Cast Les Miserables

• Bastiaan

Een goedendag!

Over drie weken ga ik naar Les Miserables. Ik heb de show acht keer in Londen gezien en twee keer op Broadway (de oude en de nieuwe versie). Ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar de Nederlandse versie omdat de cast wat.. ongebruikelijk is. ;) Zijn er hier al mensen geweest en wat vonden jullie ervan?

Bye, Bastiaan

• Julian

Wat vind je ongebruikelijk aan de Cast Bastiaan?

groeten,

Julian

• Dave

Nou, deze versie kan in ieder geval in de verste verte niet tippen aan die van Londen en Broadway.

Hou dat in gedachten, en je zal best een leuke avond hebben.

De cast is inderdaad “ongebruikelijk” te noemen.

Het acteerwerk is om te huilen. En sommige rollen zijn simpelweg miscast.

Hier en daar een mislukte noot, maar verder wel leuk gedaan en goed gezongen over het algemeen.

Bij Rene van Kooten als Valjean bijvoorbeeld had ik zoiets van, hij doet het best goed, wel veel maniertjes en standaard houdingen, hier en daar een noot die er een beetje moeilijk uitkomt, acteerwerk niet optimaal, geen band met het publiek

maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat iemand anders het in Nederland beter had kunnen doen. Dus toch wel goed gecast. Maar geen vergelijking met bijvoorbeeld John Owen Jones.

Ook heeft Rene een mooie stem in zowel de zachte ingetogen stukken als de hardere stukken.

Nurlaila vind ik erg goed en getalenteerd, maar in deze rol totaal misplaatst.

Het acteerwerk was op zijn zachts gezegd ongeloofwaardig te noemen. En ik snap die hele R&B sound bij Fantine ook niet zo. (Neem mijn hand, en leid me naar ver-lo-ho-ho-si-hiing, yeah".

Susan Seegers als Cosette, totaal miscast. Geen woorden voor.

Ook onverstaanbaar. Laatste scene wel goed gespeeld.

Wim van den Driessche als Javert. Acteerwerk onder de maat en onverstaanbaar. Solo's totaal niet te volgen en alle tussenstukjes de melodie ver te zoeken.

Carlo Boszhard, goed, erg goed. Goed gespeeld, hij was echt Thenardier.

Verrassend.

Freek Bartels, op zich goede keuze voor de rol. Erg geforceerde manier van zingen, zo zongen veel jongens in het ensemble trouwens. Daar stoorde ik mij aan. Steeds het laatste woord van een zin heel erg geknepen door de keel met een kaasrasp vibrato. Zoals Bill van Dijk dat ook doet.

“ooor je 't ziiiiiiingen op de straaaaaaat”. Ik vraag me af hoe zijn echte stem klinkt.

Die heb ik niet gehoord. Alleen een geknepen, vervormd iets.

Net als de andere jongens in het ensemble.

In het lied “drink met mij” zong alleen de jongen met de eerste zin met zijn eigen stem. Een mooie warme, gevoelige stem. De rest van de jongens deed dat rare geknijp. Vreemd, dat hoor je in Londen helemaal niet. Daar heeft iedere stem wel identiteit en warmte, niks geknepen.

De priester aan het begin zong trouwens ook erg mooi.

Marius, ik had Jamai's vervanger, een Belgische jongen. Hij was best goed.

Een verademing om een jongen met zijn normale stem te horen zingen, warm geluid en ontspannen.

Celine als Eponine heeft me een beetje verrast.

Goed gespeeld en gezongen. Haar solo in One day more was bijzonder goed.

Die latere zinnetjes er doorheen weer wat minder. De tussenstukjes in de show ook goed gedaan.

Madame Thenardier vond ik wel aardig.

Goede verschijning voor de rol. Ik had eerst het idee dat ze niet de eerste cast was. Maar het kwam niet helemaal uit de verf, maar ook niet slecht.

Sowieso stonden veel mensen een beetje voor zichzelf te spelen, zonder echt een connectie met het publiek te krijgen.

Er lagen ook magazines bij het theater die je mee kon nemen, met daarin een interview met Erwin van Lambaart, die aangeeft waarom hij de betreffende persoon voor elke rol heeft genomen:

Nurlaila: een van de mooiste stemmen van Europa, toen we hoorden dat veel andere producties een R&B Fantine namen, hebben we meteen al onze pijlen op Nurlaila gericht.

Wim van den Driessche: Javert wordt heel vaak door een Vlaming gespeeld. Dat werkt blijkbaar. (de enige die ik kan verzinnen is Hans Peter in Londen en daar waren de meningen zeer over verdeeld).

Suzan Seegers: De partijen van Cosette zijn erg moeilijk, dat moet je toch maar even kunnen. Daarnaast is Susan een prachtig poppetje. Ook had ze al eerder auditie gedaan voor de rol, maar was toen afgewezen. Ach ja, dat kan iedereen weleens overkomen.

