bladmuziek gezocht met spoet

• Vinaigre

Er zijn de laatste jaren wel heel erg veel gevalletjes van dyslexie bijgekomen.

Is het soms weer een nieuw woord waar je je achter kunt verschuilen…

• wilma

Er waren altijd al heel veel gevalletjes van dyslexie, maar dat werd niet onderkend.

In elke klas 2, dus tel maar uit. Niet dom of lui, maar dyslectisch! Met een beetje begrip van de omgeving en zelf er aan werken, kan je daar heel ver mee komen.

• merel

hej myrthe en wilma,

bedankt :-)

• Miss Piggy

Hou me tegoed hoor, ik begrijp best dat als je last hebt van dyslexie, je sommige fouten nu eenmaal maakt en mijn opmerking van eerder heeft dan ook niets te maken met de mensen die echt en serieus last van die aandoening hebben.

Daar staat tegenover dat met al dat sms-gedoe van de laatste tijd, mensen geen fatsoenlijk nederlands meer kunnen schrijven. Dan heb ik het niet over typfoutjes die je maakt als je even heel snel een berichtje schrijft, maar over dingen als “wanneer speeld hij” of “egt goed”, of over mensen die zinnen maken zonder hoofdletters en punten of komma's te gebruiken. Dat is tenenkrommend. Gebruik sms-taal alleen in sms-jes en doe verder normaal.

Nogmaals, dat heeft even helemaal niks te maken met mensen die aan dyslexie lijden (ja, met een lange ij….).

• Vinaigre

Niet alleen de schrijfvaardigheid is bedroevend maar ook de spreekvaardigheid is om te janken. Een paar schrijnende (ja, ook met lange ‘ij’, of is het in dit geval lange ‘ei’, want ‘ij’ is toch al met ‘ij’) maar veelvoorkomende voorbeelden:

'Heb je die meisje gezien?' ‘Doe mij een sateetje.’

• Tim

Het is volgens mij maar net hoe je er zelf mee om gaat. Een vriend van me ‘heeft er last van’. Ik ken hem al drie jaar en kwam er drie weken geleden ofzo pas achter. Ik stond oprecht versteld, want het was me nooit opgevallen.

Ik heb echt het gevoel dat het dat een kwestie is van verschuilen. ‘Als ik zeg dat ik dyslectisch ben hoef ik er niet op te letten’. Op het forum van Musicalworld kom je dat ook veel tegen, al zijn sommige van de dislectici aldaar ook echt dom.

Het heeft echt te maken met snelheid. Ik moet ook opletten met wat ik tik, maar ik heb geen last van deze ziekte der moderne tijd.

• Martijn

Ik heb op de basisschool altijd geleerd dat er geen korte of lange versie is. Je hebt de IJ en de EI (uitgesproken als ee ie).

• Tim

En dan tik ik nog een ‘dat’ teveel… :-P

• Meja

Tommey,

Ik vind dit een heel onwetende en kortzichtige reactie! Als je ECHT had geweten wat dyslexie inhield, zou je begrijpen dat ‘er de tijd voor nemen’ geen zin heeft!

• Meja

Om te zeggen dat dyslexie een ‘ziekte van de moderne tijd is’ en opgelost kan worden door langzamer te schrijven is niet alleen heel erg onwetend maar ook kwetsend.

Het is makkelijk om iets te bagateliseren of te veroordelen waar je geen verstand van hebt!

Natuurlijk stoor ik mij ook weleens aan slecht taalgebruik en rare taalfouten, maar er zijn nu eenmaal ook dyslecten onder ons die hier echt NIETS aan kunnen doen. Door het plaatsen van sommige van jullie reacties maak je de drempel voor sommige mensen alleen nog maar groter om uberhaupt nog iets te posten of te schrijven. En geloof me, ik ken dyslecten bij wie dit probleem al speelt!