Musical The War Of The Worlds naar Nederland

• Archie

bron: www.nu.nl

DELFT - De musical The War Of The Worlds staat 30 juni 2009 in de Heineken Music Hall in Amsterdam. De show van Jeff Wayne was eerder succesvol in Engeland, Australië en Nieuw-Zeeland. Dat maakte organisator Mojo dinsdag bekend.

Jeff Wayne's Musical Version Of The War Of The Worlds is gebaseerd op de sciencefiction roman van H.G. Wells uit 1898, een van de oudste en bekendste werken over een buitenaardse invasie. Van het verhaal maakte regisseur Orson Welles in 1938 een legendarische radiobewerking.

Op het album Jeff Wayne's Musical Version Of The War Of The Worlds uit 1978 vertellen diverse artiesten op muzikale wijze het bekende verhaal.

In de musicalversie leidt Jeff Wayne The Black Smoke Band en het ULLAdubULLA strijkorkest. Justin Hayward (The Moody Blues) en Chris Thompson (Manfred Mann's Earth Band) hebben beiden een grote rol in de musical.

Op het podium verschijnen onder meer en enorm 3D hologram met verteller Richard Burton, veel vuurwerk en special effects en een 10 meter hoge Martian Fighting Machine.

© ANP

• Mo

Volgens mij is dit geen musical maar muziekspektakel.

• Tommie

Oh gaaf! Daar wil ik wel heen. Forever Autumn is een prachtig lied!

The War of the Worlds is wel een musical alleen is het nooit als een musical in het theater opgevoerd. In 1978 werd een concept album uitgebracht (met o.a. Julie Covington (de originele Evita) en David Essex) dat enorm succesvol was en nog steeds is.

Het is bij een concept album gebleven tot dat er 30 jaar later een liveshow van werd gemaakt met idd veel special effects. BBC Joseph Auditant Daniel Boys speelde er trouwens ook in mee (ps: Daniel had het programma moeten winnen, niet Lee ! :p).

De musicalbewerking van ‘The War of the Worlds’ heeft trouwens niets van doen met de film van Steven Spielberg. Het is allebei wel op hetzelfde verhaal gebaseerd.

Hier kan je meer info vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Wayne%27s_Musical_Version_of_The_War_of_the_Worlds

• Tim

De show is ook op dvd verschenen en is is waarlijk spektakel!

• Gust

Ik vind die DVD prachtig. Geweldige muziek. Lijkt me live helemaal kippenvel…

• Mo

Ik ken alleen die LP van 1978 (ik heb 'm zelfs nog) en daar staat een hoorspel op. Geweldig overigens en Forever Autumn was ook mijn favoriet (put in de LP van opnieuw opzetten).

Ik wist niet dat er ook een DVD van was.

Maar valt dit echt onder musical? Interessant!

• Tim

Het theaterspektakel is voor mijn gevoel meer hoorspel live on stage, maar toch boeiend.

• Piet

Dat brengt ons bij de aloude vraag: “Wat is musical?”

Wanneer is iets een musical, toneel met liedjes, liedjes met een dunne rode draad, een concert of muziektheater?

• Mo

Ik weet wel wat niet musical is. Een concert. Wat we de laaste jaren bijvoorbeeld van het Koninklijke Luchtmacht te zien kregen was in mijn optiek geen musical.

Maar ik ben het met je eens: de scheidslijnen zijn dun.

Bij War of the Worlds denk ik aan de lange monologen van Richard Burton en dan is het in mijn optiek meer hoorspel dan musical.

Nostradamus van Kayak lag ook mooi op de scheidslijn; deels gespeeld door acteurs maar nog wel met de band op het podium die deels geen verhalende rol hadden.

Doe maar lag net aan de andere kant. Wel acteurs die het verhaal vertellen maar de muzikanten op het podium maken ook deel uit van het verhaal.

Blijft een leuke discussie :-)

• kibbeling

waar kan je die DvD Krijgen? wil hem wel is zien dan.