Wie o wie Joseph

• Rob

Volgens mij heb je een paar regels overgeslagen tijdens het lezen van mijn bericht.

Quote: “Kritiek mag er zijn, moet er zelfs zijn naar mijn mening. Geen enkele performance is perfect. Maar dit… op deze manier.”

Het is de manier waarop kritiek wordt geleverd. Het is ten eerste respectloos, ten tweede doen de meeste voorkomen hier alsof je het zo maar even uit je mouw schudt. Nuances aanbrengen in een speltechniek is duizend keer moeilijker, dan amateurs die langzaamaan semi-professioneel beginnen te werken. Die stappen zijn zichtbaar groter, hoewel ze makkelijker te maken zijn. Ten derde, een zangtechniek is iets waar jaren aan gewerkt wordt. Als het geluid wat Freek produceert geforceerd zou zijn, dan zou hij a) niet 6 shows in de week Les Misérables kunnen spelen, b) niet al jaren uit de voeten kunnen op een toneel als z'n stem zo verrot zou zijn door de techniek die hij geleerd heeft en c) dan had ik wel verwacht dat hij inmiddels de poliepen op z'n stembanden zou hebben staan.

Kritiek onderbouwen daar hoor je mij niet over klagen. Het is de manier waarop je het zegt.

• Rob

Het lijkt me wel handig als je een zangpartij je strot uit krijgt voordat je überhaupt één noot gaat interpreteren.

Het is een combi van zang én interpretatie. Als jij ontzettend hoge noten moet belten, zul je qua interpretatie altijd inboeten, omdat je gewoon technisch moet denken. Anders haal je het einde van je nummer niet eens en kun je zeker niet zeven dagen in de week zo'n partij eruit krijgen.

En een goed gezongen partij heeft emotionele lading nodig en betekenis van het gezongen woord. Het een sluit het ander niet uit. Maar technisch moet wel eerst alles op z'n plaats zitten voordat je los kunt gaan met je interpretatie.

• elise

daar ben ik het helemaal mee eens!!

• Dave

“Nuances aanbrengen in een speltechniek is duizend keer moeilijker, dan amateurs die langzaamaan semi-professioneel beginnen te werken. Die stappen zijn zichtbaar groter, hoewel ze makkelijker te maken zijn”

Aangezien Freek zeker qua spel nog een amateur is, zouden de stappen voor hem volgens jou dus makkelijk en groter moeten zijn?

Ik heb ze niet gezien.

• Huile

Wat je ook voor je computer probeert, elke verandering van kaakstand beinvloedt het geluid (vergelijking: elke verandering aan de uitmonding van een trompet, hoe klein ook, beinvloedt de klankkleur, for better or for worse).

Bekerkraakbeentjes: ze roteren, schuiven en kantelen. Zo mogelijk één (twee) van de meest gecompliceerde gewrichtjes in het mensenlijk lichaam.

• Dave

“Als het geluid wat Freek produceert geforceerd zou zijn, dan zou hij a) niet 6 shows in de week Les Misérables kunnen spelen”

Hoezo kan je met een geforceerd trucje geen 6 shows spelen?

Het kan, dat blijkt, maar mooi is een tweede.

“b) niet al jaren uit de voeten kunnen op een toneel als z'n stem zo verrot zou zijn door de techniek die hij geleerd heeft”

Je wilde toch niet zeggen dat het lekker klinkt?

En “uit de voeten kunnen” is natuurlijk op 100 manieren te interpreteren.

• Huile

Voor alle duidelijkheid: lees “ontspannen” als “niet aanspannen”. Deze spier selectief ontspannen is naar mijn bescheiden mening moeilijk (al zou het niet onmogelijk moeten zijn).

• Meja

100 % mee eens, Rob. Soms lijkt het alsof mensen vals en geknepen gekweel voor lief nemen zolang het maar ‘overkomt’!

• Dave

Ehm …nou, Rob neemt het geknepen gekweel van Freek ook maar voor lief en geeft aan de “techniekjes” boven de interpretatie te stellen, dus zijn jullie het wel eens?

• Meja

NEEEE, Dave,

Je KENT me toch??? (;-))