Cast Les Miserables

• Lúùk

Laten we het houden op

'smaken verschillen'

• Marijke

Als je zó kritisch bent zijn er weinig musicalacteurs en actrices die het jou naar de zin kunnen maken.

Ik vind Les Mis als geheel wel erg goed,

De stemmen van het ensemble klinken ook als een klok bij de samenzang.

Vergeet niet dat er heel veel cast op het toneel staat in deze productie. Lijkt me sterk dat je die allemaal gewledig zal vinden… Hoe frappant ook dat precies o.a. Carlo goed wegkomt in je commentaar. Hij doet het leuk, maar niet echt wat je noemt een topzanger qua stem.

Geloof me: als je iets minder kritisch gaat kijken geniet je veel meer,

want zoals je alles nu bekritiseerd kan toch geen enkele cast je bekoren.

• Me2

Bijzonder commentaar ook vooral van Erwin van Lambaart: het hele commentaar is samen te vatten als “alle andere producties doen het ook zo, dus wij ook.”

R&B Fantine? - dan wij ook.

Vlaamse Javert? - dan wij ook.

Suzan - is er overduidelijk ingekomen omdat hij haar zo graag wou.

Mme Thénardier - toch sneu als je niet op haar echte naam kunt komen.

Op zich vond ik Les Mis voor Nederlandse begrippen heel goed, maar dat zegt dan ook gelijk wel iets over de andere producties van de laatste tijd.

• Andy

Hoi,

We zijn afgelopen vrijdag, de elfde juli, naar Les Mis geweest. Alle hoofdrollen waren in de ‘originele’ bezetting, m.u.v. Carlo Boshardt. Wij zijn 17 jaar geleden 3 keer geweest en zijn toen gestopt, omdat het wel een erg prijzige ‘liefde’ begon te worden. Na Nurlaila een aantal keren op TV te hebben gezien, waren wij er van overtuigd, dat we daar niet naar toe wilden, maar collega's haalden ons over. Jemig, wat was ik blij dat Fantine dood ging. Met gekromde tenen in de schoenen moest wij aanhoren hoe zij elke solo (gelukkig waren het er niet zoveel) volstrekt om zeep hielp. Ook Celine als Eponine vonden wij niet echt met Vera Mann te vergelijken. “Heel alleen” werd wel echt heel alleen, en opzeggen van gevoelige teksten doet echt kwaad aan de oorspronkelijk bedoelde emotie. Alle mannenrollen vonden wij wel goed, vnml. Jamai, die ons echt verbaasde! Enjolras was ook prima, maar was Javert inderdaad niet altijd compleet te verstaan. Ook Suzanne Zeegers kwam niet uit de verf; soms leek het wel of je naar een misplaatste sopraan in een operette zat te luisteren. Walchelijk, die stemmaniertjes om te laten horen hoe ‘goed’ je wel niet bent, ook al bleef er geen enkele emotie over. Kortom, in vergelijking met Les Mis in 1991, toen er, met uitzondering van Paul en Simone, geen grote namen als publiektrekker waren (de rest was net begonnen of moest nog beginnen) vonden wij het vocaal enorm tegenvallen. Wel petje af voor de kleine Cosette en Lavroche. Heerlijk, dat enthousiasme.

• Marijke

Jammer dat je het zo slecht naar je zin hebt gehad.

Ik ben nu 8x geweest en heb elke avond volop zitten genieten.

Misschien is het een voordeel als je in '91 niet geweest bent en dat ik ook niet zo hard ben qua oordeel over iedereen.

Want het blijft vreemd dat bijna niemand van de cast je kan bekoren terwijl er zoveel mensen heel erg van genieten.

PS: De jongeman op de barricades heet Gavroche

• Marijke

Jammer dat je het zo slecht naar je zin hebt gehad.

Ik ben nu 8x geweest en heb elke avond volop zitten genieten.

Misschien is het een voordeel als je in '91 niet geweest bent en dat ik ook niet zo hard ben qua oordeel over iedereen.

Want het blijft vreemd dat bijna niemand van de cast je kan bekoren terwijl er zoveel mensen heel erg van genieten.

PS: De jongeman op de barricades heet Gavroche

• Marijke

*Sorry, de site liep vast. Vandaar dubbelpost*