kinderen verbannen uit theater !!!

• Polly

Dat kinderen zo zijn is geen excuus. In theater gelden bepaalde regels, oogjes open en mondjes dicht is er een van. Als je kinderen wil laten wennen aan theater moet je met Nijntje beginnen, het Efteling theater, korte shows om ze te laten wennen aan de sfeer etc. Pas als ze het concept door hebben kun je ze meenemen naar avondvullende shows.

Ik vind het fijn voor je, Ing, dat jij je kunt concentreren als er een kind naast je zit te kwekken, ook al vind ie het mooi. Maar ik kan dat helaas niet, en ik zou graag willen dat ouders (want het is niet de schuld van het kind) dat ook respecteerden.

• archie

Laten we het erop houden dat mensen, hoe jong of oud dan ook, zich moeten weten te gedragen. Ik neem mijn kinderen (3 en 5) regelmatig mee, ze vinden het fantastisch. Ik zorg wel dat het een voor hen geschikte voorstelling is, avondvullend of niet maakt niet zoveel uit. En ik zorg dat ze netjes op hun stoel of bij mij op schoot zitten, geen zakken chips eten, luisteren naar wat er op het podium gebeurt, niet met hun schoenen tegen de stoel voor hen duwen. Ik verwacht ook van andere mensen dat ze zich zo gedragen, en dat ze hun kinderen leren hoe het hoort. Ik weet dat er anderen zijn die hier met minder respect naar hun mede-theaterbezoekers mee omgaan, maar ik zou het vervelend vinden als ik daardoor mijn kinderen niet meer van die prachtige voorstellingen kan laten genieten.

• suzie

Ik ben het er mee eens dat je sommige kinderen beter niet mee kunt nemen naar het theater. Mijn nichtje van 11 gaat al een aantal jaren mee naar het theater en die kan prima een hele voorstelling stil uitzitten. Het nichtje van mijn schoonzus kan dat dus niet…

Ik heb ooit een keer bij mamma mia meegemaakt dat een familie te laat binnen kwam met veel kabaal en naast mij kwamen zitten. Tot overmaat van ramp zaten ze er de hele voorstelling doorheen te praten en het kind wat ze mee hadden genomen had ook nog eens een hele zware griep. De hele voorstelling heeft ze hoestend en niezend naast mij gezeten. Kan zij niets aan doen natuurlijk, maar ik vind het dan onverantwoordelijk van de ouders dat ze zoiemand dan meenemen naar het theater…

• remco

familie musical of niet , ze zouden gewoon bij de ttl moeten vragen :neemt u kinderen mee? zo ja wilt u zo vriendelijk zijn te zorgen dat ze de hele voorstelling niet schreeuwen , tegen stoelen trappen enz..

of het op de kaartjes zetten ,net zo makkelijk .

• Mo

Theateretiquette is een groot goed en die geldt voor alle leeftijden. Kinderen moet je hiermee ook opvoeden. Anderzijds is enige toleratie ook fijn.

De laatste voorstelling die ik heb gezien was Femmes Fatales in Rijswijk. Achter ons zat een hele rij bakvissen (12 tot 14 jaar). Toen ze veel zaten te babbelen heb ik ze uitgelegd dat het geen TV-kijken is en daarna zijn ze stil geweest (Bravo!).

De kus tussen twee mannen was echter te moeilijk voor ze. Ondanks de moeite die ervoor werd gedaan om stil te blijven stak er een nerveus gegiechel op dat eindigde in een proestend lachen. Zonde van het bijzonder goed gespeelde moment maar ach, moet ik daar boos om worden?Dat hoort bij de leeftijd. Ik vind het jammer, maar goed daar kom ik wel overheen.

Dus kinderen “ja” - maar je wel gedragen en ouders: voed je kinderen op!

• Baud

Ik denk dat het inderdaad heel erg van het kind afhangt en de invloed van de ouders. Veel belangrijker is dat de theateretiquette voor iedereen duidelijk wordt, zoals Mo schrijft. Probeer eens een gemiddelde voorstelling mee te maken met een groep middelbare scholieren die voor CKV verplicht naar het theater moeten… Ook zeker geen pretje. Heb ooit eens een voorstelling meegemaakt van Cats in Londen waar een Nederlandse schoolklas naar toe was. Een van de leerlingen zat op de voorste rij met zijn schoenen op de rand van het toneel en bleef gedurende de hele voorstelling hardop met zijn vriendin naast hem praten. Geen docent aanwezig die hem corrigeerde. Zelfs nadat enkele van de acteurs hem subtiel tot stilte verzocht hadden, hield hij niet op. Toen hij vlak na de pauze weer opnieuw begon, is hij door 2 theatermedewerkers verzocht de zaal te verlaten. En dat mag wat mij betreft vaker gebeuren. Ik zie altijd theatermedewerkers als gekken door de zaal heen schieten als ze ergens een flitslicht ontwaren. Als ze net zo gespitst waren op duidelijk gepraat, dan waren we al een stuk verder.

• mariska

Helemaal mee eens Luuk!

• chantal

Ik erger me ook dood aan kinderen die hun mond niet kunnen houden, of snoepen e.d maar ik erger me even goed aan mensen die te laat binnen komen en hun rij niet kunnen vinden.maar als je vind dat je kind dan perse mee moet. leer het te zwijgen of bind het vast op een stoel met een stuk plakband…

• Tommey

Kinderen, bejaarden, zakken chips, popcorn, autodrop….. het zou verboden moeten worden!

“Het is hier geen bioscoop!!!” zei mijn voormalig werkgever altijd.

• Nicole72

Ik heb het 1x meegemaakt bij Mamma Mia dat er een vrouw met een babietje van een aantal weken binnen kwam gewandeld, niet normaal! Gelukkig had het personeel het in de gaten en hebben haar opzij gezet, dit natuurlijk voor als de kleine zou beginnen te huilen dat ze meteen naar buiten kon. Dit doe je toch gewoon niet?? Als je geen oppas hebt dan ga je toch gewoon niet? Het is niet alleen hinderlijk voor de mensen maar ook nog eens superslecht voor de baby!

Ik vind ook dat als ouders met hun kinderen naar het theater gaat dan ze dan zeker moeten weten dat ze ook 3 uur stil kunnen zijn en stil kunnen zitten. Kunnen ze dat niet, dan wacht je nog maar een aantal jaartjes of je zoekt oppas en gaat zonder de kids!