uitdaging voor scriptschrijvers

• wilma

Nu er weer auditieoproepen verschijnen, valt mij op dat er altijd veel mannen rollen zijn, terwijl bij de amateurs, op de opleidingen en in het werkveld in dit vak meer vrouwen dan mannen zijn.

Waarom wordt er niet eens een echte vrouwenmusical geschreven?

• Piet

Het probleem is meestal het onderwerp.

Dus als je een echt goed onderwerp hebt, schrijf ik er een musical van. Want inderdaad, de meeste amateurs zijn vrouw, en er zijn weinig goede rollen voor.

Zeker in musicals waar veel mensen een leuk aandeel in kunnen hebben. (ook een vereiste voor amateurgroepen)

Kom maar met ideeen…..

• Polly

Dan zul je voornamelijk moderne situaties nodig hebben denk ik, als het ten minste wil baseren op een vrouw die bestaat / bestaan heeft. Vrouwen die in het verleden een belangrijke rol gespeeld hebben, zoals Marie Antoinette en Jeanne D'Arc zij begaven zich toch vooral in gezelschappen die voornamelijk uit mannen bestonden

• Miss Piggy

Ze gaan toch een musical over Willem van Oranje schrijven?

Die had 4 vrouwen, als ik het me goed herinner. En anders kunnen we altijd nog een musical maken over Hendrik de achtste van Engeland, die had er 6… :)

• Polly

Ik heb nog een BBC-serie liggen over de vrouwen van Henry VIII, maar je hebt echt lang nodig wil je ze allemaal bespreken, dat wordt geen avondvullende voorstelling, maar weekbespeling ;-)

• Mo

Willem van Oranje had 4 vrouwen en een maitresse. Dat zijn dan al 5 vrouwenrollen. En verder had Margaretha van Parma ook nog wat met hem in de melk te brokken. Dan hebben we al 6 mooie rollen.

Rond veel historische figuren vind je sterke vrouwen die een rol hebben gespeeld.

• Piet

Maar zijn dat echt interessante rollen?

Toch allemaal “vrouw van…”, die vrouwen mochten en konden niets zelf beslissen.

En Elisabeth herschrijven is ook niet nodig wat mij betreft.

Ik zou liever moderner en vooral ook meerdere vrouwelijke rollen willen.

Wie denkt er mee….

• Polly

Anna Boleyn is dan waarschijnlijk de interessantste, maar het is meer de invloed die zij op Henry uitoefenen en haar strijd naar de troon. Sympathiek heb ik d'r nooit gevonden, en dat moet je wel hebben bij je hoofdpersoon.

• Vinaigre

Komt ie aan, Piet:

Gooische Vrouwen, de Musical :)

• jawi

Of je voert de Japanse(Takarazuka ) versie van Elisabeth op.