Een geschikt lied voor auditie..

• Jolien

Hoi!

Hopelijk wil/kan iemand mij helpen…

ik ga dit jaar auditie doen op 4 theaterscholen. Waaronder ook een musicalopleiding. Ik rond dit jaar mijn vooropleiding af en heb al wel een beetje ervaring, maar ik vroeg me af of iemand een paar sterkte tips heeft voor zang en spel. Je moet je eigen nummer kiezen, soms mag dit in t Nederlands, en ik wil dan niet met een standaard onorigineel nummer aankomen..

Ik zat zelf te denken aan de volgende nummers ;

Rent- take me or leave me (Nederlandse versie)

Elisabeth - mijn leven is van mij

Jenny … - Het is over

Of iets uit a chorus line of sweet charity.

Nou vond ik de Nederlandse versie van Big Spender uit Sweet Charity ook erg leuk, maar ik weet niet of daar een cd of iets van is……

Ik ben trouwens sopraan.

Heeft iemand nog tips voor mijn nummerkeuze.. dan alvast heel erg bedankt!

• Lara

Als je iets origineel wilt doen zou ik Big Spender niet doen.. Niet erg origineel, bovendien zijn er zat andere leuke/goeie nummers waarin je ook iets meer techniek kunt laten horen. Kijk eens op deze site: http://auditie.mysites.nl/ . Daar staat een lange lijst met nummers, ook een lijstje met onoriginele nummers. Waar ga je allemaal auditie doen :)?

• jawi

Mijn Leven Is Van Mij is ook niet erg origineel, maar goed. Zolang je maar niet On My Own of I Dreamed a Dream doet.;)

Met een originele keus laat je ook meteen repertoirekennis zien. ‘Het is over’ komt uit de musical ‘Heerlijk Duurt Het Langst’, en is oorspronkelijk geloof ik gezongen door Conny Stuart.

Als je toch iets van Annie MG Schmidt wilt doen, waarom dan niet bijvoorbeeld ‘Zeur Niet’? Misschien leuker voor een wat jonger iemand.

• rudi

Was dat niet Jenny Arean?

• Vinaigre

Ik schaar ‘Het is over’ ook niet meer onder de originele auditienummers. Sinds Brigitte Heitzer dat tijdens OZNE gezongen heeft denkt de hele goegemeente daar auditie mee te doen. Je krijgt dan slecht uitgevoerde imitaties te zien van Brigitte's interpretatie. Niet doen dus…

Wat ik zelf een mooi nummer van Annie MG vind is

'Wat ik nou toch heb gelezen (Iedereen was zo)' uit Foxtrot.

Mooie overgangen van rustig couplet naar uitbundig refrein naar rustig couplet.

Daarnaast zitten er volgens mij wat acteren betreft mooie emoties in.

Ondermer: Verbazing en vertwijfeling in de coupletten en opluchting in het refrein.

Onderstaand een stukje van de meesterlijke tekst van Annie MG Schmidt.

couplet:

Wat ik nou toch heb gelezen

Het bestond al bij de Grieken.

Eeuwen geleden kwam het al voor bij de klassieken

Socrates, Plato

Ja hoor, die waren ook zo

Al die grote filosofen

Waar je het niet van zou geloven

etc.

refrein:

Iedereen was zo

Behalve Picasso

Behalve Chagall (of Behalve Debussy)

Maar dat was een twijfelgeval (maar die was nog bi)

Annie schreef over Foxtrot: “De jaren dertig. Een armelijk-deftig pension. Josien, zó uit de provincie-klei wordt wereldwijs gemaakt in de grote stad en raakt verliefd op een homofiele artiest. Oorlogsdreiging, werkloosheid, crisis, abortus, zelfmoordpoging, hoe is het mogelijk dat die een van de kleurigste, fleurigste en leukste musicals werd… En toch is het zo.”

• Jolien

Ik dacht ook Jenny Arean inderdaad.

Maar ik ga auditie doen in Tilburg, Fontys musicaltheater, misschien bij Frank Sanders (omdat mbo is), verder kleinkunst AHK en acting HKU en artEZ toneelschool.

Zeur niet van Annie M.G. Schmidt ga ik eens downloaden.

Ik ben 19 en wil inderdaad een nummer dat wel past zeg maar.

Oh ik zag trouwens dat ik Elisabeht - mijn leven is van mij zei, maar dat moet Als jij zei.. of is die ook niet meer zo origineel?

Maar Annie M.G. Schmidt en iets als ‘het is over’ lijkt me super om te doen.

Alvast bedankt voor jullie tips!

• Jolien

Heel erg bedankt Vinaigre! Ook voor je toelichting.

Ik denk dat het best verrassend is om een nummer van Annie M.G. Schmidt te doen als 19jarige.

Weten jullie ook nog tips voor monologen? Ik heb al wel eens rondgezocht op internet, ik vind de teksten van Sanne Vogel heel goed bij me passen.

voor ArtEZ bijvoorbeeld, moet ik 2 verhalen lezen, 1 voor 1900 en 1 daarna.

Daaruit moet je een monoloog kiezen. Misschien ook iets van Annie M.G. Schmidt of een andere bekende maar goede schrijfer/schrijfster.

Het zou geweldig zijn.

• Vinaigre

Ik denk dat ‘Wat ik nou toch heb gelezen’ uitermate geschikt is voor iemand van 19. Ik kan je verder niet aan teksten of bladmuziek helpen, misschien dat anderen op dit forum je daarmee verder kunnen helpen. In ieder geval veel succes!

• Jolien

Nothing uit a chorus line vind ik ook erg leuk.

Maar ik wil het graag in het Nederlands zingen, dat vind ik makkelijker met spel.

Maar er is wel een musical (in t nederlands) van a chorus line geweest toch? is er iemand die nothing voor me heeft?

• Jolien

Dankje Vinaigre! Ik hoop dat het gaat lukken.

Als iemand bladmuziek of een leuke monoloog voor een 19jarige jongedame weet houd ik me aanbevolen. ;)