Chantal Janzen krijgt twee kindjes!

• Anne

Chantal Janzen krijgt twee kindjes! door Wilma Nanninga

AMSTERDAM - Chantal Janzen (29) krijgt in januari eerst een kindje en dan het grootste cadeau dat een Nederlandse artiest ooit kreeg: een eigen musical. Joop van den Ende heeft het hele creatieve team van Ciske de Rat voor haar vrijgemaakt. Henny Vrienten schreef 24 nieuwe liedjes en het stuk wordt geregisseerd door topper Paul Eenens. „Ik heb haar kunnen overtuigen”, zegt Joop van den Ende.

De musicalnestor schetst het tafereel. „We zaten bij mij thuis aan de keukentafel. Chantal met haar vriend Marco. Toen ik haar zei dat ik Petticoat voor haar liet schrijven, kwam Chantal met allerlei tegenwerpingen. Ze vroeg of ze al klaar was voor zoiets. Zo bescheiden is ze. Maar ik heb haar toch een volmondig ja kunnen ontlokken. Chantal staat model voor een hele generatie jonge artiesten. Ze verdient het.”

Chantal straalt: „Het was nog een heel gedoe om mijn buik weg te werken tijdens de fotoshoot voor Petticoat, maar het is volgens mij wel gelukt. Het verhaal dat in november volgend jaar in première gaat, is heel komisch en tegelijk ontroerend: Patty komt uit een Gronings arbeidersgezin, maar ze droomt van een carrière als zangeres. Ze gaat uiteindelijk naar Amsterdam, waar ze ook nog verliefd wordt op een jongen van goeden huize. Patty heeft echter een communistische opvoeding gehad van vooral haar vader. Het is een heel komisch verhaal.”

Joop van den Ende: „Het speelt in de vijftiger, zestiger jaren. De tijd dat de stofzuiger werd geïntroduceerd. Patty komt daarmee voor het eerst bij haar vriend in aanraking. Petticoat zit ook vol met muziek uit die tijd: close harmony, The Blue Diamonds… En Chantal zal haar unieke comedytiming kunnen gebruiken.”

Lees verder op pagina Privé

Eerst Brigitte met een musical met Elvis liedjes, nu Chantal. Het zijn tenminste wel nieuwe producties!

• Anne

Joop van den Ende produceert nieuwe musicalcomedy speciaal voor Chantal Janzen

Chantal Janzen gaat de hoofdrol spelen van Patti in de speciaal voor haar geschreven musicalcomedy Petticoat!. De musical is de nieuwste oorspronkelijke productie van Stage Entertainment, het internationale live entertainment bedrijf van Joop van den Ende. De voorstelling gaat in november 2009 in het Beatrix Theater in première.

Het creatieve team van de succesvolle musical Ciske de Rat is ook verantwoordelijk voor Petticoat!: Henny Vrienten tekent voor de muziek, André Breedland is de schrijver en Paul Eenens is verantwoordelijk voor de regie. Joop van den Ende: “Toen ik Chantal Janzen voor het eerst zag in het ensemble van 42nd Street, zag ik een jong, onervaren maar groot talent. Ze heeft in de loop der jaren haar stem ontwikkeld, een enorme groei doorgemaakt en ze gaat heel serieus met haar vak om. Chantal is zo’n uniek talent, binnen de nieuwe generatie musicalartiesten, dat we hebben besloten een productie voor haar te maken.”

De musicalcomedy wordt ontwikkeld door de afdeling Creative Development van Stage Entertainment onder leiding van Ulrike Buerger-Bruijs. Twee jaar voordat deze afdeling startte met de ontwikkeling van Ciske de Rat ontstond het idee voor een musical voor Chantal Janzen. Directeur van Joop van den Ende Theaterproducties Erwin van Lambaart: “Ik vind het fantastisch dat we zo snel na Ciske de Rat een nieuwe oorspronkelijke productie op de planken kunnen brengen. En ik ben er helemaal trots op dat deze voorstelling speciaal voor Chantal Janzen wordt geschreven. Zij neemt binnen onze organisatie en ook bij het grote publiek een heel bijzondere plek in.”

Petticoat! is een vrolijke, kleurrijke, optimistische liefdescomedy waarin veel showelementen zijn verwerkt. Tijdloze thema’s staan centraal zoals vechten voor je eigen geluk, ook als de hele wereld dat in de weg lijkt te staan, ontsnappen aan het milieu waarin je geboren bent, de relatie van ouders met hun kinderen en die van moeders en dochters in het bijzonder. De musical speelt zich af tegen een achtergrond van de overgang van de sobere jaren vijftig naar de geëmancipeerde jaren zestig.

Chantal Janzen speelde eerder in de musicals Tarzan, Beauty and the Beast, Crazy For You, Saturday Night Fever, Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer, 42nd Street. Daarnaast speelde ze rollen in verschillende films en televisieseries, onder andere Alles is Liefde, De Dominee, Feestje en Volle Maan. Op televisie presenteerde ze onder andere Idols, Staatsloterij Live, chantal@avro.nl en de uitreiking van AVRO’s Televiezier Ring 2008.

Musicals.nl

• Polly

Elvis kan ook een kopie worden van All Shook Up en ik gok voor Chantal op een variatie op Hairspray.

• Martijn

Dan wordt dit het lijstje met opvolgers voor komend seizoen denk ik:

Tarzan - Mary Poppins

Dirty Dancing - Petticoat

Sunset Boulevard - Mamma Mia

High School Musical - Brigitte-project. Waarschijnlijk All Shook Up dus.

Joseph - zal wel weer een ALW musical worden met een vrouwelijk hoofdrol. Tell Me On a Sunday misschien?

• Meja

Tell me on a Sunday zou geweldig zijn. Ik vind het een van ALW's beste werken. Die liedjes zijn stuk voor stuk pareltjes! Ik zie hem alleen niet zo snel naar NL komen. Maar als dat wel het geval zou zijn, en dan nog het liefst met een Daphne Flint, Bettina Holwerda of Pia Douwes (beetje oud misschien) in de hoofdrol, dan zit ik in de zaal!!

• Martijn

Ik zat hieraan te denken met het oog op “Op Zoek Naar…”. Het lijkt me een mooie rol voor zo'n programma. Probleem wordt dan wel de titel van het programma want de hoofdpersoon heeft geen naam.Ik weet ook niet of dit programma per se om een ALW show moet gaan.

Daphne Flint zou inderdaad een goede keuze zijn. Ten tijde van Saturday Night Fever vond ik Claudia de Graaf altijd erg goed in deze rol passen, maar ik heb geen idee wat zij nu doet.

• jawi

Supermodel de musical.

http://www.supermodeldemusical.nl/index2.html

• Meja

Ik neem aan dat het programma niet perse een om ALW musical hoeft te draaien, aangezien ze op de BBC vorig jaar in het programma ‘I’d do Anything' met exact hetzelfde format op zoek gingen naar een geschikte Nancy en Oliver voor de musical Oliver!

Dus misschien krijgen we in 2009 wel een ‘Op zoek naar Mary’! (of misschien eens een originelere titel).

• jawi

Op Zoek Naar Joseph heette ook niet ‘Laat Je Droom bestaan’ Mary Poppins is een Disney show, ik weet niet of die wel van zulke programma's houden.

• Martijn

Ik weet het ook niet, we hebben in drie jaar tijd wel al vijf ALW shows voorbij zien komen.