Rene van Kooten spreekt zich uit

• Huile

“Ik heb me er eigenlijk nooit zo mee bezig gehouden maar wat is internet soms toch een laf en makkelijk medium. Natuurlijk, ieder zijn mening en voor veel musicalliefhebbers, fans en kenners zijn er veel mogelijkheden hun mening over produkties en acteurs te geven. Niks mis mee, toch? Laat ik het nu maar zeggen, nu voor mij persoonlijk de meeste reacties positief zijn, ik heb er grote moeite mee als iemand zich verschuilend achter een schimmig pseudoniem, anoniem collega’s met grote verdiensten en carrières wegzet als talentloze nietsnutten. Ieder zijn menig, maar in hun ijver om tegen forumgenoten een punt te maken is de toon soms zo hautain, zo betweterig en zo triest dat het voor mij niets meer met een onderbouwde mening te maken heeft. Een mening geef je sowieso onder je eigen naam, onderbouwd en respectvol, zoals bijvoorbeeld de meeste administrators op deze site. Het gaat er niet om dat men niet mag zeggen dat men iets of iemand niet goed vindt, De toon daarentegen is soms tenenkrommend en doet een enorme expertise en vakkennis vermoeden bij de auteur, althans, door de auteur zelf. Wat vind jij? Heb ik teveel gezegd? Negeren maar? Ach, ik word oud, dat zal het wel zijn. Niks meer, niks minder.”

Bron: Musicalworld, column Rene van Kooten

• Polly

Een mening geven over het geven van je mening.

Het gegeven is niet erg origineel en daarbij worden er cliché argumenten aangehaald. Leuk geprobeerd, maar als column niet echt geslaagd.

De columns van Michael Diederich waren naar mijn bescheiden mening beter, frustratie over dat de studenten van musicalopleidingen zich niet verdiepen in musicals die ze niet kennen, of het toepassen van de tien geboden op musicals. Plus meer humor en een betere schrijfstijl.

Ik hoop niet dat René er erg veel bezwaar tegen heeft dat ik dit onder pseudoniem post, en nu maar hopen dat ik dit goed onderbouw zonder een hautaine toon… ;)

• Meja

Ik kom nooit op Musicalworld maar ik moet zeggen dat ik hier niet vaak berichten lees waarin artiesten ‘zomaar’ de grond in geboord worden. Eerder dat ze (naar mijn bescheiden mening onterecht) de hemel in worden geprezen.

Een aantal posters hier (inclusief ondergetekende) is wel kritisch ten opzichte van bepaalde artiesten, maar meestal worden die reacties naar mijn idee voldoende onderbouwd. Als ik aangeef dat ik Chantal Janzen een slechte zangeres vind omdat ze veel techniek mist en er vaak tegenaan zit, lijkt me dat duidelijk genoeg.

Maar goed, nogmaals, ik weet niet hoe dat bij Musicalwold zit!

Over dat posten onder je eigen naam; sommigen doen het, anderen niet, maar ik denk niet dat je zou moeten verwachten dat iedereen met naam en toenaam berichten plaatst op een forum.

• Tim

Tim is mijn echte naam en het hier gegeven e-mailadres is echt van mij… Niks pseudoniemerigs aan… ;-)

Op Musicalworld wel, maar daar weet eigenlijk iedereen wel wie ik ben, dus weinig verschuilen bij. Soms is het heerlijk om je mening heel ongezouten te geven gewoon om een discussie op te starten en een mening van een ander te krijgen.

Een mening blijft altijd iets wat één persoon op dat moment vindt of dat hou zelfingenomen overkomt of niet. Al klopt het wel dat het veilige van internet er voor zorgt dat mensen hun mening makkelijker en ruwer brenger.

Hmm… Ik geloof dat ik zelden echt positief ben geweest over een bepaalde regisseur, maar nooit zonder een motivatie waarop ik zij werk steeds zo ruk vond. Ook over een bepaalde tekstverwerker trouwens…

Zijn er uberhaupt wel eens artiesten geweest die nooit commentaar kregen en is de grootste artiest tijdens zijn leven niet altijd onbegrepen?

