kinderen verbannen uit theater !!!

• elisabeth

Ik vind dat ook voor baby's geldt; sommige kunnen er tegen en sommige niet. Blijkt het niet het geval te zijn dan moet je als ouder je verantwoordelijkheid nemen en de zaal uitlopen.

En superslecht voor de baby?

Wellicht was het geluid bij Mamma Mia wat hard, en een baby van een paar weken is misschien wel érg jong. Maar ik vind niet dat je kan zeggen dat het per definitie slecht is voor een baby bij een voorstelling te zijn. Ik weet dat binnen een jaar stoppen met borstvoeding bijvoorbeeld schade aanricht (terwijl dat toch algemeen als zeer aanvaardbaar wordt gezien). Terwijl ik de “schade” van een voorstelling tot nu toe nog niet heb waar genomen (je kind in de eerste weken al bij een oppas dumpen is daarintegen wel kwalijk).

Als iedereen zijn eigen verantwoordlijkheid (of de verantwoordelijkheid voor zijn of haar kinderen) neemt is er mijns inziens niets tegen (rustige) kinderen in het theater.

• Polly

Je baby voor ca. 3 uur (oke 4 - 5 uur met reistijd) bij een oppas achterlaten is slecht?

Die moet ik onthouden, mocht ik ooit het onzalige idee krijgen om aan kinderen te beginnen.

• elisabeth

Nee, nee het ging hier om een baby van een paar weken oud.

Bovendien ging het me er om dat het erger is dan het blootstellen aan een voorstelling (voor zover het naar het theater meenemen uberhaupt slecht zou zijn voor een baby. Maar áls het slecht zou zijn zou ik het toch minder erg vinden dan een net geboren baby zonder ouders achter te laten).

• Tommey

Prenatale muziek heeft al invloed op een kind, laat staan muziek die je aangeboden wordt vlak na de bevalling. Maar slechte invloed? Zeker niet. Dus wie weet is deze kleine over 21 jaar wel de nieuwe Sophie in de 4e herneming van Mamma MIa (of zijn we dan al toe aan versie 6?).

• Bram

Dat is allemaal wel leuk en aardig, maar ruim anderhalf jaar geleden zat ik bij The Lion King in NY naast een vrouw die haar paar weken oude baby naar binnen had gesmokkeld. Het kind was gelukkig stil, maar tijdens Be Prepared begon de vrouw daadwerkelijk haar blousse los te knopen en het kind borstvoeding te geven. En al heb ik in het dagelijks leven niet echt een noemenswaardige mening over vrouwelijke borsten, ik vond het op dat moment zeer hinderlijk dat naast mij een baby van een paar weken oud enorm zat te slurpen aan de borsten van mijn buurvrouw. Gelukkig begon het kind tijdens Hakuna Matata zo te jengelen dat de vrouw tijdens de pauze de toegang tot het theater werd ontzegd. Op zo'n jonge leeftijd zijn kinderen nog zo onvoorspelbaar dat ik het terecht vind wanneer shows met een minimale leeftijd werken, ookal geven de ouders aan dat hun kind lief, braaf en stil zal blijven.

• Mo

Baby's horen niet in een theater.

Een discussie of ze er zelf wel of niet wat aan hebben doet in mijn ogen niet terzake. Je neemt je baby toch ook niet mee als je gaat stappen op zaterdagavond? Of naar de bios.

Een baby hoort ‘s avonds lekker te liggen slapen in zijn wiegje. (Bij matinee ’s middags lekker in het wiegje).

• Me2

De vraag is in hoeverre kinderen va de voorstelling genieten als ze om de haverklap vragen: “Hoe lang duurt het nog? Mag ik nog een snoepje? O kijk! Ik heb pokémonplaatjes bij de chips!”

Dus het argument “iedereen een fijne voorstelling gunnen” gaat niet voor iedereen op.

Ik wil vooral zelf genieten en als het een familievoorstelling is, dan zorg ik dat ik minimaal rij 5 zit: zoveel mogelijk vooraan (blaagjes achter me)

• Me2

Er is ook een wereld van verschil tussen Nederlands theaterpubliek en publiek in Londen. In Londen heb ik kinderen van vijf meegemaakt die doodstil en geboeid zaten. In Nederland helaas nog nooit. In ieder geval niet bij een musical.

• Tommey

Even reeel Me2. Je kikt nu wel met een heel roze bril naar Londen. Kinderen die stil zitten: die zie jij niet, die hoor je niet, daar heb je geen last van. Maar ze zijn er wel. Ik heb zelfs het genoegen gehad er naast te zitten (al hield ik van tevoren mijn hart vast).

• Me2

Goed, laat ik het dan zo stellen dat ik wél stille kinderen bij Londense musicals heb aangetroffen en géén stille kinderen bij Nederlandse musicals.

Toeval…? Of heb ik het zo genoeg genuanceerd.