7 zonden

• Meja

Hmm, ik ben het niet met alles met je eens!

'Green Finch and Linnet Bird' vind ik geen lied over jaloezie. De ‘gekooide’ Joanna benijdt de vogels vanwege hun vrijheid, jaloezie vind ik anders. ‘I feel pretty’ gaat over een stijgende eigenwaarde en jezelf mooi vinden omdat iemand verliefd op je is en dat vind ik geen hoogmoed. ‘Defying Gravity’ evenmin, omdat dat lied gaat over stoppen met je conformeren aan de maatschappij en je eigen weg gaan, of dat nu geaccepteerd wordt of niet. Ik heb zelfs eens een jongen gesproken waarvoor het lied een soort van ‘coming-out nummer’ was. ‘I’m not that girl' is meer een bevestiging van Ephaba's ‘tekortkomingen’ en een realisatie dat ze niet is wat Fiyero zoekt, dan jaloezie voor Glinda.

Verder vind ik ‘The Bare Necessities’ uit Jungle Book een typisch nummer over gemakzucht/luiheid. Hoewel ‘Food, glorious food’ uit Oliver! erg vraatzuchtig klinkt, vind ik het niet een typisch vraatzuchtig lied, maar zet hem er toch maar even bij ;-)

• Tim

Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Hoe zwart/wit wil je de zondes toepassen? Slecht is niet zwart/wit… ;-)

Joanna voelt zeker een vorm van jaloezie tegenover de vogels.

I Feel Pretty heeft een behoorlijk ijdele tekst. Dat past zeker in het straatje van IJdelheid. Is het een negatieve tekst? Nee.

• Miss Piggy

Bij “wrath” (woede, toorn) zou ik zelf misschien kiezen voor “No good deed” uit Wicked.

Bij lust kun je ook nog denken aan “another night at darryl's” uit “the witches of eastwick”. En er zit vast wel iets in “Joseph and the amazing technicolor dreamcoat” over jaloezie..bijv. Josephs coat of Josephs dreams

• Tim

Is niet gewoon heel Witches of Eastwick één groot lust en jaloezie spektakel? ;-)

• Meja

Klopt absoluut hoor! Maar aangezien we het over de 7 zonden hebben, gaat het naar mijn idee over de ‘negatieve’ eigenschappen van de mens. Tegelijkertijd is het heel lastig te bepalen wat nu echt negatief is en wat niet. Zelf vind ik iets of iemand benijden veel positiever dan jaloezie. Daarbij krijg ik altijd het gevoel alsof iemand de ander iets niet gunt en Joanna reageert juist heel liefkozend op de schattige groene vinkjes. Daarnaast krijg je buiten de context van een scene ook vaak een heel ander beeld van zo'n lied! De vraag is natuurlijk waar Ellis de teksen voor nodig heeft!

• Miss Piggy

Nu je het zegt….. je kunt er zeker 3 zonden uithalen….lust, jalouzie en woede/toorn.

• Mo

Hoe denken jullie over No good deed goed unpunished. Opppervlakking gezien lijkt het op wraak. Voor mij gaat het wat dieper.

• Meja

Voor mij gaat het over de zinloosheid van het willen helpen van anderen, omdat het uiteindelijk altijd in je eigen nadeel werkt, letterlijk wat ze zingt; ‘Een goede daad blijft nooit ongestraft’, en tevens over de vraag of datgene wat je voor een ander doet misschien niet gewoon voor jezelf is. Is het gewoon eigenbelang en wordt je er daarom misschien voor gestraft?

Erg filosofisch eigenlijk!

• Baud

De hele musical “De Vliegende Hollander” heeft de zeven hoofdzonden als thema. Alle passagiers op het schip De Liefde vallen ten prooi aan een van de zeven zonden en de spookmatrozen van De Hollander zingen daar geregeld over. Het is helaas een kort liedje :-)

Koor:

Ira, avaritia

De nacht brengt alle zeven

Gula, superbia

Blijf tussen dood en leven

Luxuria, invidia

Moet onze ziel hier zweven

Ascedia, ascedia

De nacht brengt alle zeven

Van den Decken:

Ik vaar door door storm en wind

Rook:

U kunt het tijd nog keren

Toe, toon berouw, keer terug naar huis

Van den Decken:

Jij wilt het echt niet leren

De zonde die in ieder huist

Is niet meer af te weren

De zeven zonden grijpen ons

En zullen ons verteren

• ellis

allemaal heel erg bedankt! ik ga zeker kijken wat we kunnen gebruiken.

op de vraag waar ik dit voor nodig heb:

Ik speel bij een musical vereniging en dit jaar zal de musical gaan over de 7 zonden. Hoe het verhaal eruit komt te zien weten we nog niet, dat moet gedurende het jaar blijken, maar we zochten in ieder geval al naar wat liedjes en teksten om mee te beginnen.

Als jullie nog ideëen hebben zijn die zeker welkom!