Uitmarkt Musical sing-a-long

• Vinaigre

Wat een ongelofelijk teleurstellende en genante vertoning was dat gisteren op de Uitmarkt. Op een paar lichtpuntjes na had bijna elke act wel iets tenenkrommends. Het begint al met een presentator als Frits Sissing. Ik begrijp niet wat dit sprekend kostuum daar te zoeken heeft. Frits z’n presentatie

mist elk gevoel voor show, plichtmatig leest hij z’n briefjes/autocue voor en dat was het dan. Bij Frits krijg ik steeds het gevoel dat hij bij elke aankondiging even tussen neus en lippen door een moord gaat aankondigen. Daarnaast slaagt Frits er in om keer op keer de verkeerde kledingkeuzes te maken. Frits, jij bent geen Graham Norton en dat zul je nooit worden. Daarentegen vond ik Chantal Janzen stukken beter. Vrijer in haar presentatie en spannender om naar te kijken. Dan het meezingfestijn zelf. De performance van Pia was een van de hoogtepunten, maar waarom krijgen we niks te zien of te horen van Antonie Kamerling? Kennelijk is hij er vocaal nog steeds niet klaar voor, en durft Stage het niet aan om hem bij dit soort promoconcerten in te zetten. Het Miserables-blok doet het altijd goed bij het publiek, maar waarom Carlo en Marjolein er aan het eind een soort meneer en mevrouw de Bok act van moesten gaan maken is mij een raadsel en ook enigszins misplaatst. Het Joseph-blok vormde een opmaat voor de komende zondagen, wanneer musicalminnend Nederland weer in staat wordt gesteld om te laten zien dat ze erg goed zijn in het maken van verkeerde keuzes. Aan het applaus wat Freek Bartels ten deel viel kunnen we nu al afleiden dat de bakvisjes voor een tsunami aan sms-verkeer gaan zorgen. Ik vind het verschil in niveau tussen de kandidaten nogal groot. Er zitten een aantal goeien tussen, maar ook een aantal onervaren jongens die geen schijn van kans hebben. De woorden van Erwin van Lambaart dat het publiek het beste verdient is in dit geval dan ook een gotspe, want als je het publiek het beste wilt voorschotelen dan moet je ook tien toppers de kans geven en niet professionele mensen gaan mixen met zingende obers, strategieadviseurs e.d. en de reden dat Tommie Christiaan bij de laatste tien zit, is m.i. puur omdat High Street Musical gepromoot moet worden. Nu we het toch over High Street Musical hebben: het was exact dezelfde act als die we te zien kregen bij het musicalgala en het was wederom exact dezelfde juffrouw die vocaal finaal door het ijs zakte. Als je na twee maanden nog niet in staat bent om ook maar een noot correct uit je strot te krijgen dan vraag ik me wat iemand als Sarah Chronis op het podium te zoeken heeft. De V&V-blokjes waren typisch V&V. Vertalingen van het niveau ‘ik hou van jou en blijf je trouw’ die iedere hobbyist met een Prisma rijmwoordenboek tevoorschijn kan toveren en Kim-Lian die weer eens bewijst dat ze er eigenlijk niet zo veel van kan. Maar een van de ‘klapstukken’ was toch wel ons aller Ben Cramer die de rol van reder Bos gaat vertolken in ‘Op Hoop van Zegen’. Wat een gedrocht van een nummer is dat, dan hoor ik Ben toch liever ‘Zai-zai-zai’ of Alles is anders’ zingen. Het was ook niet echt een lekkere meezinger en dat lijkt mij toch de bedoeling van zo’n musical sing-a-long-uurtje. Een gemiste kans.

‘Cabaret’ vond ik heerlijk om naar te kijken en te luisteren. Ellen Evers deed het geweldig en Sven Ratke heeft het in potentie in zich om een heerlijke vulgaire MC neer te gaan zetten. Voor mij persoonlijk was dit een hoogtepuntje. ‘Anatevka’ kwam ook nog even aan bod. Tja, wat moet ik daarvan zeggen:

Anatevka blijft Anatevka en Henk Poort blijft met of zonder baard Henk Poort. Verder kregen we nog een voorproefje uit ‘Sound of Music’ en ‘Dirty Dancing’, maar die tijdens die twee ben ik bewust even afgehaakt. Al met al valt er weer genoeg te zien het komende seizoen en hopelijk is het niveau wat waarmee we gisteren werden geconfronteerd niet de standaard.

