Evita 30-10 en 2-11

• Hans

Twee keer naar Evita geweest in Roermond, de datum van 30-10, met een grote groep, stond al erg lang, 2-11 is er een dag of tien geleden bijgekomen omdat dat Marjoleins laatste speeldag zou zijn.

Rolverdeling:

Eva - Brigitte Heitzer (30-10) - Marjolein Teepen (2-11)

Che - Jan Schepens

Peron - Roberto de Groot

Magaldi - Filip d'Haeze

Maitresse - Sara Gracia Santacreu (30-10) - Loes Worm (2-11)

Wat opviel is dus dat de oorspronkelijke Nederlandse Che en Magaldi plaats hadden gemaakt voor hun Vlaamse collega's, om al vast wat spelritme op te doen. Schepens is hier goed in geslaagd, al is Stanley Burleson voor mij nog steeds de beste Che. d'Haeze overtuigde minder, zijn stem is niet krachtig en zijn Vlaams accent is erg aanwezig. Santacreu zong beter dan 1,5 maand geleden, maar Worm (understudy) overtrof haar toch.

Dan de Evita's. Brigitte vond ik de vorige keer (april) routinematig, ik vond haar nu goed en ze wist mij tijdens de tweede akte te ontroeren. Wat Marjolein mee heeft is dat ze nauwelijks over haar pasjes hoeft na te denken. Daarmee trekt ze eigenlijk op beide dagen de aandacht bij een nummer als Buenos Aires naar zich toe, zij het in verschilende rollen. Ook de chemie met haar tegenspelers is bij Marjolein vind ik meer aanwezig. Ik vond en vind Marjolein een completere Evita en ik zal deze rol gaan missen, hoe mooi de Man van La Mancha ook zal zijn. Of dit werkelijk haar laatste speeldag is, is onduidelijk. Ze zal niet meer in het ensemble te zien zijn, maar ik sluit niet uit dat mocht Brigitte eens niet kunnen de komende twee weken, dat Marjolein zal worden ‘ingevlogen’.

• Tommie

grappig, je bent de eerste die Marjolein wel mooi vond als Evita. Al mijn vrienden, collega's en familie die Marjolein hebben gezien kwamen met hoofdpijn thuis en vonden het afgrijselijk. Een vriend van mij heeft zelfs een klachtenbrief naar Stageholding gestuurd.

• Meja

Wat zitten er dan een aanstellers in jouw familie, en collega- en vriendengroep! ;-) En wat die vriend van jou betreft; hij had beter een klacht in kunnen dienen over het niveau van die ‘andere’ Evita!

Tuurlijk is ze wat schel en brengt ze de nummers met de nodige volume, maar dat hoort nu eenmaal bij de rol. Je had Pia Douwes tien jaar geleden eens moeten horen, toen zat de halve zaal met de handen voor de oren bij ‘Een nieuw Argentina’. Als je niet tegen hard en fel kan, moet je maar naar ‘Nijntje op Vakantie’ of naar Maud in ‘Roodkapje’.

• Vinaigre

Nijntje op vakantie op Ibiza… dat konijn eerst helemaal volgooien met pillen, drank en snuif en dan het gas erop met de eerste de beste rammelaar… Lijkt me een geweldig alternatief scenario voor een kindermusical…

Vervolgmusical: Nijntje is Zwanger OF Nijntje en de Antibioticakuur.

• Tommie

Ja Pia Douwes klinkt op de cd van Evita inderdaad mega schel tijdens “Een nieuw Argentina”. Haar “klaagzang” vond ik daarentegen super mooi! Zo zou ik Pia Douwes vaker willen horen.

• Hans

Mooier vergelijkingsmateriaal is er niet. Donderdag rij 8 stoel 35 en zondag rij 8 twee stoelen ernaast, in het midden van de zaal. Beide keren waaren de solisten niet te verstaan tijdens de harde passages. Op die plek zit je net achter de jongens van het geluid, zij controleren het geluid met koptelefoons. Ik weet echter uit ervaring dat Evita op de koptelefoon veel beter te verstaan is. Is het niet gewoon een probleem van reizende voorstellingen dat het geluid soms vaak niet goed staat, het stond idd erg hard waardoor ik die hoofdpijn wel kan begrijpen! De “klaagzang” daarentegen van Mar en “Jij blijft bij mij” waren beide keren super mooi.

• Meja

Geloof me; op de cd klinkt het half niet zo schel en hard als live destijds! ;-) En ze was geweldig!!

Ontzettend grappig dat je dit zegt, trouwens! Na afloop hoorde ik een oude dame EXACT hetzelfde zeggen als wat jij nu doet. ‘Wat had die vrouw een schelle stem!!! Alleen wat ze aan het einde zong, dat vond ik wel mooi..’.

• Tommie

Haha nu vergelijk je me dus met een oude dame, LOL!

Maar ja, het is een kwestie van smaak misschien. Ik hou denk ik niet van muziek waarbij een schelle harde stem noodzakelijk is. Ik hou van pure schoonheid (lol) en niet van geforceerde krengerige stemmen. Kerry Ellis kan ook keiharde hoge noten belten zonder oorverdovend schel te zijn. Dat vind ik echt geweldig!

• linda

om even in te breken,

ik heb Pia 12 jaar geleden ook gezien en ze was idd schel

bij een nieuw argentina, maar dat kan het nummer hebben.

Alleen Pia die kan hard en schel zingen en het zuiver houden,

Marjolein die gaat bij een nieuw argentina echter schreeuwen en dat is

toch een wezenlijk verschil met Pia.

Dus ik vindt Brigitte het ook beter doen en ben het absoluut eens dat

Marjolein lichte hoofdpijn veroorzaakt.

Ik heb Doris Baaten 12 jaar geleden ook gezien als evita en dat was ook een

betere uitvoering in vergelijking met Marjolein.

Deze voorstelling heeft echter wel echter veel meer snelheid en pit dan die van 12 jaar geleden.

• Meja

Ik ben het roerend met je eens dat er een wezelijk verschil is tussen Pia's gecontroleerde gebelt en Marjolein's meer schreeuwerige benadering in dat nummer, Linda! Ik vond Pia ook 100 x beter destijds, die toen ongeveer op dezelfde leeftijd zat als Marjolein nu in Evita (rond de 30).

Toch verkies ik Marjolein Teepen weer 100 x boven Brigitte Heitzer. Ik heb niets tegen die vrouw; vind haar zelfs sympathiek, maar in de rol kon ze me, zowel qua zang als spel, totaal niet boeien!

Overigens vond ik de voorstelling zelf 12 jaar geleden ook veel beter dan deze versie! Ik vind hier de regie niet boeiend en het sciencefiction-decor afschuwelijk! Alleen de opening al vond ik dood- en doodsaai, terwijl ik de oudere versie juist erg indrukwekkend vond.