Tekst One in NL

• Dave

;)

Ik had misschien “dieren van onder water” moeten zeggen in plaats van “vis”.

• Tommie

Haha ik moest wel om je vergelijking lachen! :P Kant noch wal, maar wel leuk. ;)

Vraag:

Als je iemand wil introduceren in de musicalwereld, welk lied laat je dan NIET horen?

• Martijn

Ik denk dat je dan niet de grote shownummers moet laten horen. Een voorstelling die wel erg geschikt is voor musicalhaters is Avenue Q.

Waar ik me wel aan stoor is dat mensen die niet van musical houden vaak als argument geven dat het simpele verhaaltjes zijn met simpele liedjes. Veel mensen die niet van musical houden zijn wel naar Sweeney Todd geweest vanwege Tim Burton, en dan krijg je weer te horen dat de muziek niet lekker in het gehoor ligt.

• Dave

Nou, die mensen weten niet beter en hebben een totaal verwrongen beeld van musical.Dus wat je in ieder geval niet moet laten horen zijn die sneue shownummers inderdaad.

Je kan zoveel laten horen, We will rock you, waar de mooiste ballads en pop en rocknummers inzitten. Zoveel eigenlijk.

Soms laat ik iemand 10 musicals horen, en dan zeggen ze; dit is ook goed zeg, het klinkt helemaal niet als musical. En dan zeg ik, welkom in de realiteit, dit IS musical. Het beeld dat jij ervan had was een speld in een hooiberg.

Andere totaal tegenovergestelde stylen zijn, Moulin Rouge, Phantom of the Opera, Legally Blonde, Miss Saigon, Aida, Elisabeth, Dreamgirls, Hairspray, Yentl

van klassieker, tot R&B, tot jazz, tot rock, tot pop, het heeft allemaal niets met elkaar van doen.

Musical is gewoon een verhaal vertellen met liedjes erin, en dat kunnen liedjes zijn in alle stijlen, soorten en maten. Dus musical is gewoon een grote verzamelnaam voor muziek. En dat gebruikt in een verhaal.

Dus, niet van musical houden, is niet van muziek houden.

Het lijkt me stug dat je geen een stijl muziek mooi vind.

• Vinaigre

Een beetje kort door de bocht om te stellen dat mensen die niet van musical houden, ook niet van muziek houden. Het genre kan je toch gewoon niet aanspreken. Ik ken mensen die niks om het genre musical geven, maar die wel heel erg van muziek houden. Je kan het ook niet vergelijken. Muziek is een puur audio, terwijl musical audiovisueel is.

• Moutarde

En los van dit alles: er is volgens mij tegenwoordig zoveel shit in het theater dat onder de noemer ‘musical’ wordt gebracht, dat het me helemaal niet verbaast dat mensen zich er niet tot aangetrokken voelen.

Komt natuurlijk ook nog eens bij dat de meeste mannen musical sowieso afwijzen: want voor homo's (en dat beeld is dan ook weer niet helemaal onbegrijpelijk: tijdens de musicalawards bedankt 90 % van de ‘winners’ zijn of haar man en slechts een enkeling zijn vrouw, geintje).

Ach, iedereen toch zijn eigen ding. En als mensen niets aan musical willen vinden, is dat toch ook prima. Van den Ende producties draait volgens mij prima (en niet alleen door een vrouwelijk of homosexueel publiek).

Moutarde

• Dave

“het genre kan je toch niet aanspreken”.

Dat lijkt me stug, want het is geen genre. Het is een verzameling van alle soorten muziek in de breedste zin van het woord.

Het kan best dat er mensen zijn die perse alleen muziek willen horen en er niets bij willen zien, en zich er misschien aan doodergeren dat ze ook daadwerkelijk iemand zien staan op het toneel of aan de dialogen tussendoor of wat dan ook, maar je kan niet niet van musical in het algemeen houden vanwege “de muziek”.

• Dave

Er is inderdaad veel troep dat allemaal maar voor “musical” door moet gaan.

Maar ik vind het begrip “musical” (muzikaal), veel te breed.

Meneer de uil de musical heeft NIETS van doen met bijvoorbeeld Les Miserables.

De enige overeenkomst is dat er mensen op een stoel naar andere mensen zitten te kijken.

Je kan er niet van houden om lang stil te moeten zitten, je kan niet van bepaalde soorten muziek houden, je kan niet van het theater of toneelstukken houden, maar je kan niet niet van musical houden vanwege de muziek, want het gaat om alle soorten muziek.

En musical kun je ook beluisteren op cd, of kijken als film thuis op de bank, en ze kunnen ook een musical maken van Josh Groban, Whitney Houston, Sting, Red Hot Chilli Peppers, Sarah Brightman, Elton John, Maria Callas of Britney Spears, of van wat voor muziek of artiest dan ook waar mensen fan van zijn.

• Polly

Ik zou zeggen in de rij van theater is musical wel degelijk een genre, net als toneel, cabaret, muziektheater, opera, acrobatiek en circus. En dus kun je zeggen dat een bepaalde manier van theater maken je niet aanspreekt.

Als je zegt, ik hou niet van theater, dus niet van musical, ben je klaar.

Als je zegt, ik hou niet van cabaret, dus niet van musical, dan is er een discussie mogelijk.

Pas dan als je uitgezocht hebt of iemand het genre musical wel of niet ‘goed’ vind, kun je gaan discussieren over de soorten / genres die er binnen de theatervorm musical vallen.

Ooit gehoord tijdens de open dag van theaterwetenschappen aan de UvA:

“Definitie van theater: A speelt B terwijl C toekijkt.” (heeft niet direct iets met de topic te maken, maar ik denk, laat ik het weer eens roepen :P )

• Vinaigre

A speelt B terwijl C toekijkt en D z'n zakken vult…

Als dat geen hogere wiskunde is.. ;)