Wie o wie Joseph

• BlonTje

Yesssssssssssssssssss :)

• Dave

Oh gelukkig ;)

Maar je bracht het zo serieus ;) Ik geloofde je bijna.

• Meja

Nou, wat ik zei, meende ik ook, alleen had dat niets met Freek te maken. Ik vind dat gewoon in het algemeen!

• Huile

Eén: Freek gaf zelf aan op de Joseph site dat hij last van zijn stem had.

“Ik ben iemand die sowieso niet zo goed stil kan zitten en in de drukte van de afgelopen periode valt een vrije dag een beetje verkeerd. Vaak laat je alles even los en komen er kleine lichamelijke klachten naar boven. Zo merkte ik gisteren tijdens de repetitie met Pia dat mijn stem niet helemaal optimaal was.”

Twee: Freek was zondagavond bij het nabespreken op de bank (tijdens de laatste sms-minuut) licht hees.

Drie: goh, hoe zou dit komen? Ineens komt Joe-de Musical bij me op: “Ik vroeg te veel (van mijn stem)”

• Dave

Is niet meer dan normaal toch?

Iedereen zou hees zijn als ze op zo'n manier “this is the moment” zingen.

• Baud

Hmm, interessante discussie. Ik kom vanuit een andere zangtechniek (CVT) en daar is een losse kaak en genoeg ruimte altijd noodzakelijk om constrictie te voorkomen. Dat hoeft niet heel erg ver open te zijn, twee vingers is genoeg. Maar ik ben het met Huile eens dat een grotere ruimte (dus de mond verder open) invloed heeft op de klankkleur. Het is een samenspel van het strottenhoofd verlagen, het zachte gehemelte optrekken, het tongbeek laten zaken en de neusholte sluiten om de klankkleur zo klassiek mogelijk te maken. Hoe hoger je komt in de metalige stemfuncties (overdrive/belting), hoe verder je mond toch open moet om dat geluid gelijk te houden. Het strottenhoofd stijgt immers weer bij de hoge noten en toch wil je het voor de kleur zo laag mogelijk houden.

Qua acteren en “plaatjes plakken”… volgens mij is dat op TV totaal niet te beoordelen. Freek staat avond aan avond in het enorme Luxor de grootste emoties te spelen die ongeveer hebt in een musical. Dat vergt een totaal andere techniek dan op de camera spelen. Ik vind het niet verwonderlijk dat hij op TV te groot en onechter overkomt. Camera-acteren is toch iets anders en bijvoorbeeld John heeft dat meer in de vingers. Ik vind het wel opvallend dat Freek unaniem lovende kritieken kreeg voor zijn vorige rollen, maar nu onder het alziend oog van de camera voor sommige mensen niet voldoet. Hetzelfde verhaal een beetje als vorig jaar bij Marleen v/d Loo. Wie haar ooit in het theater gezien heeft, weet wat voor power zij in een voorstelling brengt, maar op TV kwam dit niet over.

• Baud

Zijn EVTS-boeken eindelijk te koop? Of ben jij een van die lucky people die een level 1 course heeft mogen volgen?

• Mo

Moet je een taart kunnen bakken om te kunnen zeggen of je 'm lekker vindt?

• Huile

Het is maar wat je normaal noemt. Ik noem het zorgwekkend omdat ik niet de indruk heb dat er het besef bestaat dat Freek iets verkeerds doet.

• Dave

Wat dat betreft heb je gelijk, ik was ook bang dat het besef er niet was.

“gelukkig” is er nu de heesheid, en begint het hem op te breken, zodat hij er niet meer omheen kan. Het besef komt vanzelf.