Salaris

• Miss Piggy

Het zou met niets verbazen als ze ook allemaal een clausule in hun contract hebben waarin men verboden wordt erover te praten.

Ik heb ooit een swing (kende ik nog van de middelbare school) eens gevraagd wat hij verdiende, maar daar wilde hij echt niet over praten. Het enige wat hij losliet was dat hij er goed van kon leven, maar da's nogal een subjectief gegeven.

• Meja

Ik snap wat je bedoelt, maar je spreekt toch niet over ‘onderhandelen’ als de productie gewoon zegt; dit krijg je betaalt, als je meer wilt, nemen we iemand anders die staat te popelen om de plek? Je onderhandelt als er bij beide partijen iets te halen valt.

En gebeurt dat onderhandelen dan NADAT je een vast bedrag krijgt toegewezen? Of staat dat nog helemaal open nadat je de rol hebt gekregen?

• tim

in nl verdien ja als beginnend ensemblelid tussen de 1600 en de 2000 euro brutto zit je al langer in het vak zal dat tussen de 1900 en de 2500 zijn lijkt mij ! een gewoon maandloon dus zoals elk bediendecontract! In duitsland verdien je inderdaad meer en moet je ook wel meer belastingen betalen.

• Huile

Ik zou die werkgever niet vertrouwen idd.

• Huile

Onderhandelen kan niet elk gecast ensemble-lid. Ken je plaats zal dan al snel gezegd worden. En als een beginner met een agent aan komt zetten dan zal hij hard worden uitgelachen.

Maar als je al een beetje naam hebt, dan is er zeker ruimte. Toevallig van iemand gehoord dat zijn agent meer voor hem vroeg dan hij zelf ooit had gedurfd, en het werd klakkeloos geaccepteerd. Hij hard er behoorlijk spijt van dat hij niet meer had gevraagd.

• Polly

Je hoeft niet per se een beetje naam te hebben voor een agent, kennisje van me is net afgestudeerd, staat nu in een JvdE productie en heeft dankzij zijn agent meer gekregen dan zijn klasgenootje in dezelfde productie zonder agent.

• Piet

en wat kost zo'n agent?

• IR

Krijgt een percentage (ongeveer 5-10%) van je loon, dus met 150euro verhoging per maand verhoging ben je al beter uit.

• Lucas

Een agent vraagt vaak een percentage, het is niet dat je een x bedrag per maand moet betalen. En vaak zorgen ze ervoor dat ze minimaal hun gevraagde bedrag erop onderhandelen.

En inderdaad, onderhandelen gebeurt pas als je de rol al toegewezen hebt gekregen. Zij willen jou, jij wil daar van rond kunnen komen.

Het is niet zo “voor jou tien anderen” als het op het eerste gezicht lijkt, aangezien degenen die de onderhandelingen doen, andere mensen zijn dan de mensen die je hebben gezien op de audities, zij krijgen in principe te horen: wij willen haar aannemen. Maar je moet het natuurlijk niet te gek maken, net zoals bij elke baan. Maar idd, er is voor beginners minder ruimte dan voor meer ervaren spelers.

• Me2

Antwoord op poll: nee, laten ze de salarissen onderling maar beter verdelen. Ik blijf me soms afvragen waar het grote geld blijft als iedere bezoeker al tussen de 50 en 85 euro voor een toegangskaartje betaald.

Overigens ronduit schandalig dat understudies die een halve maand spelen toch maar 8 voorstellingen extra betaald zouden krijgen. Dat moet niet leuk zijn om understudy van Marius te zijn!