Jelka van Houten vindt musicals oppervlakkig

• Meja

Ik heb net op internet naar de uitzending van ‘De Kunst’ van de NPS bekeken waarin actrices (en zusjes) Carice en Jelka van Houten te gast waren. Jelka besprak daar onder andere haar deelname aan de ‘musicaltragikomedie’ ‘Verplichte Figuren’ met verder o.a. Alex Klaasen.

Ik zat me echt dood te ergeren aan haar kortzichtige, pretentieuze geklets over musicals in het algemeen. Volgens madam (die met deze kleinschalige niet-ultracommerciele productie natuurlijk nu kunst met de grote K beoefent) zijn musicals doorgaans: ‘bombastisch, met grote decors en grote jurken’ en gaan niet over ‘het leven’ (????). Deze musicals gaan volgens haar niet verder dan ‘de buitenkant’ en qua zang is het volgens haar ‘te netjes’.

Dan vult zuslief Carice nog aan dat ze musicals als ‘Het Spook van de Opera’ in Amerika al 100.000 jaar worden opgevoerd en hier in Nederland alleen maar worden gereproduceerd' wat ik ook een ietwat vreemd argument vind, aangezien dit niets zegt over de kwaliteit en bovendien gebeurt dit ook met Shakespeare, Tsjechov enz.

Negatief commentaar op het fenomeen musical is uiteraard niets nieuws en ik ben echt geen fanaat die zich constant ‘beledigd’ voelt als mijn favoriete theatervorm wordt bekritiseerd. Maar deze opmerkingen waren zo ongefundeerd en onterecht dat ik echt zoiets had van; houd je mond over iets waar je klaarblijkelijk geen verstand van hebt, en ga eerst eens kijken naar musicals als ‘Les Miserables’, ‘Spring Awakening’, ‘Rent’. ‘Miss Saigon’ etc. Eens kijken of je daarna nog jankt over het gebrek aan levensthema's in musicals.

Overigens lieten ze een stukje zien uit haar eigen musical (die in tegenstelling tot Les Mis uiteraard WEL diepgaand is) en haar vlakke zang haalt het niveau van de gemiddelde musicalartiest echt totaal niet! Misschien speelt jaloezie een rol?

Dit is de link van de webpagina, mocht je hem willen zien. Het betreft de uitzending van 2 maart jl

http://sites.nps.nl/jerome/index.cfm/site/Arena/pageid/41B7ED43-1635-041D-06C24D79B2D55CC0/index.cfm

• Dave

Jelka van Houten?

Is dat die drugsgebruikende b-ster die toen bij de musicalawards als een gestoordeling “otter,otter,otter” ging roepen met zweetoksels en de vogeltjesdans deed?

Die zogenaamd semi artistieke Turks Fruit truus zonder zangstem en lekkere “nonchalante” houding, vooral niet goed articuleren en lekker semi stoer alternatief doen?

En die gaat musicals analyseren?

Grappig.

• moutarde

kom op zeg, ze heeft toch ook gewoon gelijk.

De meeste musicals zijn toch ook oppervlakkig. Dat wil niet zeggen dat je het niet leuk mag vinden natuurlijk, ik neem aan dat we het hier allemaal wel leuk vinden.

Maar laten we er niet meer van maken dat het is, het is geen literatuur (op Sondheim na natuurlijk).

Moutarde

• Meja

Zeggen dat de meeste musicals oppervlakkig zijn is naar mijn idee hetzelfde als zeggen dat alle films oppervlakkig zijn. En je kan Beauty and the Beast net zo min vergelijken met Rent als ‘There’s something about Mary' met Schindler's list'.

Tuurlijk heb je de luchtige, slagroomtaartenmusicals als de Disney producties, maar daartegenover ook zat producties die zich onder je huid kunnen gaan nestelen en gevoelige, controversiele thema's aansnijden.

En ach, wat is literatuur?! Er zijn mensen die Jonathan Larson poetischer vinden dan Stephen Sondheim!

• Tim

Het gaat in het geval van Jelka (en haar zus die het ten tijde van Foxtrot ook in een interview verkondigde) puur om onwetendheid. Het interesseert je eigenlijk niet, dus verdiep je je er niet in. Dus is het allemaal hetzelfde. Niks mis mee als iemand dat zo vindt. Ik zelf denk zo over voetbal en een voetballiefhebber zal het op geen enkel vlak met me eens zijn. Voetbal is voor mij 22 mannen in hele kleine broekjes die achter een bal aanrennen en ‘m wegtrappen als ze ’m eindelijk hebben wat allemaal gepaard gaat met hele stadia vol idioten die de basisbeginselen van ‘omgaan met anderen’ niet begrijpen. Zo, dat is mijn stelling wat betreft voetbal. Is dat kortzichtig en oppervlakkig van mij? Absoluut. Is het voor mijn gevoel waar? Zeker.

Ach, volgens mij denkt ruim de helft van de mensen dat musical goed is als 't maar beweegt en kleurtjes heeft…

Over Verplicht Figuren? Fantastisch script, maar wat een afgrijselijk middelmatige muziek.

• Meja

Ik snap wel waarom je een vergelijking trekt met voetbal (wat mij ook werkelijk geen ene moer interesseert en waarvan het mij nog steeds verbaast dat er in het journaal aandacht aan wordt besteed) maar toch vind ik dit een iets andere situatie. Hoewel ik geen verstand heb van voetbal, weet ik wel dat het een sport is en ik ken ik globaal de regels. Je houdt ervan of niet. Jouw mening getuigt niet van oppervlakkigheid of kortzichtigheid omdat je geen onjuistheden verkondigt maar gewoon een andere kijk hebt op het fenomeen.

Jelka van Houten beweert over musicals, daarentegen, dingen die gewoon niet kloppen en stelt zichzelf boven andere artiesten omdat zij wel artistiek theater zou maken in tegenstelling tot de rest. Met haar uitspraken doet ze musicalmakers- en artiesten tekort en dat vind ik gewoon niet zo fair! Daarnaast is het paradoxaal omdat ik niet geloof dat die ‘Verplichte figuren’ (wat volgens haar WEL goed is) zo afwijkt van sommige reeds bestaande musicals. De muziek zal alleen kwalitatief minder zijn dan die van soortgelijke producties.

• Mo

Ik heb dit weekend Verplichte Figuren gezien en vond het eenerg leuke en bijzonder humoristische musical, met niet meer of minder diepgang dan een andere musical. Wel bijzonder creatief gemaakt en de muziek viel me zeker ook niet tegen. Maar Honk was zeker zo leuk vorig seizoen. Ook bijzonder creatief en humoristisch.

Overigens was Jelka van Houten zeker het minst sterke castlid, maar dat terzijde.

En Tim: ach, waren die broekjes maar klein bij het voetbal. Dan was er tenminste nog iets om naar te kijken…

• JM

Jongens wat een gezeik! Dat je zo daalt in je niveau om een uitspraak van een ander. Weet je nog dat dit Nederland is waar je vrij mag zijn om je mening te geven?! Ik zou zeggen: kijk de aflevering van de Kunst nog eens een keer en dan kan je zien dat Jelka zich zeker niet boven de rest stelt!

Wat mij betreft heeft Jelka gelijk, wat jullie ook kunnen zeggen. Ze heeft btw alleen maar ontzag voor de mensen die zo hoog en mooi kunnen zingen. Let maar eens goed op als je de uitzending nog eens kijkt ipv meteen achterlijk te gaan lopen doen! Stelletje zeikerds!

• Meja

Mafkees!

• Dave

Oh kijk, Jelka zelf zit ook op het forum.