Vanuit het AD… en zijn jullie enthousiast over Supermodel?
http://www.ad.nl/cultuur/2602570/Kleine_man_droomt_groot.html
Kleine man droomt groot
Door ALBERT KOK
AMSTERDAM - Een voormalig topmodel werkt achter de schermen bij een modellenbureau. Noodgedwongen moet ze nog eenmaal terug de catwalk op. Dat confronteert haar met een verleden dat minder fraai is dan het lijkt.
afbeelding vergroten
Dat is het gegeven van een musical vol Dynasty-achtige ontwikkelingen en gelardeerd met bekende popsongs. ,,Wij gaan een show maken waarvan Nederland tot nu toe slechts durfde te dromen.''
Eugene Jans is zeker van zijn zaak. Zo zeker dat hij als nieuwbakken musicalproducent in een moeite door ook tekent voor script, regie en choreografie. Maar daarover straks meer. Eerst stelt hij in het Amsterdamse hotel Krasnapolsky zijn acteurs voor. Met trots presenteert hij ‘niemand minder dan’ Inge Ipenburg, ‘niemand minder dan’ Bettine Holwerda en ‘niemand minder dan’ Claudia de Graaf'.
Het is niet zozeer dat Jans onbekend is met het milieu. Hij speelde mee in grote musicals als Miss Saigon, Saturday Night Fever en 3 Musketiers. En natuurlijk, een beginnende producent mag groot dromen. Maar om dan meteen ook de regie en de choreografie erbij te doen? Resoluut: ,,Ik geloof in mezelf.'' Om na een korte pauze te bekennen dat het iets genuanceerder ligt: ,,Ik heb niemand van naam gevonden die de regie en de choreografie wilde doen.'' Hij is al zeven jaar met Super Model in de weer. Is in die tijd een paar keer ‘gigantisch’ op zijn bek gegaan. Het lukte hem niet om sterren van het formaat Pia Douwes en Chantal Janzen te strikken. Als gevolg daarvan toonden theaterdirecteuren koudwatervrees. Jans: ,,Bovendien waren ze nogal eens bang voor Joop van den Ende. Ik heb het letterlijk gehoord: ‘als ik jou mijn theater geef, trekt Joop zich met zijn producties terug.’ Het is een harde wereld.''
Bij nader inzien is Jans blij met die tegenvallers. ,,Ik ontdekte hier in Krasnapolsky een prachtige theaterzaal die wordt gebruikt voor modeshows. Het is de ideale locatie voor een musical die zich in de modeindustrie afspeelt.''
Ineens viel alles op zijn plaats. Met zakelijke partners uit de modebranche weet Jans zich ‘volledig ingedekt’. Er is uitgebreid onderzoek verricht, Nederland zit te wachten op Super Model, het moet volgens Jans raar lopen als niet alle voorstellingen uitverkocht raken.
Tijd om verder te gaan met de presentatie. Nee, niet door het aansnijden van een taart - dat laat hij aan Van den Ende over, maar met champagne. Jans: ,,Zoals het hoort in de wereld van glitter en glamour.''
Première: 11 januari 2009, Hotel Krasnapolsky, Amsterdam