Waar zie je Jelka?
Ik ben het deels wel met Jelka eens
Een groot deel van de musicals (let op mijn woorden: een groot deel dus niet alle) is puur entertainment en commercieel in elkaar gezet zoveel mogelijk geld in het laadje te stoppen.
Ook vind ik dat ze gelijk heeft in het reproduceren van musicals, de zogenaamde concept musicals. The Phantom of the Opera, Miss Saigon, Cats, Les Miserables, Aida, The Lion King etc. etc. etc.
Zij MOETEN precies zo worden gebracht zoals in de originele versie en is er zeer weinig invulling voor eigen inbreng.
Maar zoals ik al zei, dit geld niet voor alle musicals maar ik vind dat ze op een paar vlakken erg gelijk heeft.
Sorry Sjoerd, maar je moet jezelf wel op de hoogte blijven houden.
Er is wel degelijk ruimte voor aanpassingen. Zoals bijvoorbeeld bij de huidige versie van Les Miserables ( http://www.parool.nl/theater/2008/artikelen/041608-les_miserables.html ).
Laat echter onverlet dat vaak aanpassingen niet door het publiek worden geaccepteerd. Het publiek wil de oerversie meestal. Zo speelde de herneming van Les Miserables met aanpassingen op Broadway slechts 14 maanden (versus het origineel 16 jaar).
Ja… En nee.
Ken Caswell regisseerde de eerste Nederlandse Les Mis in de vorige eeuw. Op de eerste repetitiedag zei hij: Ja, het wordt ik zekere zin een kopie van het origineel. Zelfde decor, zelfde kostuums, maar elke acteur krijgt de kans om zelf zijn rol te ontwikkelen en uit te diepen. Ik zal nooit tegen iemand zeggen: Je moet het zó doen, want zo doen ze het in London.
Kortom: Het is wel degelijk een vorm van het wiel opnieuw uitvinden voor de acteurs.
Een klein deel van de musicals is puur entertainment en commercieel van opzet. Er worden wereldwijd zoveel nieuwe musicals geschreven en uitgevoerd. Het percentage met echt commercieel gedoe is volgens mij vrij klein als je het zou vergelijken.
jahaaa, maarrrr wordt les miserables dan opnieuw gezet door Nederlandse mensen?
nee, door het originele creatieve team
En natuurlijk mogen de acteurs een eigen invulling geven, je zou als regisseur zo de laan uitgestuurd worden als je zou zeggen dat t regelrechte kopies zouden moeten zijn.
maar al met al
waar je ook ter wereld gaat naar les mis
het is overal hetzelfde
(waar in principe niks mis mee is, het is een prachtige musical, maar toch blijft het een product wat hergeproduceerd wordtTim schreef:
en we kijken nu niet wereldwijd naar musicals
vooral naar nederland
en ik zeg ook niet dat alles kopieen zijn
maar dat neemt niet weg dat ze er ook wel tussen zitten
maar soms kan een musical ook gewoon mooi of whatsoever te zijn
het HOEFT niet diepgaand te zijn, als het maar amuseert
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?