Sunset blvd

• ruud

Hallo

Vanavond de eerst try out van Sunset blvd in Hoorn,wie brengt er morgen

een verslag uit ?

Groeten Ruud.

• Polly

Nou, ik begin wel :-)

Ik kende het stuk niet, op de bekende nummers na. Al ken ik de film wel van voor naar achteren en terug.

Eerst nog een klein praatje van Paul Eenens: try-out, kan gestopt worden etc. Alleen aan de wisseling van de lichtstanden kon je merken dat er een try-out was, qua techniek. Verder verliep het prima.

Cast:

Simone Kleinsma: Geweldig, als dit er al bij een try-out zo goed inzit, kan dit alleen maar fantastisch worden.

Antonie Kamerling: Het is geen zanger, al slaat ie er zich goed doorheen, maar hij acteert goed en is totaal het type voor Joe.

Peter de Smet: Niet briljant, hij mist dat creepy gevoel. Plus dat je ziet dat hij jonger is dan Simone.

Maike Boerdam: Goed, niets op aan te merken.

Ensemble: geen uitschieters, niet naar boven, niet naar beneden.

Regie:

Fantastisch! Er zitten zulke mooie beelden in. De opening is prachtig. Enige wat er niet goed uitkwam was de Car Chase.

Choreografieën:

Zwaar onder de maat, ze moeten die choreograaf echt niet meer laten werken (Ja, ik weet dat het Stanley Burleson is, maar die moet echt niet meer in een creative team. Ontslaan. Nu direct.)

Decor:

Mooi, groots, ingenieus en ook al staat het op een draaischijf, er wordt niet continue gedraaid zoals bij B&B.

Kostuums:

Redelijk, zitten een aantal prachtstukken bij, maar ook een paar behoorlijk lelijke dingen, zoals de jurk voor het nieuwjaarsfeest van Norma, de jurken van de dames tijdens “A Little Suffering”. Ook zitten er een paar stukken tussen die wel erg modern zijn.

En dan nog mijn mening even kort over het stuk:

Wat een flutscript! Alle scènes die zich niet in de villa afspelen zijn oninteressant en saai, eigenlijk alles met het ensemble. “A little suffering” moet ook hevig onder handen genomen worden (en daarbij ziet het er niet uit, qua kostuum en qua choreografie en alles).

In alles is de film beter. Natuurlijk film en theater is niet hetzelfde, maar behalve dat ik het gebruik van close-ups echt miste (zeker in de laatste scenes), krijg je zoveel meer achtergrondinformatie over Norma, Max en Joe.

En het vreemde gevoel dat de film je geeft als je weet dat Gloria Swanson (Norma), William Holden (Joe) en Erich von Stroheim (Max) eigenlijk gewoon zichzelf speelden en het hebben van de echte Cecile B. DeMille, Hedda Hopper en acteurs die echt uit het tijdperk van de stille film kwamen als Norma's vrienden.

Misschien had er gewoon geen musical van gemaakt moeten worden ;-)

Conclusie:

Goede uitvoering van een matig script.

• Meja

Mooie recensie, Polly! Heb erg zin om te gaan!

Als ik overigens naar de soundtrack luister (heb de show zelf nog nooit gezien) dan kan ik me heel goed indenken wat je zei over de oninteressante scenes buiten de villa om! Ze klinken als saaie (ensemble)nummertjes..

• Polly

Ik zat net op wikipedia en las het volgende:

In the early 1960s, Stephen Sondheim outlined a musical stage adaptation and went so far as to compose the first scene with librettist Burt Shevelove. A chance encounter with Billy Wilder at a cocktail party gave Sondheim the opportunity to introduce himself and ask the original film's co-screenwriter and director his opinion of the project. “You can't write a musical about Sunset Boulevard,” Wilder responded, “it has to be an opera. After all, it's about a dethroned queen.” Sondheim immediately aborted his plans. A few years later, when he was invited by Hal Prince to write the score for a film remake starring Angela Lansbury as a fading musical comedienne rather than a silent film star, Sondheim declined, citing his conversation with Wilder.

Dus ik had gelijk, het had geen musical moeten worden ;-)

• Moutarde

Soundtrack?????????????

• Meja

Vlugzout……iemand???

• Baud

Of Sondheim zat er naast…. Wilder zelf kwam op zijn woorden terug nadat hij de workshopversie gezien had. “I congratulate Don Black and Christopher Hampton on something ingenious - they left the story alone, that's already a very ingenious idea. I was very much astonished when I heard the words, many of them retained and some set to music. I'm not an expert on music, but it sounded good to me.”.

Ik heb de Nederlandse versie nog niet gezien, maar ik vond in het origineel zeker de vondst van “By this time next year” briljant: een splitscreen effect tussen het appartement van Artie en het mansion van Norma. Tegelijkertijd een filmeffect en een theatraal effect.

• Polly

Ik vind de quote van Wilder die je plaatst niet echt ‘op zijn woorden terug komen’. Het klinkt eerder dat hij erger verwacht had en dat hij vooral blij was dat het fenomeen zoals hij het geschapen niet te veel schade heeft geleden. Ik heb vandaag nog eens de film en alle docu's zitten te kijken en daar wordt meerdere malen gezegd dat er nog geen woord aan de teksten van Wilder veranderd mocht worden. Ik denk eerder dat hij ingenomen was met dat ze zijn teksten zoveel mogelijk behouden hebben. Als ze dat niet gedaan hadden, had Wilder het waarschijnlijk gelijk richting vuilcontainer gestuurd.

Ingenieus is een term die positief klinkt maar ook heel negatief bedoeld kan zijn. De kostuums van de Lion King zijn ingenieus, maar dat maakt ze niet automatisch mooi of goed gevonden.

• Baud

Is inderdaad maar hoe je het wilt lezen, maar gezien zijn enthousiaste reactie op de premiere daarna, neem ik aan dat hij er tevreden over was. Ik zou de documentaire over de musical waarin hij geinterviewd wordt na de premiere weer op moeten zoeken, maar dat wordt een enorme stapel videobanden doorwerken :-)

In ieder geval was hij vol lof over de structuur van de musical en de regie. Daarover zei hij“ What they've done is so clever. When you make a film you choose what shot to have, long, medium or close-up. You have hunderds of ways to determine what the audience will see. On stage you cannot do that. Yet they have still focused the attention where they wanted it to be focused. I wish I could do that.”

Ik heb in ieder geval de scenes buiten de mansion nooit als saai ervaren, maar zoals ik al zei: Ik moet de Nederlandse versie nog zien. Zeker interessant om te bedenken wat Sondheim er mee gedaan zou hebben.