Welke opleiding raden jullie aan?

• Danser

Hallo,

Ik ben nu in mijn laatste jaar van het MBO dans, en wil volgend jaar HBO musicalopleiding gaan doen. Ik ben mij steeds meer af aan het vragen welke opleiding nu precies beter is.

Velen raden mij al Lucia Marthas aan, vooral omdat ik een mannelijke moderne danser ben. Ik doe aan hiphop en volg daarbij ook klassiek ballet lessen en jazz.

Mijn passie is om na deze opleiding allround in musicals te staan.

Zouden jullie misschien de opleidingen kunnen bespreken en mij vertellen wat de min en plus-punten zijn van de genoemde opleidingen?

Alvast bedankt.

• Marco

Heel even hoor, maar je bent “moderne” danser en je danst hiphop en klassiek en jazz? Na drie jaar mbo verwacht je toch minstens dat je weet dat een moderne danser, moderne dans danst en dat dat een aparte stijl is met daarin weer verschillende stijlen?

Ik zal later als ik meer tijd heb ff wat opschrijven over de verschillende opleidingen, maar je kan natuurlijk altijd al gaan kijken op het internet naar:

AHK ( jazz/musical )

Fontys ( musicaltheatre of uitvoerend dans geloof ik )

Arnhem ( uitvoerende opleiding )

En lucia marthas natuurlijk.

• Danser

Hey,

Dat is inderdaad een beetje raar verwoord! Ik bedoel daarmee dat ik eigenlijk de dansen beheers die nu erg “populaire en opkomend zijn” zoals streetdance/breakdance.

Ik kijk uit naar je antwoord.

• Claar

Een opleiding waar ze behalve veel dans ook veel waarde hechten aan zang en spel is musicaltheater in Tilburg (niet verwarren met MUZIEKtheater). Een andere goeie opleiding is Jazz en Musicaldans in Amsterdam en natuurlijk Lucia.

• Huile

Ben je een mannelijke danser of gewoon man én danser?

• wilma

Van de dansacademies is musicaltheater Tilburg volgens mij het meest allround musical. In de volgorde die Claar noemt komt het accent meer op dans, hoewel ze bij alle drie in alle musical diciplines les geven. Bij bezoek op open dagen en auditie doen, merk je vanzelf hoe de accenten liggen. Waarom doe je dat niet bij allemaal?

• Danser

Man en danser:)

En natuurlijk ga ik de open dagen bezoeken, alleen ben ik altijd benieuwd naar meningen en opmerkingen van mensen die misschien al enigzins ervaring hebben met de opleidingen.

• Polly

Ik denk ook dat de keus tussen Lucia en Tilburg zal gaan. Ik weet niet waarom, maar ik heb altijd het idee gehad dat Lucia een zwaardere opleiding is.

• Marco

Ok daar ga ik:

Tilburg musicaltheatre ( idd niet muziektheater ):

De dans daar is niet goed ( vergeleken met lucia en AHK ), dus als je allround musical wilt maar meer dans dan is dat niet de goede opleiding. Maar op zang en spel gebied besteden ze meer aandacht het algemene ( lees: algemene / gemiddelde ) niveau van zangers ligt hoger dan bij andere opleiding maar dat zegt meer over het aan neem beleid dan aan het niveau van de opleiding…

Lucia:

Daar ligt het accent natuurlijk op dans, maar het richt zich wel heel erg op hiphop, en hoe zal ik het noemen street jazz ofzo ( ik heb maar daar niet erg in verdiept ). Dit is wel op hoog niveau maar daarmee ook weer erg eenzijdig. ( Je krijgt wel klassiek en modern maar het is niet van hoog niveau of verdiepend ). Hoe het qua zang en spel zit weet ik niet precies…

AHK (jazz musical ):

Hier ligt het accent op waar je het zelf op wilt hebben geloof ik. Sowieso ligt het accent op dans maar je kan ook musical erbij kiezen en je daar mee in verdiepen. Qua dans is het meer divers dan andere opleidingen maar hiphop en streetjazz of meer commerciele dans kan je het ook noemen is niet echt aanwezig. Kwalitatief is het wel een goede opleiding als ik kijk naar de mensen die daar hebben gezeten en je nu tegen komt in musicals en dans company ( je wordt dus opgeleid voor meer dan alleen musical ). Dat is bij lucia ook zo geloof ik qua uiteindelijk slagings percentage van leerlingen om werk te vinden.

Zelf ben ik niet zo te spreken over de opleiding in Tilburg. Er komen wel een paar goede mensen vanaf maar de kwaliteit is niet denderend. Je moet uiteindelijk ( als ik de keuze zou moeten maken ) kiezen voor meer het commerciele vlak waarbij je gaat voor tv shows, dinershows, musicals (lucia ) of voor musical, dans company, maar ook commercieel ( als je het al kan bijvoorbeeld).

Je moet kijken wat jij wilt bereiken en leren. Als je dingen al kan, zou ik kiezen de opleiding die je de dingen leert die je nog niet kan! En zelf de dingen die je al kan onderhouden op bijvoorbeeld het adc of andere goede openbare dansscholen.

Ik kan je alvast vertellen dat je nergens een school vind die je alles leert dus je moet echt verstandig nadenken over wat jij wilt bereiken/leren.

Maar wel overal auditie doen. Je kan pas kiezen als je op meerdere opleidingen wordt aangenomen! Is dat niet het geval en je wordt op een opleiding aangenomen dan geldt er maar een ding: Grab your change!

• wilma

het is anders, maar niet zwaarder. 't is maar net wat je aanspreekt