Soldaat van Oranje

• Jacq

Op d.d. 14/10 naar een try-out van Soldaat van Oranje geweest. Vond het een waar spektakel. Bij aankomst wordt je direct in de juiste sfeer gebracht door te parkeren op een landingsbaan….

Het draaien van de tribune en de steeds wisselende sets zorgen voor constante verbazing. De originele cast deed ontzettend zijn best, maar de zang was wel minder. Ook de tussen de stoelen was zeer weinig beenruimte, maar een kniesoor die daar op let. Het was een geweldige avond!!!

• Mannerbund

Hmmm… Naar mijn -weliswaar bescheiden- mening blonk ‘Soldaat van Oranje’ uit in zeer slecht acteer- en nog slechter zangwerk (kan ook niet anders: de acteurs zongen en de echte zangers -Gijs, Dennis, Willem-Jan- acteerden!)

En niemand schijnt zich ook maar een moment zorgen te maken over de matige teksten: ‘Morgen is Vandaag’ is geen zg. ‘dichterlijke vrijheid’, maar pseudo-poezie of in gewoon Nederlands ‘wartaal’.

Of:

'Mijn broer, mijn beste vriend,

zo'n einde heeft-ie niet verdiend…'

Slechter kan bijna niet (oh ja, toch wel: destijds de teksten van ‘Joe, de Musical’)

Maar inderdaad: het decor was fenomenaal Dat heeft 8 miljoen gekost heb ik me laten vertellen. Nu staat er alleen in elk ‘Handboek voor het maken van Musicals’ dat de techniek nooooit, maar dan ook nooooit de artistieke en dramatische prestaties mag overschaduwen. En dat is bij ‘Soldaat van Oranje’ helaas ondubbelzinnig te constateren…