Wicked verfilmd

• Miss Piggy

Ik ben er ineens achter waarom ik zo weinig problemen heb met verfilmde musicals…. zo is het voor mij allemaal begonnen.

Ik ben groot geworden met de MGM-musicals op de BBC (bijna elke zaterdagochtend werd er een uitgezonden), Kiss me Kate (ja, alweer, sorry), The Band Wagon, An American in Paris, Gigi, Singing in the rain, Guys and dolls, en Grease (maar die dan in de bioscoop), The Sound of music, etc. etc..

Pas veel later ging ik naar het theater om musicals te zien. Dus voor mij is film veel meer de standaard dan theater, hoewel het natuurlijk eigenlijk andersom bedoeld was.

• Mo

Die eerste film vind ik persoonlijk een ramp om te kijken.

Die theaterverfilming vond ik daarna erg verfrissend en absoluut mooi. Met name de Maria Magdalena roerde me en dat is Yvonne Elliman nooit gelukt.

Zo zie je maar, over smaak valt niet te twisten.

• Tommie

Ik ben het VOLLEDIG met Meja eens. Je slaat de spijker op z'n kop. De muziek is erg seventies en hippie-achtig. Dat hoort gewoon bij de musical. Dat is de charme juist. Ik vind het net zoiets als dat ze een remake zouden maken van Grease die zich af zou spelen in 2008, maar wel met 50's muziek. Het raakt kant noch wal.

Ik vind het al jammer dat de filmversie van Hair uit 1979 komt. De sound van de nummers klinkt al niet hippie achtig meer (eind jaren 60 begin 70's) terwijl het wel in die tijd af moet spelen.

Ik vind de nieuwere dvd versie van JCS ook heel erg leernichterig. Volgens mij hingen die mannen van het ensemble nog gillend in de sling voordat ze voor de camera verschenen. :p

Nog zoiets:

Toen de eerste film in 1973 uitkwam was het nogal controversieel dat een donkere man de rol van Judas speelde (de verrader van Jezus). Maar als je puur naar de muziek luistert is het eigenlijk logisch dat ze voor de rol van Judas een donkere man hebben gekozen want het zijn allemaal soul/gospel-achtige nummers. Het titellied “Jesus Christ Superstar” is echt een Stevie Wonder-achtig lied. Als het lied voor een vrouw geschreven was had Aretha Franklin of Jennifer Holiday het gezongen. Wat ik jammer vind is dat ze de rol van Judas laten spelen (door mensen als Martin van der Starre) die totaal geen flexibele soul stem hebben, maar een rockstem. Je kan me een muziek-purist noemen, maar je laat de rol van Christine Daae in The Phantom ook niet spelen door Nurlaila Karim. Deze stemtypes passen totaal niet bij de vereiste muziekstroming.

Groeten,

Tommie.