a capella

• mey

Binnenkort moet ik een auditie doen en dan moet ik een lied a capella zingen. Ik vroeg mij af of jullie nog tips hebben en misschien een lied wat mooi is om naar te luisteren a capella.

Mijn stem is nog niet ‘volgroeid’ (16 jaar) en ik zit in het stembereik alt / sopraan.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, en een leuke suggestie heeft!

Bedankt alvast.

Groetjes, Mey

• ikke

Haha alt/sopraan? Dat vind ik knap, ken weinig vrouwen die én alt én sopraan zijn!

• mey

Zeg ik iets heel doms? Ja he.. Ik bedoel Sopraan / - en dat hoe heet het ook alweer wat eronder zit- (is dat tenor?)

• ikke

kort gezegd is iemand met een lage vrouwenstem een Alt,

iemand met een hoge vrouwenstem een Sopraan, en iemand met een stem die daar tussenin zit is een Mezzosopraan.

Je kunt wel schatten waar je ongeveer zit, maar om het echt goed te kunnen beoordelen zou een zangleraar (oid) moeten kijken hoe jouw bereik (hoogte en laagte) en waar jouw kracht zit.. Je kunt wel heel hoog kunnen zingen maar als je meeste kracht wat lager zit ben je toch meer Mezzo.

Snap je nu dat je niet en sopraan en alt kunt zijn?

Tenor is trouwens een ‘hoge’ mannenstem en Bas is de lage mannenstem…

Als ik jou was zou ik voordat ik auditie deed een (paar) zangles(sen) nemen, dan kun je een nummer kiezen wat je ook echt goed ligt, en die voorbereiden zodat je een goede indruk maakt bij je auditie.

• Meja

Daarnaast heeft het ook met een bepaalde ‘klankkleur’ te maken. Een alt heeft vaak een diepere ronde klank, afgezien van de noten en een sopraan een veel hoger, helderder timbre..

• mey

Bedankt, dan bedoelde ik mezzosopraan.

Ik heb twee jaar zangles gehad (dit schooljaar gestopt). Alleen hebben we het nooit over het bereik gehad, en wat voor stem ik dan had.

Hebben jullie nog stukken die jullie aanraden voor een auditie?

• Piet

Maar als je a capella zingt, is je stemsoort niet zo heel belangrijk, hooguit het bereik. Je kunt elk nummer op de voor jouw beste toonhoogte zingen, ongeacht hoe hoog het origineel is. Let wel op dat je door de zenuwen bij een auditie vaak geneigd bent om te hoog in te zetten. Succes ermee!

• Meja

Dat is niet helemaal waar!

Transponeren gaat altijd met het nodige risico! Je kan qua tonen in de knel komen, zowel in de hoogte als laagte. De eerste tonen/couplet lijkt dan veel beter bij jouw stem te passen maar dan kun je op een gegeven moment te hoog of te laag uitkomen, en dan hoeft dat nog niet eens in te houden dat je gaat knijpen ofzo, maar dat bijvoorbeeld een oorspronkelijk zachte toon veel harder gaat klinken of zelfs als belt gezongen moet worden. Daarnaast kan de intentie verloren gaan. Bijvoorbeeld; een ‘If I were a rich man’ gezongen door een hoge tenor klopt gewoon niet omdat dat niet bij het lied past. Hetzelfde geldt voor een ‘Green Finch and Linnet Bird’ uit Sweeney Todd gezongen door een lage alt!

• Piet

Ik schreef ook: “de voor jou geschikte toonsoort”. Dus moet je idd het hele fragment wat je op je auditie gaat zingen op toonhoogte beoordelen, en zorgen dat je dus op een toon begint, waarbij je het volledige stuk goed kunt zingen. Dan kom je niet in de knel.

En tuurlijk, uiteindelijk schrijft een componist niet voor niets in die ene toonsoort z'n nummer, maar ik schat zo in dat dat er op dit niveau niet zo heel veel toe doet.

Het kan nog best eens verrassend zijn als een tenor “If I were a rich man” zingt ;-)

• Piet

Kies een lied met veel melodie, die blijven het interessantst zonder begeleiding. Maar vooral een nummer wat je (al) goed kent, en leuk vind om te zingen.