• Kimberley

Gedeeltelijk mee eens, Vinaigre.

Hier mijn persoonlijke mening(zoveel mogelijk in goede volgorde):

Joseph vond ik leuk! Alleen vond ik dat Renee bij dat stuk waar ze al die kleuren achter elkaar noemen af en toe heel lelijk zong. Kan niet uitleggen op wat voor manier

Anatevka vond ik saai. Gewoon niet boeiend. Volgens mij proberen ze met een grote naam als Henk Poort publiek te trekken

Footloose vond ik swingend, maar niet echt ‘'wow’'

Op hoop van Zegen vond ik ook niet echt boeiend, maar goed optreden van Ben Cramer

Sunset Boulevard: wauw, ik wist dat Pia super was, maar dit vond ik amazing!

Sound of Music: Vond ik leuk! alleen het geluid van de kinderen stond te zacht. Hebben die geen soundcheck gehad?

Les Mis: Rene was goed! Carlo vond ik aandachtrekkerij, ook wat hij deed toen Chantal het volgende stuk aan het aankondigen was

Mamma Mia: Af en toe een valse noot bij Chantal. Kim-Lian probeerde te veel te entertainen, Renee was te veel op zichzelf

Cabaret: Ken het verhaal&de musical niet, dus weet niet echt wat ik er van moet vinden/denken. Vond het wel goed gezongen

HSM: Beter als bij het musical awards gala bij degenen die Troy, Gabriella en Ryan spelen, die gaan echt vooruit, maar OMG, waarom hebben zie die Sharpay gecast??????? Zeker omdat ze iets weg heeft van Ashley Tisdale, die in de films die rol speelt?? totaal geen verbetering!

Dirty Dancing: Waarom plaatsen ze dat in het hokje musical?? Alleen dans!

vond de dansers goed.

Misschien merk je het al aan de reactie, ben vrij jong, maar mijn keuzes voor komend seizoen zijn gemaakt!

• chantal

ik sluit me hier volledig bij aan, wat een aanfluiting..op Pia na.

• marijetje

Ik was ook niet erg gecharmeerd van het geheel, maar er zaten wat leuke optredens tussen. Sommige dingen zijn een kwestie van smaak, en ach, op de Uitmarkt zing je niet alleen voor het musicalpubliek, maar ook lekker in het grhoo liggende nummers voor breder publiek. Maar High School Musical vond ik wel echt een aanfluiting! Wat slecht gezongen zeg, ik had toch verwacht dat ze na MAG inmiddels wat verder waren gekomen….. Het zal desondanks gerust leuk zijn voor de doelgroep, maar als je jezelf toch enigszins respecteert als regisseur en/of producent zou ik dit toch niet in de theaters durven brengen.

• Paula

Ik stond erbij en keek er naar, maar wilde dat ik thuisgebleven was.

Alleen Pia in Sunset was goed, de rest was knudde.

Ik had nog plannen om met mijn nichtje van 10 naar High Shool Musical te gaan, maar dit wil ik haar (en mij) absoluut niet aandoen.

Ik wist van te voren dat het een “Joop” avondje zou worden, maar dat het niveau zo laag zou liggen had ik niet verwacht voor komend seizoen.

Ik hoop dat een aantal van de kleine musicals, die hier niet eens te zien waren, een stuk beter zijn dat dit geprut.

• Nick

Nee, HSM was echt onder de maat slecht. Bij Cabaret vond ik overigens dat Ellen Evers wel heel erg veel heeft overgenomen van Pia Douwes.

• Vinaigre

Ellen Evers deed mij meer aan Ute Lemperer denken…

• Tommie

High School Musical: niet aan mij besteed. Gaat Tommie daar de hoofdrol in spelen?? Hoe komt het dat hij dan ook auditie voor Joseph doet? De musicals spelen toch tegelijkertijd? En als hij de Nederlandse Zac Efron moet voorstellen.. gaan tienermeisjes van hem posters ophangen?

Footloose: Talita Angwarmasse: waanzinnige stem! Kim Lian: amateur niveau.

