Zaterdagmiddag naar Joe, de hemel kan wachten geweest in M-lab.
Hier nog geen berichten over gezien, waarschijnlijk bij iedereen aan de aandacht ontsnapt? Jammer, maandagavond is de laatste voorstelling en volgens mij is die uitverkocht.
Inderdaad jammer, want het is een goede voorstelling, deze bewerkte versie van Joe, de musical. Geen noemenswaardige decors of rekwisieten. De twee hoofdrolspelers (sorry, ben niet goed in namen, kijk maar even op de site van M-lab als je wilt weten wie dat waren) zongen beide zeer goed. Wel spijtig dat ook deze zangeres zich in volle vaart te buiten gaat aan belten, maar blijkbaar is dat tegenwoordig standaard. Gelukkig wist ze een ‘klein’ liedje wel ‘klein’ te brengen. De rol van Ted vond ik wat minder goed ingevuld, de stem irriteerde me na enige tijd. Casey Francisco (of zo) als de verbindingsofficier was heel goed. Een heel andere invulling van ‘Inspiratie’ dan Mathilde Santing. Die laatste zong het absoluut mooi, maar Casey geeft het net even meer body. Helaas heb ik destijds de ‘grote’ uitvoering van Joe niet gezien, weet wel dat die erg op de techniek hing. Deze voorstelling in M-lab bewijst dat die techniek helemaal niet nodig is. Als je belangrijkste decorstuk een gordijn met lampjes is, en je gebruikt dat ook nog maar minimaal, en je weet de volle 2,5 uur te boeien, betekent dat volgens mij dat je materiaal goed is. Sondheim is meesterlijk in dat soort materiaal, Joe is zeker niet meesterlijk maar absoluut prijzenswaardig.
Wat je helaas wel kon concluderen bij deze voorstelling is dat je in M-lab niet met een groot ensemble moet werken. Deze voorstelling was rijkelijk bezet en je zag de spelers woekeren met de ruimte. Zeker in de ensemble-dansnummers was dat goed te zien. Desalnietemin petje af voor deze voorstelling. Dat M-lab nog maar vaak dit soort voorstellingen mag neer zetten. En dat de bezoekers van dit prikbord ook eens de moeite gaan nemen om dit soort voorstellingen te bezoeken. Zeker de vele bezoekers van dit prikbord die pretenderen ook aan musical te doen (al die auditievraagjes etc) zouden hier veel van kunnen leren.
Moutarde