Wat een ongelofelijk teleurstellende en genante vertoning was dat gisteren op de Uitmarkt. Op een paar lichtpuntjes na had bijna elke act wel iets tenenkrommends. Het begint al met een presentator als Frits Sissing. Ik begrijp niet wat dit sprekend kostuum daar te zoeken heeft. Frits z’n presentatie
mist elk gevoel voor show, plichtmatig leest hij z’n briefjes/autocue voor en dat was het dan. Bij Frits krijg ik steeds het gevoel dat hij bij elke aankondiging even tussen neus en lippen door een moord gaat aankondigen. Daarnaast slaagt Frits er in om keer op keer de verkeerde kledingkeuzes te maken. Frits, jij bent geen Graham Norton en dat zul je nooit worden. Daarentegen vond ik Chantal Janzen stukken beter. Vrijer in haar presentatie en spannender om naar te kijken. Dan het meezingfestijn zelf. De performance van Pia was een van de hoogtepunten, maar waarom krijgen we niks te zien of te horen van Antonie Kamerling? Kennelijk is hij er vocaal nog steeds niet klaar voor, en durft Stage het niet aan om hem bij dit soort promoconcerten in te zetten. Het Miserables-blok doet het altijd goed bij het publiek, maar waarom Carlo en Marjolein er aan het eind een soort meneer en mevrouw de Bok act van moesten gaan maken is mij een raadsel en ook enigszins misplaatst. Het Joseph-blok vormde een opmaat voor de komende zondagen, wanneer musicalminnend Nederland weer in staat wordt gesteld om te laten zien dat ze erg goed zijn in het maken van verkeerde keuzes. Aan het applaus wat Freek Bartels ten deel viel kunnen we nu al afleiden dat de bakvisjes voor een tsunami aan sms-verkeer gaan zorgen. Ik vind het verschil in niveau tussen de kandidaten nogal groot. Er zitten een aantal goeien tussen, maar ook een aantal onervaren jongens die geen schijn van kans hebben. De woorden van Erwin van Lambaart dat het publiek het beste verdient is in dit geval dan ook een gotspe, want als je het publiek het beste wilt voorschotelen dan moet je ook tien toppers de kans geven en niet professionele mensen gaan mixen met zingende obers, strategieadviseurs e.d. en de reden dat Tommie Christiaan bij de laatste tien zit, is m.i. puur omdat High Street Musical gepromoot moet worden. Nu we het toch over High Street Musical hebben: het was exact dezelfde act als die we te zien kregen bij het musicalgala en het was wederom exact dezelfde juffrouw die vocaal finaal door het ijs zakte. Als je na twee maanden nog niet in staat bent om ook maar een noot correct uit je strot te krijgen dan vraag ik me wat iemand als Sarah Chronis op het podium te zoeken heeft. De V&V-blokjes waren typisch V&V. Vertalingen van het niveau ‘ik hou van jou en blijf je trouw’ die iedere hobbyist met een Prisma rijmwoordenboek tevoorschijn kan toveren en Kim-Lian die weer eens bewijst dat ze er eigenlijk niet zo veel van kan. Maar een van de ‘klapstukken’ was toch wel ons aller Ben Cramer die de rol van reder Bos gaat vertolken in ‘Op Hoop van Zegen’. Wat een gedrocht van een nummer is dat, dan hoor ik Ben toch liever ‘Zai-zai-zai’ of Alles is anders’ zingen. Het was ook niet echt een lekkere meezinger en dat lijkt mij toch de bedoeling van zo’n musical sing-a-long-uurtje. Een gemiste kans.
‘Cabaret’ vond ik heerlijk om naar te kijken en te luisteren. Ellen Evers deed het geweldig en Sven Ratke heeft het in potentie in zich om een heerlijke vulgaire MC neer te gaan zetten. Voor mij persoonlijk was dit een hoogtepuntje. ‘Anatevka’ kwam ook nog even aan bod. Tja, wat moet ik daarvan zeggen:
Anatevka blijft Anatevka en Henk Poort blijft met of zonder baard Henk Poort. Verder kregen we nog een voorproefje uit ‘Sound of Music’ en ‘Dirty Dancing’, maar die tijdens die twee ben ik bewust even afgehaakt. Al met al valt er weer genoeg te zien het komende seizoen en hopelijk is het niveau wat waarmee we gisteren werden geconfronteerd niet de standaard.