Sunset Boulevard: Pia Douwes is een vakvrouw, maar je moet van haar stem houden. Het laatste refrein vond ik wat te scherp en te bitchy klinken, maar dat is haar handelsmerk. :)

Anatevka: Ik vind het grappig dat Henk Poort niet eens moeite hoeft te doen om een overtuigende Tevye te spelen. Ik had graag ‘Dagen Nachten’ ('Zonlicht maanlicht') willen horen of een ander ensemblenummer.

Joseph: Renee heeft een lekkere stem, natuurlijk en ongekunsteld. Ze sloeg alleen wel een aantal hoge partijen over terwijl die jusit zo leuk zijn.. het is het mooist als die noten even los gelaten worden en niet in beltstem gezongen worden. In het Mamma Mia blok kwam ze beter tot haar recht vond ik.

Heerlijk duurt het Langst: Wat een draak van een lied. Ben Cramer hing er bij bepaalde stukken erg onder. Hij kijkt altijd zo streng, ik vind hem altijd zo'n Engelsman die met prins Charles op vossenjacht gaat! :p

Sound of Music: Daar hoef ik echt niet heen, ik wil mijn beeld van The Sound of Music niet laten verknallen door zo'n V&V-productie.. Ik vind Wieneke ook niet echt een Maria.

Cabaret: dit is niet mijn genre musicals, ik weet ook niet of ik er wel heen ga, maar Ellen Evers heb ik altijd fantastisch gevonden. Haar klankkleur vind ik heel erg prettig om naar te luisteren. Met dit optreden viel ze me op bepaalde punten een beetje tegen, ze hing soms een beetje onder de noot. Dat was wel zonde. Sven Ratzke vond ik een engerd, maar dat hoort ook wel bij de rol denk ik. Hij kan de rol wel spelen, maar of hij 'm ook kan zingen weet ik niet. Ik had soms kromme tenen namelijk. :)

Tommie

• Vinaigre

Nou, het was nou niet een echt ‘Joop’ avondje.

Op Hoop van Zegen en Cabaret zijn van Ruud de Graaf, Anatevka van Mark Vijn,

Footloose en Sound of Music van V&V… misschien dat daarom de perfomances wel onder de maat waren…

• Dave

Ik vond het een leuke avond. Heb me echt vermaakt en heb mooie en mindere dingen voorbij zien komen.

Highschoolmusical vond ik afgrijselijk.

Ik snap werkelijk niet dat daar iemand naartoe gaat.

De keuze voor de hoofdrolspelers is me ook een raadsel.

Van de muziek begrijp ik ook niets.

Footloose vond ik erg leuk gedaan en energiek.

Die Talita was inderdaad goed, wat een stem heeft die meid zeg.

Goed helder en gecontroleerd maar ze durft er tenminste ook wat mee te doen.

Pia vond ik goed, echt een performance met klasse. Een vakvrouw.

Anatevka ga ik verder geen woorden aan vuil maken. Ik zat alleen verbijsterd te kijken want dit begrijp ik gewoon niet. Die hele show kan me niet bekoren. Dat gepraat met “traditie”. Moest dat een lied voorstellen trouwens?

Dan mag het ensemble weleens leren wat timing is.

Joseph, Renee van Wegberg vind ik een lekkere stem hebben en een verfrissende performance geven. Ok, niet alles was nog perfect, maar ze doet het leuk en ze zingt gewoon lekker.

De Josephs waren volgens mij een beetje zenuwachtig, en dat applaus voor Freek Bartels snapte ik niet helemaal. Zullen de bakvisjes wel geweest zijn die ook bij de artiestenuitgang staan, want je kan nou niet bepaald zeggen dat hij een sympathieke uitstraling of een lekkere natuurlijke stem heeft. Maar dat zullen we zien tijdens de liveshows.

De vertaling vond ik goed. Leuke vondsten.

Ben Cramer, hij zong het op zich goed. Draak van een lied. Ik heb geen mening eigenlijk, Ben hoort gewoon bij het Nederlandse meubilair dus het publiek slikt alles wel van hem. Als hij een lekkere carnavalskraker had gedaan ging het publiek ook wel meehossen.

Bij de Sound of Music moest ik wel lachen. Ik vond het wel leuk gedaan eigenlijk.

De show is zo uitgekouwd en het voegt eigenlijk niets meer toe, maar ze brachten het tenminste wel met enthousiasme.

Cabaret vond ik niks.

Ellen Evers hing overal onder. Die verteller ook trouwens.

Het kwam totaal niet bij me binnen.