Joe, de hemel kan wachten

• Moutarde

Zaterdagmiddag naar Joe, de hemel kan wachten geweest in M-lab.

Hier nog geen berichten over gezien, waarschijnlijk bij iedereen aan de aandacht ontsnapt? Jammer, maandagavond is de laatste voorstelling en volgens mij is die uitverkocht.

Inderdaad jammer, want het is een goede voorstelling, deze bewerkte versie van Joe, de musical. Geen noemenswaardige decors of rekwisieten. De twee hoofdrolspelers (sorry, ben niet goed in namen, kijk maar even op de site van M-lab als je wilt weten wie dat waren) zongen beide zeer goed. Wel spijtig dat ook deze zangeres zich in volle vaart te buiten gaat aan belten, maar blijkbaar is dat tegenwoordig standaard. Gelukkig wist ze een ‘klein’ liedje wel ‘klein’ te brengen. De rol van Ted vond ik wat minder goed ingevuld, de stem irriteerde me na enige tijd. Casey Francisco (of zo) als de verbindingsofficier was heel goed. Een heel andere invulling van ‘Inspiratie’ dan Mathilde Santing. Die laatste zong het absoluut mooi, maar Casey geeft het net even meer body. Helaas heb ik destijds de ‘grote’ uitvoering van Joe niet gezien, weet wel dat die erg op de techniek hing. Deze voorstelling in M-lab bewijst dat die techniek helemaal niet nodig is. Als je belangrijkste decorstuk een gordijn met lampjes is, en je gebruikt dat ook nog maar minimaal, en je weet de volle 2,5 uur te boeien, betekent dat volgens mij dat je materiaal goed is. Sondheim is meesterlijk in dat soort materiaal, Joe is zeker niet meesterlijk maar absoluut prijzenswaardig.

Wat je helaas wel kon concluderen bij deze voorstelling is dat je in M-lab niet met een groot ensemble moet werken. Deze voorstelling was rijkelijk bezet en je zag de spelers woekeren met de ruimte. Zeker in de ensemble-dansnummers was dat goed te zien. Desalnietemin petje af voor deze voorstelling. Dat M-lab nog maar vaak dit soort voorstellingen mag neer zetten. En dat de bezoekers van dit prikbord ook eens de moeite gaan nemen om dit soort voorstellingen te bezoeken. Zeker de vele bezoekers van dit prikbord die pretenderen ook aan musical te doen (al die auditievraagjes etc) zouden hier veel van kunnen leren.

Moutarde

• Luuk

Ik ben een trouwe M-Lab bezoeker. Dus heb ook Joe niet overgeslagen..

Fanny (Dorinda, de vrouwelijke hoofdrol) is voormij toch wel de ontdekking van de productie. Wat een kracht en power, maar vooral wat een charisma!

Dennis (Joe) vond ik minder sterk. Hij was goed, maar that's it..

Zelf vond ik het lampjes doek wel leuk, maar vele vonden het ietsje te veel van het goede (wat het eigenlijk ook is..) De Ladders vond ik erg goed gevonden en werkte perfect als vliegtuig!

Roel (als Ted) vond ik enorm schattig, maar zijn stem kent alleen heel zacht en heel hard volgensmij. Maar dat ligt deels ook aan de iets wat saaie stukken voor zijn rol.

Casey zingt goed, maar heeft een beetje weinig te doen.

Inderdaad zoals je al zegt, het ensemble is te groot voor het M-lab. Of het M-lab is te klein voor Joe..

Komend seizoen zal ik weer regelmatig in het M-lab te vinden zijn. The Wild Party beloofd veel goeds!

• -lucas-

Vanavond is idd uitgekocht.

• Miss Piggy

Joe - de hemel kan wachten heb ik op 20 juni gezien. Ik heb er zeer van genoten, er werd prachtig gezongen, hoewel naar mijn mening inleven op sommige momenten wel beter had gekund, maar misschien kwam dat doordat het slechts de 2e voorstelling (of juist de 2e voorstelling) was. Ik werd er in ieder geval niet heel erg door geraakt, maar dat kan ook aan mij liggen.

