Ze waren dan ook behoorlijk opgepushed!
Vonden jullie het trouwens ook niet vreemd hoe Pia opeens voor haar beurt sprak om commentaar te geven op Amir's optreden? Ze had niet eens veel zinnigs te vertellen! Ik had liever Paul de Leeuw's feedback willen horen want hij was echt enthoussiast over die jongen. =)
Ik vond John trouwens erg leuk overkomen! Volgens mij is hij echt een gangmaker die zorgt voor de saamhorigheid in de groep. Sympathieke vent!
Maarre ff afgezien van die jongens, hun uitstraling, kleding en zangkwaliteiten.. Wat is het eigenlijk voor musical? Is tie een beetje leuk? Daar heb ik eigenlijk nog geen idee van, behalve dat er veel kleurige jassen en een jozef in voorkomen. En dat die jozef humoristisch en eigenwijs moet zijn. Want dat zijn zo wat van die kenmerken die genomed worden.
Pak de bijbel, koop de musicalversie met Donny Osmond op dvd, huur de animatiefilm van Dreamworks van een jaar of tien terug: Joseph, king of dreams. Of nog makkelijker: youtube!
Maar in het kort, vrolijke musical met inderdaad veel kleurtjes. Vooral een kort stuk, met een vertelster en stel kindertjes. Zij vertelt hen het verhaal van Jozef.
Synopsis:
Jozef is de 11e zoon van zijn vader, de lievelingszoon, wordt veel verwend (krijgt ook een jas met veel kleurtjes). Heeft de gave om dromen uit te kunnen leggen. Zijn broers zijn jaloers en verkopen hem als slaaf aan Egyptenaren en vertellen hun vader dat Jozef gedood is door wolven. Hij komt bij Potiphar terecht. Eerst als gewone slaaf, maar klimt al snel op. Potiphar's vrouw verleidt Jozef, die wil daar niet op in gaan. Potiphar's vrouw vertelt Potiphar dat het juist andersom was, Jozef verleidde / verkrachtte haar. Potiphar laat Jozef in de kerker gooien.
Jozef ontmoet in de kerker twee medegevangenen, alletwee met ‘vreemde’ dromen, Jozef legt deze dromen goed uit, de ene gevangene wordt ter dood veroordeeld, de ander wordt vrijgesproken. Daarna krijgt de Farao last van dromen, Jozef wordt uit de kerker gehaald en legt de droom uit. 7 jaren van voorspoed worden gevolgd door 7 jaren van schaarste. Farao stelt Jozef aan om de oogst zo te verdelen en op te slaan dat Egypte de jaren van schaarste kan doorstaan.
Als de schaarste begint komen de broers van Jozef naar Egypte om graan voor hun volk te kopen. Ze herkennen Jozef niet. Jozef laat één van zijn broers in de kerker gooien en zegt de anderen dat zij de jongste zoon moeten ophalen, als bewijs dat ze eerlijk zijn en geen dieven of oplichters. Ze keren terug, met de jongste zoon, Benjamin. Eerst groot feest, dan de volgende dag laat Jozef een gouden beker in de tas van Benjamin stoppen. Als Jozef Benjamin wil arresteren, komen de oudere broers voor hem op. Ze kunnen niet terug naar hun vader zonder Benjamin. Ze tonen berouw voor wat ze ooit hun een na jongste broer hebben aangedaan, dat hun vader er bijna aan onder door is gegaan etc. Jozef maakt zichzelf bekend en vergeeft zijn broers hun misdaden en ze leven nog lang en gelukkig.
Wat moet een Jozef hebben: Jong, leuk, lief, schattig, onschuldig, naief, verwend, heeft de wind mee, tikje arrogant daardoor, anders dan anderen, overtuigd dat wat hij doet goed is, wat God wil.
Aan de andere kant moet hij sterk genoeg zijn om de verleidingen van Mevr. Potifar te kunnen weerstaan, ook al kan hem dat zijn leven kosten en hij moet heel Egypte kunnen leiden. Overtuigingskracht.
Nou, eigenlijk is Joseph best wel een kinderlijke musical. Vrolijk en vlot. De muziek vind ik altijd een beetje Kinderen voor Kinderen-achtig. Elk lied heeft een andere sound: calypso (Benjamin Calypso), country & western (One more angel in heaven), disco (Joseph Megamix), Rock ‘n Roll (Song of the King. The ’King' is een soort Elvis) enzovoorts. ‘Close every door’ is eigenlijk het enige serieuze lied in de musical, de rest is allemaal komisch en vrolijk.
Andrew Lloyd Webber schreef de musical toen hij 20 was. Zijn later werk vind ik wat interessanter. Veel liedjes in Joseph hebben een hoog “altijd is kortjakje ziek”-gehalte. Het lied ‘Potiphar’ is bijna een kopie van het kinderliedje “Constant heeft een hobbelpaard”. Het is dus geen muzikaal hoogstandje maar je loopt wel vrolijk de zaal uit.
Ik vind het eigenlijk wel sneu dat de auditanten nu hun ziel en zaligheid geven en zingen alsof hun leven ervan afhangt, terwijl Joseph alleen maar recht-toe-recht-aan liedjes hoeft te zingen die muzikaal en vocaal (behalve ‘Close every door’) zo eenvoudig zijn.
Ik heb vorig jaar ook de Engelse versie gevolgd. De winnaar Lee had toen in de tv-show de moeilijkste nummers gedaan, iedereen was onder de indruk, etc etc.. maar uiteindelijk in de musical hoefde hij helemaaal niet zulke indrukwekkende nummers te doen die vocaal veel van je eisen.. 1 fatsoenlijke solo en wat oppervlakkige liedjes met een kinderkoor. Heb je je daarvoor nou zo uitgesloofd op tv?
John heeft me totaal verrast! Wat een leuke gozer en zijn stem raakt me echt door t televisiebeeld heen..
Waaraan ik me vorig jaar en nu weer wel een beetje aan irriteer is Pia, ze komt een beetje nep over met haar harde lach en hoe ze kijkt als de camera op haar gericht is als iemand staat te zingen……. mmmm weet niet hoor!!
Maar goed, heb weer zin in de volgende show!
Dank jullie. Het bijbelverhaal ken ik. Maar het is dus iets heel anders dan JCS? Daar vond ik dat door de muziek iets heel verrassends met het verhaal was gedaan.
Het klinkt als een familievoorstelling. (natuurlijk ben ik ook plannen aan het maken voor komend seizoen en van jozef kreeg ik niet zo'n hoogte). Proef ik dat andere producties volgens jullie interessanter zijn? Of trek ik dan de verkeerde conclusie?
Joseph is wel interessant, alleen muzikaal misschien niet zo'n uitdaging, maar dat hoeft ook niet altijd. Het is anders dan wat we de afgelopen jaren gezien hebben, het is geen Les Miserables, Evita, Ciske de Rat, Fame, Grease, Dirty Dancing, The Wiz, Cabaret, Annie, Sound of Music etc.
Gewoon lekker gaan zien.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?