Musical gezocht!!

• Everlyne Mostert

Volgend jaar september bestaat onze jeugdmusicalgroep 20 jaar.

Om dit te vieren willen wij heel erg graag de musical ‘Oliver’ (twist) spelen en dan graag met de orginele liedjes uit de versie uit 1968.

we hebben al diverse scripts in onze handen gehad. Eén daarvan met de orginele liedteksten ook, maar toen wij bij die uitgeverij de muziek wilden bestellen, kregen we te horen dat we zelf er muziek op moeten componeren, omdat we anders problemen zouden krijgen. Heel vreemd dat een uitgeverij dan die tekstne uit geeft.

Een teleurstelling voor ons, maar vooral voor de kinderen die zich er erg op verheugden. Wie weet waar wij op legale wijze aan deze teksten kunnen komen? Natuurlijk moeten wij wel binnen ons budget kunnen blijven.

Dank alvast voor de reactie

• Hans

Het is niet toegestaan om zonder vergoeding tekst en muziek ten gehore te brengen waarop auteursrecht rust, en dat is zo bij de versie van Oliver! waar je het over hebt.

Op Musicalworld is afgelopen week ook een vraag gesteld hoe het zit met de rechten. Hier is verwezen naar twee instanties waar nadere informatie te krijgen is, zie:

http://www.musicalworld.nl/forum/viewthread/12993/

• Everlyne Mostert

Dag Hans.

Dank je. Ik zal even kijken. Wel heel vreemd, want ik kreeg de orginele tekst van de uitgeverij. Maar om nu zelf er andere muziek bij te gaan componeren…..

Ik zag laatst wel een andere jeugdmusicalgroep de orginele versie uitvoeren, maar die zullen daar vast problemen mee krijgen vrees ik.

wel teleurstellend voor onze kinderen, want met de tekst van de uitgeverij in handen, waren ze al helemaal in de gloria dat we hem gaan spelen.

Ik heb al een aantal auteursrechtenbureaus gebeld (want zit toch met de tekst). Ik wordt echter van bureau naar buerau gestuurd, dus dat schiet niet zo op.

Hartelijke groeten en bedankt voor de reactie.

Everlyne

• Lisa

Wat ik altijd begrepen heb, is dat je als amateurs wel een stuk mag ‘jatten’

Vraag je geld voor de kaartjes, dan niet.

• marijke

Ik heb de bladmuziek in een songbook (engelse orginele filmversie), als je hulp nodig hebt stuur me dan ff een mailtje, met de details van dit prikbord! thx

Marijke

klorenmef@ziggo.nl

• Mo

www.almo.be

hier kun je de rechten krijgen. Vraag even naar mogelijkheden voor schoolproducties.

• Kees

Hallo!

Het is zoals eerder gemeld niet toegestaan musicals zomaar uit te voeren. Hiervoor worden zogenaamde licencies verhuurd. Doel ervan dat auteursrecht betaald wordt en voorstellingen niet op het zelfde moment op de zelfde plaats uitgevoerd worden. Echter kan ik uit ervaring spreken dat wanneer je een amateur musical opvoert voor familie en vrienden, dit nagenoeg nooit problemen oplevert. Je kunt bijvoorbeeld de titel van het stuk veranderen zodat het niet wordt opgepikt door opvoer rechten instanties. En zolang je zorgt geen winst te draaien op de productie(m.a.w. professioneel) zal het allemaal wel los lopen. WBT de muziek. Ik kan de muziek voor je regelen, de bladmuziek zou je zo van me gemaild krijgen. Ook maak ik orkestbanden. Dit is echter wel iets dat veel tijd kost en dus niet gratis is.

Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht je vragen hebben kun je altijd antwoorden of mailen.

Groetjes

• Mario Vleugels

Het is natuurlijk raar dat een uitgever een musical levert en verder niets betreft de muziek kan regelen.Dit zou natuurlijk bij het bestellen geregeld moeten zijn.

Ik heb meerdere (jeugdmusicals) geproduceerd. Ik heb ook wel de bestaande muziek die bij de musical geleverd wordt met bladmuziek en voorbeeld cd (met zang) opnieuw geproduceerd (instrumentaal) zodat de vereniging het stuk kon spelen.

Voor zover de rechten niet geregeld zijn bij het bestellen van het stuk zouden er nog rechten afgedragen moeten worden, maar zoals al eerder geopperd, kan het met een niet commerciële uitvoering wellicht niet zo'n kwaad.

Mochten jullie er niet uitkomen dan kan ik de muziek instrumentaal leveren ook kan ik evt een zelf geschreven musical regelen met muziek text etc. ( dit moet ik nog even met de textschrijvers overleggen)

mvg Mario Vleugels

www.mariovleugels.nl