Jammer. Cosette Suzan

• Moutarde

Misschien kunnen we haar wel met een sms-je naar huis sturen…..

• Mo

Daar zou ik nou spontaan een nieuwe telefoon voor willen gaan kopen! Mijn huidige wil niet SMS-en.

• Rose Truman

Dit had ik kunnen verwachten. Ik vond Suzan vanaf het begin al een enorme miscast. Ze heeft niet het juiste stemtype voor deze rol. Ik hou totaal niet van haar ongenuanceerde blerrende stem met langzame walvis-vibrato. Cosette heeft een hemels, engelachtig karakter. De rol van Cosette komt alleen truttig over als een zangeres als Suzan poogt “klassiek” te zingen. Deze manier van zingen klinkt bij Suzan zo ontzettend gemaakt en onpuur dat het inderdaad mutserig wordt.

De laatste vijf jaar is de musical in Nederland erg onaantrekkelijk geworden voor zangeressen met een pure stem omdat ze alleen nog maar beltstemmen zoeken, zelfs voor het ensemble. Alle meiden in het theater klinken nu hetzelfde. Er is slechts een klankkleur: zo hard en schel mogelijk zingen. Als zangeressen als Joke de Kruijf en Maaike Widdershoven nu 24 jaar zouden zijn zouden ze waarschijnlijk nergens aangenomen worden. Maar gelukkig kwam daar de rol van Cosette! Het was de grote kans voor een comeback van de heldere sopraanstem in de Nederlandse musicalwereld. Helaas hebben de castingdirectors de plank nu volledig mis geslagen. Maar ja, geld opbrengen is natuurlijk het belangrijkst..

Rose

• Dave

Hier sluit ik me volledig bij aan!!!

Goed gesproken.

En die Erwin van Lambaart heeft er al helemaal geen verstand van, en die tape van Suzans optredens er doorheengedrukt en gezegd tegen Engeland dat er niks beters was. Hij zal zich ook wel afgevraagd hebben waarom hij tijdens de repetities van Les Miserables niet meer de Suzan hoorde met die schelle uithalen die hij in de Evita shows zag. Totale miscast? Niet het benodigde stemtype? Andere benodigde techniek voor de rol misschien?

Die Bjorn heeft het ook alleen maar te doen met wat hij krijgt, en het beste ervan maken.

Als je merkt dat het klassieke geluid te gekunsteld en te walvis vibrato achtig klinkt, dan ga je wanhopig op zoek naar een oplossing. En andere dingen proberen, die niet bij de rol, de zang en de partijen passen.

In mijn ogen is de oplossing veel simpeler. Iemand nemen die wel in de rol past. En wel dat engelachtige, heldere heeft. Maar ja, wie ben ik….

• Meja

Ik ben het met je eens dat karakter in de stem belangrijker is dan ‘zo hard en schel mogelijk klinken’ maar toch vraag ik me telkens, als iemand zegt dat iedereen hier in Nederland momenteel belt en schel en hard klinkt, af over wie ze het dan allemaal hebben!

Echt goed belten (dus hard en ‘schel’ op de JUISTE manier) wordt naar mijn idee namelijk nauwelijks gedaan hier. Het is het vaak allemaal net niet!

En zoals ik vaker heb aangegeven hier: Suzan kan prima belten, alleen gooit zij er dan dus steeds dat ‘walvisvibrato’ (leuke term, btw) tegenaan waardoor ze het compleet verknalt!

Ik denk overigens dat ze met goede training wel degelijk een goede sopraanstem zou kunnen ontwikkelen. Nu klinkt het op sommige stukken ook al goed maar vaak inderdaad ook wat gekunsteld. Maar het zit er, naar mijn idee, wel in bij haar.

• Vinaigre

Dus hiermee impliceer je dat ze geen goede leraar heeft??

• Margo

Nou, nou, wat weten jullie veel van Suzan af ………… niet dus!!!!

Maar goed, dat maakt ook niet…….net als dat het niet uitmaakt of jullie haar stem nou wel of niet mooi vinden, ieder zijn/haar eigen smaak.

Enne, even voor de duidelijkheid……..Cameron Mackintosch is het volledig eens met haar invulling van de rol. Hij heeft haar afgelopen dinsdag gehoord, gezien en gesproken en was super enthousiast. Maar ach, hij heeft er natuurlijk niet zoveel verstand van als de meeste mensen hier. (Sorry, flauw grapje, maar ik word een beetje moe van dat zogenaamde “ik weet het altijd beter” commentaar)

Ik verheug me op Les Misérables en ik ben ontzettend blij met deze cast, ik ga genieten, jullie hopelijk ook.

Groetjes, Margo

• anne

…Eerst kijken, dan zeiken…

• Meja

Ehm…..nee

• Me2

Ik kan me zeker wel in het commentaar van Dave en Rose vinden: of het ook zo specifiek op Susan betrekking heeft, vind ik nu een beetje ongenuanceerd om te zeggen omdat ik haar niet gezien heb in de rol en ze in ieder geval een mooi ‘plaatje’ oplevert.

Maar ik ben er níet zeker van dat ik de voorstelling ook echt ga zien: zoals altijd… geef ik eerst mijn tijd, geld en energie aan dingen die ik echt graag wil zien en waar ik écht vertrouwen in heb. Als er dan nog tijd en geld over is, dan denk ik misschien: ach, laat ik eens kijken wat er van is gemaakt en hopen dat het leuk is.

Daarbij; ik heb Les Mis in Londen gezien en ken de vorige NL castrecording van buiten. Wil ik nog wel anders?