk is, daar ben ik het helemaal mee eens.

Groet Hans