Op zoek naar een geschikte monoloog.

  • Jolien

    Elisabeth, zou je me die van Bridget Jones willen mailen? De film spreekt me ontzettend aan en misschien kan ik de monoloog proberen tijdens een auditietraining. Dan hoor ik vaak al of ie wordt goed gekeurd.

    Zou super zijn, dankje!

  • Jolien

    Haha ik ben 18, dus dat zou wel gaaf zijn.

    Halfgesneden van Ligthart ga ik op zoeken!

    Super bedankt

  • Queen

    Tip: Zoek naar teksten van Esther Gerritsen, voor de lichtere teksten. Ik zou niet een al te zware monoloog kiezen. Beter een lichte die je goed begrijpt dan een zware wat onrealistisch is voor een meisje van 18 om te vertellen.

    Tip: Kies niet uit: Nu ben ik alleen, 101 monologen. Die kunnen ze onderhand al dromen.

    Tip: Vermijd teksten die op internet staan. Die: “2 minuten, wat kan ik nou in 2 minuten” is echt een dikke NEE

    Tip: Weet altijd waar het stuk over gaat waaruit je de monoloog doet. Ken de schrijver, weet wat er met het personage gebeurd in het stuk.

    Tip: Maak een analyse van de tekst. Klinkt duf, maar je moet goed weten wat je zegt, zodat je het ook met de juiste intonatie kan zeggen. Elke zin staat er met een reden. Waarom zet de schrijver daar 3 puntjes of een uitroepteken. Welk woord wordt benadrukt in deze zin. Zorg dat je alles over de tekst weet als je daar staat. En ken hem natuurlijk van voor naar achter en van achter naar voor, maar dat is logisch.

    Een goede tekst is het halve werk. Succes!

  • Jolien

    Heel erg bedankt! En je hebt natuurlijk gelijk, t liefst buig ik me over een stuk met inhoud die niet al te zwaar beladen is, ik ben ten slotte 18 en wil niet oud en té wijs over komen hahaha

    maar ik ga op zoek naar Esther Gerritsen, super!

  • josephine

    Gouden tip: neem een monoloog van Caroline Ligthart, uit Half Gesneden of neem eentje uit De Koerskmonologen.

    Die laatste zijn wat zwaarder, maar zitten ook hele grappige tussen. De koerskmonologen is te krijgen in de theaterbookshop in amsterdam en half gesneden volgens mij in een van de boeken van Hollandse Nieuwe. Ik dacht V, maar dat weet ik niet zeker.

    Anders google je haar en mail der of zo.

    Succes!

    Josephine

  • Lieke en Lisanne

    Hallo allemaal,

    Ons sprak de bridget jones monoloog we aan… Zou je die hier op kunnen zetten.

    Alvast bedankt!

  • Hester

    Hoi!

    Ik ben echt op zoek naar een monoloog uit een musical die een 16-jarige kan voordragen.

    Kunnen jullie misschien helpen!

    Ik heb over een paar weken al auditie!!

    Help!

  • Roxanne. acteursschool a'dam

    ik kwam zomaar op deze site terecht, toppie. leuk dat iedereen elkaar zo helpt een goede monoloog te zoeken

    ik zoek een monoloog van julia uit Romeo en Julia.

    heb al op google gezocht maar kan niet echt iets vinden. ja eentje die is vertaald maar volgens mij niet goed die zinnen zijn raar hoor

    weten jullie waar ik wat kan vinden of heeft iemand hem al

    gr. Rox en alvast bedankt

  • hester

    hoihoi!

    Ik heb inmiddels auditie gedaan… en ik ben door!

    Heel erg bedankt iedereen voor alle hulp!

    xxx

    Hester

  • Mandy

    heej,

    Heb je ondertussen iets kunnen vinden of niet"?

    Ik zoek namelijk zelf ook een monoloog, heb overal gezocht maar niks leuks gevonden. Heb een boek besteld maar die komt op z'n vroegst donderdag en dat is te laat.

    Als jij wel al iets hebt gevonden kun je mij dat dan sturen??

    Gr,

    Mandy