• Hans

Ik denk dat René helemaal gelijk heeft. Niet voor niets gebruiken veel forumbezoekers schuilnamen: blijkbaar zouden zij hun mening niet op die manier spuien als hun echte naam en toenaam er bij stonden.

Maar tegelijkertijd is dit nou eenmaal zoals het is, en zoals het altijd zal zijn. De beste stuurlui staan aan wal, mensen hebben graag kort-door-de-bocht meningen. Lees het lezerscommentaar op een willekeurig artikel op telegraaf.nl maar. Zelfs de meest onschuldige verhalen roepen aggressieve reacties op, zonder enige onderbouwing of realiteitszin.

Dus René: dit is net als hoge benzineprijzen, je kunt ervan balen maar uiteindelijk staan we toch weer te tanken. Kop op!

Groet Hans

• Nicole

Hij heeft helemaal gelijk! Altijd dat gezeur op alles en iedereen word der af en toe ook zo moe van. Dit gebeurt helaas bijzonder veel op musical forums. Er wordt zo vaak onzinnig geageerd op vragen van mensen. We vallen iemand gelijk aan op tikfouten en een mening van iemand. Het gaat der dus niet om dat je niet je mening mag geven over een artiest maar geef je mening met een beetje respect en een beetje duidelijke argumenten. Mooie post van Rene van Kooten!

• Lotje

Ergens heeft hij wel gelijk, al kan ik ook begrijpen dat mensen een pseudoniem gebruiken. Ik denk dat dat een algemeen internetbegrip is, en niet persé uitgevonden om ongezouten en ononderbouwd je mening te geven.

Op Musicalworld gaat het er, naar mijn mening, aardig netjes aan toe. Ok, er zijn altijd wel mensen die alleen zeggen dat iemand super of bagger is, zonder onderbouwing, maar meestal worden er wel, weer naar mijn mening, discussies op niveau gevoerd. Ook ik heb me daar wel eens opgewonden over het feit dat iemand zonder onderbouwing iemand, of in het meest recente geval: een mening van een andere forumbezoeker, compleet afkraakt. Maar dat zul je altijd houden. Gelukkig worden op Musicalworld zinloze welles-nietesspelletjes meestal wel de kop ingedrukt.

• Dave

Ik kom ook nooit op musicalworld, en weet niet hoe het er daar aan toe gaat, maar op dit forum zijn dergelijke meningen altijd wel goed onderbouwd.

De enige totaal niet onderbouwde meningen zijn van mensen die alles fantastisch vinden. En daar hoor ik dan weer niets over in die column.

Als ik een musical bezoek en iemand is niet verstaanbaar, zingt vals, speelt slecht, is een miscast qua type, noten zingt die onacceptabel zijn, ik hoor in de foyer de ene na de andere negatieve reactie van het publiek op iemand, dan vind ik dat dat hier best gezegd mag worden. Het is een forum, en een ieder heeft recht op zijn mening.

Niet grof en zonder argumenten, maar recht door zee en onderbouwd.

En dat hoeft lang niet altijd allemaal fantastisch te zijn.

Sterker nog, ik heb het zelden meegemaakt dat een negatief commentaar niet onderbouwd werd. Dus als het de columnschrijver om het onderbouwen te doen is, dan vraag ik me af hoe hij denkt over mensen die alles even fantastisch vinden, zonder te weten waarom.

Het probleem van de gebruikte namen zie ik niet zo. Heeft de mening dan ineens een hele andere betekenis? Wees blij dat er fora als deze bestaan.

Geen shone schijn, maar hier hoor je hoe mensen echt ergens over denken.

Ik begrijp best dat als je in zo'n musical zit, dag in dag uit, dat je een soort familie wordt en dat je hele leven een beetje om de show draait, en dat het moeilijk is om met kritiek om te gaan die niet altijd even positief is. Als mensen alleen positieve en lieve dingen willen horen, en geen echte meningen, dan stel ik voor dat ze wegblijven van fora op internet, en alleen de reacties aanhoren van de fans bij de artiestenuitgang.

• Karin

Ik zat daar net aan te denken, de laatste keer dat meningen ook op dit forum, maar ook op de andere grotere musical sites, niet onderbouwd waren is zeker een jaar of 5 geleden. Dat is er hier aardig uitgeslagen.

Vraag me af op welke fora René van Kooten surft :)