Wie heeft deze musical gezien? En hoe is hij?
Nóu ge-wel-dig…
Ja ok, toegegeven ‘The last 5 years’ is inderdaad absoluut GE-WEL-DIG. Voornamelijk door de fantastische muziek van Jason Robert Brown.
Maar ook met een nieuw, wellicht professioneler, decor dan in de vorige versie met Birgit Schuurman en Ara Halici is de Nederlandse versie nog niet zo geweldig als de off-broadway versie.
Wél past het bereik en de stem van Jim de Groot beter bij de rol van Jamie/Jona dan die van Halici. Zelfs mét stemproblemen (tijdens de premiere :s) is het duidelijk te horen dat de Groot geschrikter is voor deze rol. Niet direct iets ten nadele van Halici, hij was slechts gecast op de verkeerde plek.
In het begin zat de band er echt een aantal keer naast. Dan heb ik het over de pianist en de violist. Om nog maar niet te spreken over het lelijke geluid dat er uberhaupt uit de piano (keyboard?) kwam. Vond ik persoonlijk nogal jammer. Zeker gezien het feit dat de muziek in ‘the last 5 years’ dat gene is dat de musical memorabel maakt.
Dan was er naast een geheel nieuw decor ook een geheel nieuwe staging. Maar van de staging van the next 10 minutes/10 minuten bleef weinig meer over. Dit zou hét moment moeten zijn waarin de 2 spelers bij elkaar komen en hun verhalen zich kruisen. In de eerste regie van Maarten Mourik was dit inderdaad een mooi memorabel moment, daar bleef nu niets van over. Het was haast of ze in dat nummer nog verder van elkaar verwijderd waren dan in welke andere scene ook, lijkt me niet de bedoeling.
Ook de (volgens mij nieuwe) scene met het telefoontje en het petje vond ik geen toevoeging. Als dat de intimiteit van de next 10 minutes moest vervangen vind ik het jammerlijk mislukt.
Uiteindelijk is het probleem van deze Nederlandse versie (deze tour en de vorige tour met Schuurman toch gezien als 1) denk ik dat de creatives maar willen blijven sleutelen. Op zich een goed idee als je vind dat het nog niet zo perfect is als het kan zijn. Maar zelfs in het eerste deel van de tour was al tussen 1 show voor de premiere en 1 show na de premiere te zien dat men zo veel (tegelijk) wil veranderen dat er met iedere vooruitgang op andere punten net zoveel áchteruitgang wordt geboekt.
Nou moet ik bekennen dat ik misschien wel te veel van die show houdt om ooit volledig positief te zijn over een productie ervan.
Overigens vond degene die ik had meegenomen (en die the last 5 years nog helemaal niet kende) het een mooie voorstelling. En sowieso geloof ik dat ook bij deze versie er genoeg overeind blijft staan om een mooie avond te hebben. Dus buiten alle kritiek die ik er op heb, zou ik eigenlijk vooral moeten zeggen: Ga!
Het is niet de beste versie ooit, maar the last 5 years blijft het volgens mij altijd waard om naar te gaan kijken of anders in elk geval te gaan beluisteren.
De voorstelling in zelf vind ik mooi maar de manier waarop ze hem in Nederland presenteren bevalt me totaal niet.
Van dat semi-artistieke, turks fruit achtige, nonchalante, Jelka van Houten achtige, Amsterdamse, nep-kunstenaar achtige gedoe, waar een normaal mens niets mee te maken wil hebben.
Dat interview filmpje ook op musicalworld. Waar Birgit en Jim vertellen over de premiere. “De flow was goed, de flow was goed………….”
Zeiden ze beide met een stoned overkomen.
Doe toch normaal. Als ze als hoofdpersonen 2 frisse, normale mensen hadden genomen, waar het gros van het publiek zich WEL in kan vinden, en mee kan identificeren, bijvoorbeeld een jongen die er niet uiziet als een zwerver, dan zouden er al meer mensen op af komen en zou het veel succesvoller zijn. Ik denk dat de Nederlandse creatives teveel in een klein wereldje leven ( misschien wel zoals hierboven beschreven) en geen idee hebben van wat het publiek wil zien.
In alle eerlijkheid, ik denk dat je Last Five Years in Nederland nooit voor het grote publiek zal kunnen brengen, behalve met twee hele grote namen (geschikt of niet).
Dit stuk krijg je echt aan de straatstenen niet kwijt. Wel zonde. De voorstelling is geweldig, ook al kan Jim het niet zingen, hij speelt goed.
Genant ook dat de interviewer tegen de kijkers zegt, ik weet niet wat er met Jim de Groot aan de hand was, maar OF hij had zijn stem volledig kapotgezongen, OF hij was ziek.
Vervolgens vraagt hij aan de hoofdrolspelers: Hoe vonden jullie het zelf gaan?
En krijgt ie als antwoord; het ging super, de flow was goed, de stemmen zaten er goed op, het was gewoon zoals het moest zijn……
Ik snap precies wat je bedoeld Dave.. Nederlandse films zijn ook vaak zo; altijd die overbodige onfunctionele naaktscenes van actrices (die vaak ook nog eens ongeschoren zijn, eww!).. bn'ers als Birgit Schuurman, Sophie Hilbrand, Carice & Jelka van Houten spelen heel erg graag zulke rollen omdat ze de Monique van de Ven van de 2000's willen zijn. Amsterdamse aanstellerige wannabe hippies, die semi-nonchalant, half stoned hun tekst opdreunen, daar hou ik niet niet zo van. =)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?