Evita 19 oktober 14.00

• Gijs

Hehe, eindelijk weer een grote musical in ‘'ons’' kleine theater (het amphion met 694 zitplaatsen) Het theater is zo klein, dat sommige decors niet helemaal op het podium te zien zijn en voor sommige decors was niet genoeg plek (De ventilator, het rad bij ‘'Bakken Geld’', het bord met Juan Perron erop en het achergronddoek bij de Regenboogtour waren er niet)

Ik had goede plekken op rij 2 in het midden. Birgitte Heitzer was er niet (ze moest bij Joseph optreden) Marjolijn Teepen speelde dus de rol van Evita. Ik had op heel veel forums gelezen dat mensen haar te ‘'schreeuwerig’' vonden. Dat vond ik alleen maar bij het nummer “Een nieuw Argenina''. Ik vond dat ze het nummer ”Huil niet om mij Argentina'' heel mooi zong, kreeg echt kippenvel.

Che werd gespeel door Roy Kullick. Hij deed het echt super. Die hoge noot bij ''Bakken Geld" deed hij zo goed.

Juan Perron werd gespeeld door Roberto de Groot. Tja, wat moet ik daar van zeggen: Hij speelde gewoon goed.

Filip d'Haeze speelde de rol van Augustin Magaldi. Vond hem niet zo goed. Bij ‘'Als de maan aan de hemel staat’' klonk het op begin wel mooi, maar later niet echt meer. Maar dat is denk ik een kwestie van smaak.

Sara Gracia speelde de rol van Maitresse. Maisresse is maar een klein rolletje, maar het nummer dat ze moest zingen bezorgde echt kippenvel. Echt mooi gespeeld, wel zielig hoe ze weg werd gustuurd

Vond de voorsteling in het geheel ook best mooi, al vond ik het meer opera dan musical.

• IR

Mooi verslag, gijs. Hoe oud ben je? En waarom vond je het meer opera dan musical?

• Gijs

Ben nu 14, eigenlijk iets te jong voor deze musical. De musical doorgecomponeerd, daarom lijkt het meer op opera dan musical vind ik.

• IR

Je bent nooit te jong voor musical! :-) Er zijn

vele mooie musicals die doorgecomponeerd zijn. Je ziet vooral verschillen in zangstijl. Opera is vaak onverstaanbaar en gebruiken ze een speciale ‘klassieke’ zangtechniek. Daarbij zijn opera's vaak van Italiaanse oorsprong.

Meer mensen op het forum die een helder onderscheidt kunnen maken?

• Martijn

Evita werd als opera gepresenteerd in de jaren 70, dus zo raar is het niet wat Gijs zegt.

En de verschillen tussen opera en musical? Er zijn meer overeenkomsten.

Vaak is musical wat toegankelijker voor het grote publiek. Dat komt ook doordat musicals bijna altijd vertaald worden en opera's bijna altijd in de orignele taal worden gespeeld. Er wordt dan met boventiteling gewerkt.

• Hans

Ja, Evita komt uit de tijd van de Rock-opera's. Net zoals Jesus Christ Superstar en Tommie, waarvan we de uitvoeringen van heden ten dage gewoon musicals noemen. @Gijs: Marjoleins volgende project is Man van La Mancha. Ook daar wordt vaak de vrouwelijke hoofdrol door een operazangeres vervuld (1965 Joan Diener in USA en 1968 in Bel/Fra, 1998 Alexise Yerna in Bel). Dus er zijn ook musicals waar met operatechniek gezongen werd. Echter ik verwacht bij Marjolein gewoon haar eigen stem. Kijk eens naar haar uitvoering van het titelnummer van Man van La Mancha op YouTube, Op zoek naar Evita liveshow nr. 5:

http://www.youtube.com/watch?v=LafHJ9Lz5ZY

• Elise

Voor de liefhebber: ik ben 2,5 jaar geleden afgestudeerd aan de Theaterschool met een scriptie over de verschillen en overeenkomsten tussen opera en musical. :)

Hij schijnt er leuk te zijn om te lezen, als ik Eddy Habbema moet geloven ;)

http://www.elisegroenen.nl/Images/scriptie.pdf