Ondertussen heb ik 3 voorstellingen van M-Lab gezien en aan mij hebben ze een fan. Ik ben zeker van plan om naar The Wild Party te gaan.

• Tim

Ik ben geregeld te vinden geweest in M-Lab het afgelopen seizoen, waaronder drie keer Joe, de Hemel kan wachten.

Vorige week vrijdag, de tweede voorstelling, was nogal rommelig, maar afgelopen zaterdag was de voorstelling grandioos.

Vond ik Dennis vorige week vooral een goede understudy, zaterdag had hij ineens het licht gezien en was er vuurwerk op het podium.

Ik heb genoten van Joe, van het verhaal, de prachtige muziek, het vocaal fantastische ensemble, de inventieve regie en vooral van Fanny.

• Mo

Ik heb Joe vrijdag 27.06 gezien. helaas was er een popconcert aan de andere kant van het IJ, zodat we extra bassen kregen waar niemand op zat te wachten.

Niettemin een bijzondere voorstelling, waarbij ik me bij het commentaar van Moutarde aansluit over Ted. Dorinda (Fanny) was geweldig in spel en zang. Dennis de Joe die Stanley niet was. En Casey gaf de rol van Verbindingsofficier opeens de invulling die deze rol nooit heeft gekregen. In deze regie en met deze speelster kreeg ik opeens een inzicht wat het doel van het nummer Happy End is.

Het M-Lab heeft geweldige voorstellingen. Jammer dat het op zo'n vervelende locatie ligt. Slecht bereikbaar.

• Moutarde

Bereikbaarheid met openbaar vervoer is inderdaad lastig. Bij een avondvoorstelling moet je maar hopen dat als je van de boot komt, je de laatste trein nog haalt.

Met de auto is de bereikbaarheid echter top, afslag S116 van de A10 en je zit er binnen een paar minuten, gratis parkeren voor de deur.

maar ik begrijp uiteraard dat niet iedereen de beschikking over een auto heeft.

Moutarde

• Dorknoper

Intens genoten van de laatste voorstelling van Joe, gisteravond in het M-lab. De bereikbaarheid is inderdaad altijd weer een kleine ergernis, maar we hadden het er graag voor over. Het M-lab uitvoeringsconcept spreekt zeer aan: na ‘into the woods’ dat m.i. superieur werd uitgevoerd was het nu dus de beurt aan de ingekorte versie van deze van Dijk co-productie. Beide creatives waren van de partij en het valt me altijd weer op hoe ontwapenend ‘gewoon’ deze mensen zich gedragen. De componist staat rustig met een paar mensen over het vak te praten en de regisseur/schrijver helpt met het opendoen van de zaaldeuren zodat het publiek plaats kan nemen, een verademing… Het geluid was helaas de eerste acte behoorlijk aan de harde kant, wat inderdaad nogal hinderlijk combineerde met het onvermijdelijke belten, toch werden sommige nummers gelukkig ook ‘klein’ gehouden als daar aanleiding toe bestond. Ik ga er maar even vanuit dat er sprake was van een klein technisch euvel dat in de pauze is verholpen, want het geluid was duidelijk een stuk draaglijker in de tweede acte. Er waren nogal wat belangrijke mensen aanwezig uit het musicalwereldje (twee gereserveerde rijen is best veel in zo'n klein theater!) Niettemin was de sfeer ongedwongen en de spontane reacties op het fantastische, integere zang en spel waren onverdeeld positief. Compliment voor de geweldige uitvoering, in het bijzonder het sobere concept. Overigens volkomen eens met Vinaigre over de crowding op het podium, maar ik was al door zijn artikel gewaarschuwd en hoefde me dus verder niet te ergeren! Zo zie je maar weer waar een prikbord ook goed voor is…

• Vinaigre

het verslag was van de hand van Moutarde… niet van moi… :)

• Dorknoper

Oei, je hebt gelijk… mijn excuses!