Salaris

• Meja

Misschien ben ik nu heel naief hoor, maar hoe kun je in godsnaam ‘onderhandelen’ voor een ensemblerol? Als je wordt uitgekozen voor de rol, zit daar toch een vast bedrag aan vast? Dan kan de productie toch makkelijk ‘nee’ zeggen als je aangeeft dat je meer wilt?!

Bovendien krijg je dan verdeeldheid binnen de ensemblegroep, als de een meer zou krijgen dan de ander die exaxt hetzelfde zou moeten doen!

• anne

Het ligt er ook aan hoe lang je al (in het bedrijf) meedraait. Minimaal 1300 bruto, maximaal 2500 bruto, geloof ik.

Understudy vergoedingen tikken alleen lekker aan als je 1e understudy bent. Als 2e krijg je maar je halve dagprijs (idd ong. 30 euro). Plus dat er ook een max zit aan het aantal voorstellingen wat je vergoed krijgt. Als jij een halve maand speelt, krijg je als understudy toch maar voor 8 shows extra betaald.

• Vinaigre

En dan mag je er ongeveer 1/3 van aftrekken… misdadig gewoon

• Polly

Ach… een paar honderd jaar geleden waren acteurs toch ook misdadigers ;-)

Van sommige gedachtegoeden kom je lastig af.

De salarissen kunnen vast wel omhoog. Maar niet zonder de prijs van de kaartjes te verhogen.

Misschien een leuk idee voor een poll (of kan dat niet op de prikborden?):

Ben je bereid om meer geld voor je toegangskaartje te betalen, als hierdoor de acteurs beter betaald worden?

A. Ja, natuurlijk! Wat acteurs doen kan lang niet iedereen! Ze zouden meer moeten krijgen dan een ‘normale’ baan!

B. Misschien, het zou wel eerlijk zijn, maar hoeveel gaat mij dit kosten?

C. Ben je gek? Acteurs werken maar een paar uur per dag, dan is het logisch dat je minder krijgt!

• Miss Piggy

Ach, dat is in de “echte wereld” toch ook zo?

Ik ben met je eens dat het oneerlijk is, maar bij ons op kantoor krijgen mensen die hetzelfde werk doen ook niet allemaal hetzelfde salaris. Enne, onderzoek wijst uit dat mannen in de meeste gevallen ook meer betaald krijgen dan vrouwen voor hetzelfde werk.

Dat is ook een reden waarom er zo weinig openlijk over salarissen gesproken wordt, om scheve gezichten te voorkomen.

• cl

in nl verdien je 1200 per maand als ensemble lid en in duitsland het dubbele namelijk 3000 euri

• Lucas

Je kan altijd onderhandelen. Je bent als degene uit de audities gekomen die het meest geschikt is. Is ook vaak wel nodig, vooral als je door heel Nederland speelt en geen reiskostenvergoeding krijgt bijvoorbeeld. En dat gebeurt. Veel artiesten nemen een agent die dat dan voor je doet, dan blijf je zelf een buitenstaander.

• Piet

2x1200=3000??

• Tim

Bij mijn vorige werkgever stond zelfs in een gedragsetiquettedingetje dat ik moest tekenen dat het verboden was met collega's over salarissen te praten… Waardoor ik mezelf gelijk al afgezet voelde.

• Meja

Ik heb nergens gezegd dat ik het oneerlijk vind hoor! Maar ik vraag me gewoon af hoe dat dan precies gaat! Als er inderdaad om die reden verdeeldheid zou ontstaan binnen een ensemble, zit je als werkgever toch met een probleem?!