Nou ik heb vaak genoeg een Christines in The Phantom en (heel recent *hint*) Cosette's in Les Miserables gehoord die duidelijk zo'n musicalstem hebben. Echt klassiek kan ik het niet noemen. Bepaalde noten belten ze zelfs. Zonde!! Stijlbreuk.
Ook heb ik genoeg Maureens in Rent gehoord die een rockstem proberen na te bootsen, maar toch klinkt het musical-achtig, je hoort zo vaak de zanglessen van hun muziektheater opleiding terug, al dat schelle getwang en die typische vibrato en zo.. Het is niet puur en authentiek maar aangeleerd waardoor bij mij de geloofwaardigheid er soms afgaat. Het is voor mij echt een verademing als ik bijvoorbeeld Casey Francisco en Kerry Ellis hoor. Zij gebruiken werkelijk hun eigen ongekunstelde stem.
Effie uit Dreamgirls is trouwens ook een interessant geval. Degene moet wat mij betreft gewoon echt uit de Gospel/Soul hoek komen om de rol overtuigend te kunnen zingen. Karin Bloemen in Musicals in Ahoy vond ik bijvoorbeeld zo'n aanfluiting! Het kwam gewoon niet over. Ze heeft gewoon niet het krachtige donkere timbre voor een lied als “And I am telling you”. Om toch “groots” te zijn trok ze ten compensatie maar een mega jurk aan…