Madame Thenardier (weet haar naam even niet): Ik wilde voor deze rol eigenlijk perse een bekend iemand/duo. Toen zij auditie kwam doen waren we het er toch wel over eens dat zij het moest worden en heb ik me er overheen moeten zetten.

En nog veel meer van die vreemde opmerkingen.

Met wat voor ideen is deze productie gecast?

En zou iemand met zulke ideen uberhaubt iets met het artistieke gedeelte van een musical te maken mogen hebben?

Ik heb toch iets meer geschreven dan ik in eerste instantie wilde, maar nu kan je in ieder geval lezen hoe ik het ervaren heb.

Veel plezier, laat even weten wat je ervan vond.

• AJ

Bij Suzan: eerst afgewezen, toen aangenomen, kan gebeuren? Hahahaha! Puur omdat ze bekend werd door Evita!:P Maarja,

Ik wil de musical wel erg graag zien! Ben benieuwd,,

• Meja

Please, vertel me dat die ‘yeah’ van Fantine een grapje is!!

Wat wordt verder bedoeld met een ‘R&B Fantine’?

• Javan

Suzan vond ik echt een miscast, en kon haar niet verstaan.

René van Kooten was geweldig daarintegen. En ook heb ik erg genoten van Carlo Boszhard.

Wim Van Der Driessche vond ik ook erg sterk, een fijne stem en goed verstaanbaar. Ik zat op de eerste rij en vond het acteer werk ook erg sterk!

Celine Purcell en Freek Bartels vond ik top!

Ik had ook de understudy van Jamai, ik vond hem ook wel goed. Maar had graag Jamai willen zien. heb hem nog nooit eerder zien spelen maar toch na veel fragmenten gezien te hebben van Jamai als Simon in JCS was ik erg benieuwd!

• Tim

Pieter vond ik persoonlijk vele, vele malen beter als Marius dan Jamai. Vocaal niet zo'n musical-belter/galmer zoals Jamai, maar zoveel sterker als acteur.

Ik vond Nurlaila echt helemaal niks. Ik was blij dat Fantine het eerste half uur niet overleeft.

Carlo was fantastisch in de eerste akte en ‘typisch zoals verwacht/gevreesd’ in de tweede akte.

Ik hou van Suzan en ik zie gewoon niet wat mensen zo slecht vinden aan haar.

Celine was mooi als Eponine, eindelijk zag ik eens wat anders.

Freek doet gewoon wat hij moet doen. Galmen. En dat doet 'ie vol overgave.

• Marcella

Ik moet zeggen dat ik erg enthousiast ben over Freek Bartels. Hij heeft echt een ontzettend mooie klank en komt geloofwaardig over als Enjolras.

Celine Purcell vind ik niet zo goed. Het nummer ‘Heel Alleen’ wordt meer gesproken dan gezongen en het acteerwerk vind ik niet geloofwaardig.

Suzan Seegers…tjah, wat valt daar nog over te zeggen. Irritant zijn de schakelingen tussen haar belt en klassieke geluid, wat veel te duidelijk te horen is. Daarnaast is er iets aan haar uitspraak wat ik erg irritant vind, ik weet niet precies wat het is, maar ze past gewoon niet bij de rest van de cast.

De vervanger van Jamai, Pieter, vind ik echt heel erg goed. Ik kan me niet voorstellen dat Jamai het net zo goed doet, maar om daar achter te komen zou ik eigenlijk nog een keer moeten gaan als hij wel speelt.

De rest van de cast vind ik eigenlijk wel goed, kan geen andere Nederlandse cast bedenken die het beter zou doen.

• Dave

“Freek doet gewoon wat hij moet doen. Galmen. En dat doet 'ie vol overgave.”

Maar dan wel op een extreem geforceerde manier.

Totaal vervormde stem, kaasrasp vibrato. Alleen maar truucjes. Geen nuance, geen echt geluid, geen echte stem.

Alleen maar knijpen, ik kreeg er spontaan keelpijn van.

Ook geen nuance in zijn spel.

Arm naar voren, dramatisch kijken, bezeten/geforceerde gezichtsuitdrukking en dat is dan ook de hele voorstelling zo. Je krijgt dan ook totaal geen sympathie oid voor het karakter en de scene dat Enjolras overlijdt doet het publiek dan ook niks.

• Dave

“Wim Van Der Driessche vond ik ook erg sterk, een fijne stem en goed verstaanbaar. Ik zat op de eerste rij en vond het acteer werk ook erg sterk!”

Petje af als je iets hebt verstaan van “Javert's suicide”.

En als zo'n beetje de hele rij waar je op zit moet lachen tijdens een aantal van de meest dramatische scenes lijkt het acteerwerk me niet optimaal.