Wie o wie Joseph

• Dave

Als er tegenstrijdige berichten zijn, zegt het wat over de artiest.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die alles slikken en het fantastisch vinden, maar als de meningen zo verdeeld zijn zegt dat iets.

Zo zal er vrijwel niemand zijn die Joke de Kruijf of Simone Kleinsma echt lelijk vind zingen.

Met spel is dat bij artiesten dus net zo volgens mij.

Ik heb overigens ook nog niemand gehoord die vond dat de geschokte en bezeten blikken van Freek bij iemand naar binnen kwamen op een positieve manier.

• Marco

Ik vind het ( ook met respect ) gebrek van kennis om te denken dat zingen met een open grote mond nodig is. In klassieke techniek wordt misschien gedacht dat het zingen met een open mond nodig is om een “ bepaalde” klank te krijgen. Ik ging net ff testen voor de grap. Ik kwam erachter dat wanneer je je mond open gooit je inderdaad een andere klank krijgt als je een toon aanhoudt. Maar wat er eigenlijk gebeurt is dat je automatisch je strottehoofd verlaagd. Het verlagen van je strottehoofd hoeft helemaal niet met je mond, dat kan je ook gewoon doen met je spieren rond het strottehoofd.

Je mond open gooien om bv. een harder stemgeluid te krijgen of om bepaalde noten te halen geeft mij meer het gevoel dat iemand z'n techniek probeert te verhullen. Een hoge harde noot kan je ook halen door goed te ankeren, goed te twangen ( als je belt of belt like aan het uitvoeren bent ). Ook als je geen van beide aan het doen bent maar een hoge noot in dunne stembanden wil doen of falset ligt het halen van zo'n noot ook niet aan het open gooien van je mond maar aan het kantelen van je schildkraakbeen ( zowel qua de sound als de zuiverheid. Pitch wordt gecontroleerd door je schildkraakbeen ).

Nog een nadeel van het zingen met een lage kaak is dat je de ideale tongpositie ( tong tegen de achterkant van je bovenste kiezen ) niet meer mogelijk is. Waar ik bij het “normaal” openen van de mond nog kan praten en zingen met deze tongpositie ( dus ook verstaanbaar ) is dat absoluut niet mogelijk met een lage kaak positie.

Kortom, Freek haalt z'n noten maar het openen en laten hangen van de kaak / mond is absoluut onnodig.

• Huile

@Marco: je mond open doen is zoals je zegt, echt van invloed op de klankkleur. Je strottenhoofd laten zakken is dat ook. Maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat je je mond dus niet open hoeft te doen omdat je ook je strottenhoofd kunt laten zakken. Die twee functies zijn complementair: laag strottenhoofd en half open mond geeft een ander geluid dan laag strottenhoofd met ver open mond. Wat je/men dan het mooiste vindt, dat is een kwestie van smaak (wat mij betreft mag Freek het iets minder wijd doen, maar hem bevalt het blijkbaar, en velen met hem).

Een hard getwangde toon zullen sommigen mooi vinden en anderen niet. Tja.

En als we dan toch aan het nitpicken zijn: het schildkraakbeen is zeker niet alleen bepalend voor de pitch, maar de kanteling van het schildkraakbeen ten opzichte van het ringkraakbeen is bepalend in combinatie met de stembandspierzelf die bij samentrekken zorgt voor een dikkere stemband en daardoor voor een lager geluid. Ontspanning in de stembandspier zorgt voor relaxatie, uitrekken, dunner worden en daardoor een hogere toon. En dan hebben we het nog niet gehad over het kantelen van de bekerkraakbeentjes, die bij naar voren kantelen de spanning verlagen en dus ook de toonhoogte.

• rudi

:)

• Vinaigre

Dit is dus hogere wiskunde voor mij, maar wel verdomd interessant om te lezen.

Weer iets geleerd zullen we maar zeggen… :)

• Marco

Bekerkraakbeentjes die naar voren kantelen, die moet ik is opzoeken. Ik ben tot nu toe altijd BIJ het naar achter kantelen blijven haken. Maar het is logisch ( als ze naar voren kunnen kantelen ), dat ze dan ontspannender worden. Anyway, natuurlijk zorgt het schildkraakbeen niet alleen voor de pitch, maar nu we er dieper op ingaan vind ik het wel leuk worden.

Over het mond open doen of niet blijf ik erbij dat je hetzelfde geluid kan creeren ook als je mond niet zo ver open gaat ( hetzelfde geluid als wanneer je je mond helemaal, half, een kwart of iets in die richting open gooit ). Ik heb nog geen klankkleur ontdekt hier zittend achter mij computer die ik niet kan creeren zonder m'n mond open te gooien ( en dat heeft niet alleen te maken met het verlagen van het strottehoofd ). Daarbij blijf ik er ook bij dat het bij technieken als cry, belt, sobbing het niet nodig is om je mond ver of half ver of iets in die richting open te doen. En deze verschillende kwaliteiten bepalen toch echt de klankkleur..

Dan is mijn vraag als volgt: Als ik in dunne stembanden zing ( cry bijvoorbeeld ) is mijn kaak natuurlijk ontspannen, de spieren binnen in werken. Maar mijn kaak hangt niet zoals die van Freek hangt. En dan kan je natuurlijk wel zeggen wat is het fijnst voor jou ( degene die zingt ). Maar ik vind dat op het moment dat de techniek mede bepaalt hoe je interpretatie er uitziet je je toch moet afvragen of zo'n laag hangende kaak wenselijk is.

• Marco

En over het ontspannen van je stemband(plooi)spier ga ik is ff opzoeken in mijn evts boek. Op die manier heb ik het nog nooit gehoord.

( eindelijk een kort berichtje :P )

• elisabeth

@ Meja: wat je zegt over: “die kaak moet nu eenmaal hangen om bepaalde klanken en noten er goed uit te krijgen”

Slaat volledig en alleen op klassieke zangtechniek. Waarin komt articulatie niet op de eerste plaats komt maar het veel belangrijker is dat er mooie klanken te horen zijn. Een groot verschil met musical, waarin toch het verhaal belangrijker is en dus de verstaanbaarheid (articulatie) belangrijker is dan mooie klanken.

Uiteraard mag Freek gebruik maken van de klassieke methode om een mooier geluid te creëren maar ik heb het gevoel dat de klanken die hij maakt niet mooier worden erdoor (hij doet het ook bij ieder nummer, ook die waarbij een klassiek geluid helemaal niet past en ook niet echt te horen is overigens). Wél krijgt hij daardoor een vreemde (naar mijn smaak lelijke) gezichtsuitdrukking.

• Meja

Ik heb geen EVTS-boek en weet niet wat een ‘cry’ of ‘sob’ techniek is (heb momenteel gewoon ouderwets les bij een oernederlandse klassiek/popgerichte zangpedagoog) maar of je nu klassiek of licht zingt; je keel staat altijd open en je zachte gehemelte hoog. Als je een simpele notenladder zingt, staat je kaak, als het goed is, het laagst bij de hoogste noot.

Veel technieken zijn discutabel en veel zangers/leraren verschillen van mening. Iedere zanger ontwikkelt bij voorkeur zijn eigen zangstijl en techniek door te werken met iemand die er verstand van heeft en daar zelf aan toe te voegen wat voor hem het beste werkt. Voor mij is het ondenkbaar om met een niet lage kaak een hoge toon te belten.

• Meja

Maar hoe belt je volgens jou dan een hoge noot op bijv. een A-klank? Ik heb het absoluut niet over constant zingen met een open gaapmond hoor!