Hi Jolien,
In het boekje “Nu ben ik alleen” van H. Oberman en R. Klinkenberg staan 101 monologen uit de toneelliteratuur aangevulg met info over de schrijvers en de stukken. Daar staat wel heel wat in. Van klassiekers als Shakespeare, tot aan moderne stukken uit de 20e en 21e eeuw.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/nu-ben-ik-alleen/666802723/index.html
Hier kan je ‘m op internet bestellen, maar bij de grote boekenwinkels hebben ze ’t ook, probeer de bieb eens!
Ik weet verder niet voor welke scholen je precies auditie gaat doen, maar het is belangrijk dat je ook enigszins weet waar het stuk over gaat waaruit jij je monoloog gekozen hebt (daar willen ze nog wel eens naar vragen), geef er je EIGEN interpretatie aan. Persoonlijk zou ik geen monoloog kiezen in de trand van Tineke Schouten, dat is een sketch en bij een monoloog vragen ze echt om een toneeltekst uit de toneelliteratuur O ja! Kies een monoloog dat bij je past (zodat je er verbinding mee kan leggen, niet dat 't mijlenver van je bed staat), en ev iets waar je een uitdaging in ziet zodat je er echt lekker mee kan werken.
Mail me maar als je e.v. nog vragen hebt, ik heb twee jaar gestudeerd aan de toneelacademie in Arnhem (ArtEZ) en start komend jaar bij de musicalopleiding van de Dutch Academy of Performing Arts (DAPA, school van 't Nederlands Musical Ensemble).
Succes!
Eva