Tsja, als echte dyslecticus moet je sterk in je schoenen staan. Stomme reacties deleten in je hoofd en gewoon je gang gaan is het beste. Dus als variatie op “blijf dansen”: blijf schrijven!
Dus volgens jouw juf of meester moeten we leiden uitspreken als ‘lee-ieden’, en ‘leider’ is dan ‘lee-ieder’. Meisje is dus ‘mee-iesje’.
Ik heb ook altijd de term lange en korte ij/ei geleerd, maar dat was nog in een tijd dat het onderwijs nog iets voorstelde, en onderwijzers ook nog eens konden rekenen. Inderdaad… heel lang geleden dus
Wie zegt dat ik er geen verstand van heb?
Met ‘ziekte der moderne tijd’ bedoel ik dat tegenwoordig steeds meer mensen zich verschuilen achter het woordje dislexie. En ja, dan lijden* dus de goeden onder de kwaadwillenden.
Met ‘tijd nemen’ bedoel ik dat het echt wél nut heeft om na te denken over wat je schrijft. Ik heb veel vrienden die docent zijn en ik ben zelf ook aan de pabo begonnen (Hé, ik was een van de twee leerlingen die de rekentoets direct haalde ;-)), en omdat dislexie me wel interesseert heb ik met hun geregeld over gesproken. Mezelf afvragend wat je er aan kunt doen. Het is geen kwestie van: Oh, ik heb het, dus de rest moet er maar mee leren leven.
Ik moet eerlijk zeggen dat de post die Merel hier plaatste met spoet in plaats van spoed mij eigenlijk niet stoort wat betreft taal. Totaal niet zelfs. Het enige wat me er aan stoort is dat het met spoed moet. Ik snap dat spoedgedoe van mensen nooit.
* Dankzij deze minidiscussie moet ik ineens goed nadenken of deze vorm van lijden met een lange ij moet of een korte ei. ;-)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?