Heeft iemand een monoloog voor een 19jarige?

• Jolien

Heeft iemand een hilarische, leuke monoloog voor een 19jarige jongedame?

Ik ga auditie doen op verschillende scholen maar weet echt niet welke monoloog ik moet doen. Ik heb een paar zelfgemaakte monologen gekregen van verschillende studenten.

Maar ik weet niet of je dat kan maken op een toneelopleiding?

Verder heb ik als tips Hugo Claus en Caroline Ligthart gekregen (stuk ‘Halfgesneden’).

Heeft iemand dit boek en misschien leuke monologen hier uit? Of zijn er mensen die een monoloog hebben gedaan en er nog 1 voor me hebben?

Alvast superrrr bedankt:D

• Jolien

Hoe kijken jullie aan tegen de monologen van Sanne Vogel.

of worden deze vaak gebruikt met audities?

• Céline

De monologen van Sanne Vogel heb ik niet kunnen vinden, hoe gaan die dan?

Verder zijn veel monologen uit Shakespear, maar ik weet niet wat je zoekt?

groeten, Céline

• laura

heey,

iki ben laura,

ik maak af en toe weleens een monoloog

en dus ook iets wat jij zoekt,

ik maak het een beetje in de stijl van de dames na vieren en tineke schouten.

zelf heb ik ook weleens auditie moeten doen en volgend jaar ook ^^

maar waarvoor ga je auditie doen?

ik ben nu trouwens 4 weken weg dus ik kan helaas niets terugsturen binnen 4 weken.

m.v.g

laura woltering.

• Eva

Hi Jolien,

In het boekje “Nu ben ik alleen” van H. Oberman en R. Klinkenberg staan 101 monologen uit de toneelliteratuur aangevulg met info over de schrijvers en de stukken. Daar staat wel heel wat in. Van klassiekers als Shakespeare, tot aan moderne stukken uit de 20e en 21e eeuw.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/nu-ben-ik-alleen/666802723/index.html

Hier kan je ‘m op internet bestellen, maar bij de grote boekenwinkels hebben ze ’t ook, probeer de bieb eens! ;)

Ik weet verder niet voor welke scholen je precies auditie gaat doen, maar het is belangrijk dat je ook enigszins weet waar het stuk over gaat waaruit jij je monoloog gekozen hebt (daar willen ze nog wel eens naar vragen), geef er je EIGEN interpretatie aan. Persoonlijk zou ik geen monoloog kiezen in de trand van Tineke Schouten, dat is een sketch en bij een monoloog vragen ze echt om een toneeltekst uit de toneelliteratuur ;) O ja! Kies een monoloog dat bij je past (zodat je er verbinding mee kan leggen, niet dat 't mijlenver van je bed staat), en ev iets waar je een uitdaging in ziet zodat je er echt lekker mee kan werken.

Mail me maar als je e.v. nog vragen hebt, ik heb twee jaar gestudeerd aan de toneelacademie in Arnhem (ArtEZ) en start komend jaar bij de musicalopleiding van de Dutch Academy of Performing Arts (DAPA, school van 't Nederlands Musical Ensemble).

Succes!

Eva

• Sandra

Hallo,

Ik ga dit jaar auditie doen voor verschillende scholen. Heb voor 2 scholen monologen opgestuurd gekregen, maar moet wel zelf een monoloog kiezen voor de andere 2. Vind het zo moeilijk! Waar moet ik beginnen, hoe ziet een goede monoloog er uit enz? Waar letten ze vooral op bij de auditie? Heb gezocht naar Hugo claus, ga morgen nog ff de bieb in om goed te zoeken. Tis wat haha, alle tips voor de auditie zijn welkom!!!

Groetjes Sandra